משחקי גביע העולם בכדורגל מתקיימים בקטאר, וגם את הדשא באיצטדיונים היה צריך להתאים לתנאי המדבר הקשים

ביום ראשון, 20 בנובמבר, נפתח בקטאר טורניר גביע העולם בכדורגל, בהשתתפות 32 מהנבחרות הטובות בעולם. כדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם והמונדיאל הוא אחד מאירועי הספורט הנצפים ביותר בעולם. להערכת פיפ"א, התאחדות הכדורגל הבינלאומית, צפו במשחקי המונדיאל הקודם, שהתקיים ברוסיה בשנת 2018, כ-3.6 מיליארד איש – יותר מחצי מאוכלוסיית העולם מעל גיל ארבע. אין פלא שהמארגנים השקיעו מחשבה רבה בחזוּת המשחקים ובעיקר חיפשו משטחי דשא, שייראו היטב על מסכי הטלוויזיה ויהיו המתאימים ביותר עבור השחקנים.

הדשא שנבחר עבור הטורניר נדרש לעמוד בקריטריונים רבים. מעל לכול, עליו להיות משטח בטוח עבור השחקנים. משטח לא מתאים עלול לגרום לפציעות, שגם כך נפוצות בענף הזה. משטח הדשא צריך לעמוד בשימוש אינטנסיבי ולהישאר ירוק ואסתטי לאורך זמן. לכן נדרשים המארגנים ליצור כיסוי דשא צפוף ואחיד שמסוגל להתאושש במהירות מהבלאי הקיצוני שנוצר במשחקים.

נזקי גדש במשחק ליגה בגרמניה | צילום: Vitalii Vitleo, Shutterstock
הדשא צריך לעמוד בין השאר בנזק שנגרם לו במשחק ולהתאושש במהירות. נזקי דשא במשחק ליגה בגרמניה | צילום: Vitalii Vitleo, Shutterstock

קרקע המציאות

תכונות הקרקע הן קריטיות בבחירת הדשא ובהחלטה על אופן הטיפול במשטח. תכונות הקרקע משפיעות על כמות המים, האוויר והחומרים המזינים הזמינים לצמחים. הקרקע האידיאלית לגידול דשא היא אדמה גבשושית, שלא כמו חול ים למשל, שמאפשרת חלחול אוויר וספיגת מים. המינרלים והחומר האורגני בקרקע יוצרים גושים וביניהם מרווחים. כך מקבלים השורשים אוויר ומים, ועודפי המים מתנקזים טוב יותר. 

גם השקיה, כיסוח ודישון משפיעים על גדילת הדשא. לכן, לאחר שבוחרים את מין הדשא המתאים ביותר לקרקע, מתאימים את הטיפול לתכונות הקרקע. למשל, לקרקעות שמורכבות מחלקיקים גדולים יש נטייה להתייבש ולאבד את חומרי ההזנה מהר יותר, ולכן צריך להשקות אותן יותר ולדשן. לעומת זאת, קרקעות שמורכבות מחלקיקים קטנים אוגרות חומרים מזינים ומים לאורך זמן ומתייבשות לאט, ולכן זקוקות להשקיה מעטה יותר.

אך ליכוד הקרקע לגושים עלול להיהרס בעקבות שימוש אינטנסיבי. לכן כדאי לבדוק את תכונות הקרקע במעבדה לפני שבוחרים את הדשא. על בסיס הבדיקה מתכננים את שיפור הקרקע באמצעות דשנים. לאחר השתילה יש לבצע בדיקות מעבדה בקביעות כדי לשמר את המשטח. 

יש לנקז את עודפי המים מהקרקע כדי למנוע רטיבות במגרש. עודפי מים מגדילים את דחיסות הקרקע ומונעים מאוויר להגיע לשורשי הדשא. כדי למנוע זאת אפשר להגביה את המשטח וכך ליצור מדרון קל. לשיפוע יש השפעה רבה על איכות הדשא, אך השחקנים כמעט לא ירגישו בו, כך שהוא אינו משפיע על המשחק.

אצטדיון כדורגל | הדמיה: Krivosheev Vitaly, Shutterstock
המפתח לדשא מוצלח: קרקע מתאימה מבחינת תנאי צמיחה וניקוז מים. אצטדיון כדורגל | הדמיה: Krivosheev Vitaly, Shutterstock

דשא בארץ מדברית

קטאר שוכנת בצפון-מזרח חצי האי ערב. שמונת האיצטדיונים שבהם יתקיימו משחקי המונדיאל שוכנים בחמש ערי חוף: דוחה הבירה, אל ח'ור, לוסייל, א-ריאן ואל-וכרה. 

רוב הקרקעות בקטאר הן קרקעות גיר ודיונות חול. קרקעות הגיר נפוצות באזורים יבשים, ונוטות להיות דלות בחומרים אורגניים ובחנקן. הקרקעות נוטות להיות מלוחות במיוחד קרוב לחוף וכן באזורים חקלאיים שבהם השקיה אינטנסיבית ושימוש במי קולחין גרמו להמלחת הקרקע אחרי התאדות המים. הערים שמארחות את משחקי המונדיאל שוכנות באזור החוף, ולכן היה צורך להתייחס לסוג הקרקע בהן בעת בחירת סוג הדשא ואופן הטיפול בו.

