האם תחתוני בוקסר מאווררים טובים יותר מאשר תחתונים צמודים? המחקרים עדיין לא מספקים תשובה סופית בסוגייה

15-10 אחוז מהזוגות בארצות הברית  סובלים מאי-פיריון ואצל מחציתם הבעיה נמצאת אצל הגבר.  המקורות של הפגיעה בפוריות רבים, וחלקם קשורים לסגנון חיים – החל בעישון ותזונה וכלה בסוג העבודה ואפילו בלבוש. אחד הגורמים השנויים במחלוקת בנושא הזה הוא סוג התחתונים. ובפשטות: האם תחתונים הדוקים פוגעים בתאי הזרע שלנו?

בשנת 2017 פורסם מחקר שמצא ירידה בספירת הזרע אצל גברים אפריקאים בין 1965 ל-2015. הסיכון הרב ביותר לפגיעה בייצור הזרע נמצא אצל בעלי מקצועות שחושפים את המפשעה לחום, כגון אנשים שעובדים ליד תנורים, מרבים לעבוד עם מחשב נייד שאותו הם מניחים על האגן שלהם, וכן נהגים ורוכבים מקצועיים שיושבים הרבה. מתברר שהטמפרטורה האידיאלית לאשכים נמוכה בשתיים עד ארבע מעלות צלזיוס מהטמפרטורת הרגילה בתוך הגוף (38-37 מעלות), וסטייה ממנה עלולה לסכן את תהליך יצירת הזרע.

מחקרים רבים הראו בעבר קשר בין לבישת בגדים צמודים לטמפרטורה גבוהה באזור האשכים, אך אחרים קראו תיגר על קיום הקשר הזה. מחקר מ-1998, לדוגמה, בדק 97 גברים שלבשו תחתונים צמודים או תחתוני בוקסר ומצא שההבדל בטמפרטורת האשכים שלהם עמד על 0.2 מעלות צלזיוס בלבד, כלומר סטייה זניחה מהטמפרטורה האידיאלית. לפיכך, ההשערה שקושרת בין לבישת תחתונים צמודים לפגמים בייצור תאי הזרע טרם הוכחה חד משמעית.

מחקר גדול שפורסם לפני כמה חודשים בדק 656 גברים שטופלו במרפאת פוריות בשנים 2017-2000 – קבוצת הנבדקים הגדולה ביותר עד כה במחקר מהסוג הזה. הנבדקים נשאלו איזה סוג תחתונים הם נוהגים ללבוש ובאיזו תדירות, בנוסף נלקחו מהם דגימות לבדיקת איכות הזרע שלהם ורמות ההורמונים בדמם.

מניתוח הממצאים עלה שריכוז הזרע אצל גברים שלבשו תחתוני בוקסר באופן כמעט קבוע היה גבוה בכ-25 אחוז לעומת שאר הנבדקים וספירת הזרע שלהם הייתה גבוהה בכ-17 אחוז. בנוסף, רמות ההורמון FSH, האחראי על יצירת תאי זרע, היו נמוכות אצלם בכ-14 אחוז לעומת לובשי התחתונים הצמודים. כאשר כמות הזרע באשכים גבוהה הפרשת ההורמון מדוכאת, לכן הנתון האחרון משתלב היטב עם ספירת הזרע הגבוהה שנמצאה אצל לובשי תחתוני הבוקסר.

נקודות חולשה

הממצאים תומכים לפיכך בהשערה שתחתונים הדוקים פוגעים בפוריות של גברים. עם זאת, החוקרים עצמם מעידים על כמה מגבלות משמעותיות של המחקר שלהם. ראשית, האוכלוסייה שנבדקה לא מייצגת בהכרח את ציבור הגברים כולו, שכן הנבדקים הם אנשים שהתלוננו מלכתחילה על בעיות פוריות. שנית, המחקר הסתמך על דיווח עצמי של הנשאלים על סוג התחתונים שהם לובשים, ודיווחים כאלה סובלים לא פעם מחוסר אמינות.

זאת ועוד, המחקר לא בדק גורמים נוספים שעלולים להשפיע על איכות הזרע, כמו אופי העבודה, עיסוק בספורט, עישון ועוד. ולבסוף, החוקרים ציינו שזמן לקיחת דגימות הדם לא היה אחיד אצל כל המטופלים ולא תמיד נלקח בתחילת היום. השעה עשויה להיות משמעותית מאוד בבדיקת דם שנועדה לבחון רמות הורמונים, המשתנות במשך היום.

אם כן, המחקר אומנם מחזק את ההנחה שתחתונים צמודים פוגעים בפוריות, אבל מסקנותיו רחוקות מלהיות חד-משמעיות וחותכות. לעת עתה אין ראיות מספקות לנזק משמעותי לפוריות שנגרם בעקבות סוג התחתונים. עד שייעשה מחקר מעמיק שיפסוק אחת ולתמיד בשאלה הזאת, אין סיבה מספקת לייחס סכנות משמעותיות לבחירה יומיומית כמו סוג התחתונים שאתם לובשים.

2 תגובות

  • ששון

    יותר חשוב

    האם תחתונים צמודים מקטינים את הבולבול

  • צב מעבדה

    תכנון ניסוי

    ניסויים שבודקים אחורה הם בעייתיים. מה אם מי יש קשר בין סגנון חיים לסוג התחתונים? (לא תלוש) ומה אם סגנון החיים משפיע על הפוריות?
    במקום זה, אפשר לקחת קבוצת גברים, לאפיין את איכות הזרע שלהם, במשך תקופה יתנו לחצי ללבוש תחתונים צמודים ולחצי השנה יתנו בוקסר. אחרי תקופה יחליפו ביניהם ויראו מה קרה לאותם משתנים חשובים בכל אחת מהתקופות. כמובן שאפשר גם לכלול קבוצה של 'בלי תחתונים' כלל.