משחקי המונדיאל נערכים השנה בסתיו, כשמזג האוויר בקטאר נוח והטמפרטורה הממוצעת היא 17 מעלות צלזיוס. לעומת זאת הקיץ שם חם והביל והטמפרטורות מגיעות עד 50 מעלות צלזיוס בצהריים. בקטאר יורדים פחות מ-75 מ"מ גשם בממוצע בשנה. חקלאות אפשרית רק בצפון המדינה, שם יורדים מרבית הגשמים. בגלל המחסור במים, קטאר מתפילה מי ים, מטהרת מי שפכים ואוגרת מי תהום.

מפת קטאר | מקור: Bardocz Peter, Shutterstock
מדינה מדברים לחוף ים מלוח - לא בדיוק המקום הטבעי למרבדי דשא מוריקים. מפת קטאר | מקור: Bardocz Peter, Shutterstock

איך בוחרים את הדשא האידיאלי?

דשא הוא העשב הירוק שכולנו מכירים, המאופיין בעלים קצרים ודקים. יש זנים רבים של עשבי דשא, תוצר של הכלאות ותערובות של עשבי לקבלת זנים משופרים: חסכוניים בצריכת מים, דורשים פחות דישון, עמידים למחלות וקלים לתחזוקה. לכל פעילות יש משטח דשא המתאים לה. כך למשל דשא עבה יתאים לתחרויות ספורט, לעומת מדשאות עדינות יותר שיכולות לשמש לנוי.

לכל מין של דשא תכונות שונות: חוזק ורמת עמידות לפעילות אינטנסיבית, שיעור צריכת מים וחומרי הזנה, וכן התאמה לסוגי אקלים, לסוגי קרקע ולעונות השנה. לכן העיסוק בדשא למגרשים אינו מסתיים בבחירת דשא מתאים. הטיפול בדשא הוא עבודה מתמשכת שכוללת "שזרוע" – החלפת זן הדשא, או חידוש הקיים, לפי הצורך. 

מארגני המונדיאל חיפשו זני דשא שיהיו עמידים במליחות הקרקע ובתנאי האקלים הבעייתיים, וכן בדרישות המיוחדות ממשטח המיועד לכדורגל. למונדיאל 2022 נבחר הדשא Platinum TE Paspalum, בזכות מספר יתרונות: קודם כל, עמידה בתנאים הסביבתיים הספציפיים שבקטאר, ביניהם טמפרטורות גבוהות וקרבה לים הגורמת למליחות גבוהה. כמו כן הוא עמד בדרישות שיש לכל מגרש כדורגל בעולם - עמידות למחלות, גבעולים ועלים עבים העמידים בתנועה כבדה ואינטנסיבית, צבע מרשים שנראה ומצטלם טוב וגם יכולת להתפשט מהר כך שיווצר משטח צפוף ואחיד.

הדמיה של איצטדיון אל-תומאמה בדוחה | מקור: Colin McPhedran, Shutterstock
לא מספיק לבחור את הדשא המתאים, צריך לטפל בו בלי הפסקה. הדמיה של איצטדיון אל-תומאמה בדוחה | מקור: Colin McPhedran, Shutterstock

טבעי או סינתטי? 

במגרשי הכדורגל היה במשך שנים רבות דשא טבעי. בשנות השישים של המאה ה-20 נכנס לשימוש דשא מלאכותי, והחל דיון בשאלה מה עדיף – מלאכותי או טבעי. לדשא מלאכותי יש יתרונות רבים: הוא עמיד במשחקים רבים ואינטנסיביים, עמיד במזג אוויר, אינו דורש השקיה ואור שמש, והטיפול בו זול ופשוט. אך בדרך כלל עדיין מעדיפים להשתמש במשטחים טבעיים מכיוון שדשא מלאכותי מגדיל את הסיכון לפציעה של שחקנים, מקשה לשלוט בכדור ומגביר את המאמץ הגופני הנדרש מהשחקנים. 

פיפ"א הציבה קריטריונים מחמירים לבדיקת איכות הדשא המלאכותי כדי לוודא שהוא בטוח לשימוש, מאפשר לשחקנים לנוע בחופשיות על המגרש ולשלוט בכדור, לא משנה את מהירות הכדור, אינו חלק מדי, עמיד בלחץ ובתנאי מזג אוויר מגוונים ואיכותו גבוהה. דשא מלאכותי נבדק במעבדה וגם במגרש, לאחר ההתקנה.

המונדיאל הבא יתקיים בארצות הברית בשנת 2026, בין היתר באצטדיון מרצדס-בנץ באטלנטה. בזמן הקמתו הכוונה הייתה לזרוע בו דשא טבעי תחת גג נפתח, אך המארגנים נכשלו בכך. לאחר בדיקה נמצא שלמרות הגג הנפתח, קירות האצטדיון הגבוהים מסתירים את אור השמש הנחוץ לצמיחת דשא טבעי. באצטדיון הותקן דשא מלאכותי שעמד בהצלחה במשחקים שהתקיימו במקום, אך בפיפ"א מעדיפים דשא טבעי וסבורים שאפשר ליצור משטחי דשא טבעי שיתפקד היטב בתנאים הקשים הללו, אם כי רק לתקופה קצרה. לכן, באצטדיון מרצדס-בנץ ובשבעה אצטדיונים נוספים, הדשא המלאכותי הקיים יוחלף בדשא אמיתי שיצטרך להיראות במיטבו במשך יותר מחודש ימים, והדשא המלאכותי יוחזר עם תום משחקי גביע העולם.

 

0 תגובות