בתי משפט, חוקרים ואנשים פרטיים משתמשים כבר שנים בבדיקות גנטיות לזיהוי הוריו של ילד. איך זה מתבצע?

בדיקות אבהות הפכו בעשורים האחרונים להליך שגרתי. הן משמשות בחקירות פליליות של מעשי אונס, מסייעות להגיע להכרעה בתיקי ירושה או גירושין, וכמובן נעשה בהן שימוש לצרכים מחקריים ולאבחון מחלות גנטיות. אולם איך בעצם אנחנו יכולים לדעת בסבירות כמעט מלאה מיהו אביו מולידו של אדם?

הבדיקות מבוססות על השוואת רצפי DNA של הצאצא ושל ההורה המשוער. השיטה הנפוצה ביותר נקראת RFLP, או Restriction Fragment Length Polymorphism, והיא מבוססת על בדיקת האורך של מקטעי DNA שנחתכו באותה צורה אצל שני הנבדקים.

לצורך זה מפיקים DNA מדם או מתאים אחרים של האם, הילד והאב הנבדק. החומר הגנטי עובר תהליך של ניקוי ולאחר מכן נחתך למקטעים קטנים. לצורך החיתוך משתמשים באנזים (סוג של חלבון) שפועל כמעין מספריים ביולוגיים ויודע לחתוך מולקולות  של DNA. החיתוך הזה לא נעשה באקראי, אלא נעזר ב"דגלוני סימון" – מקטעי DNA שהאנזים יודע לזהות ואומרים לו היכן בדיוק לחתוך.

הצופן הגנטי של כל אדם בא בחציו מהאם ובחציו מהאב, וכך גם מקומם של ה"דגלונים" ב-DNA של הצאצא. לכן, אחרי החיתוך אפשר להשוות את אורך מקטעי החומר הגנטי שהתקבלו מהבן או הבת לאלה של שני ההורים. אם הנבדק הוא אכן האב הביולוגי, חצי מהמקטעים של הצאצא יהיו זהים למקטעים שלו והחצי השני יהיה זהה לאם. אם לא, יתקבלו מקטעים זהים לאלה של האם, אך לא של האב. השיטה נחשבת מדויקת מאוד, עם 99 אחוזי הצלחה.

את אותה בדיקה אפשר לעשות גם לעוברים, באמצעות דגימת סיסי שלייה או בבדיקת מי שפיר. החיסרון בשיטות האלה הוא שהן נעשות בשלב מאוחר יחסית בהיריון, דבר שעלול להיות קריטי עבור קורבנות אונס שירצו לסיים את ההיריון כבר בתחילתו. לכן בשנים האחרונות פותחו שיטות לא פולשניות להפקת DNA עוברי מדם האם LINK ולבצע בו את בדיקות החיתוך.

בישראל, לבדיקת אבהות יש תוקף משפטי רק אם היא הוזמנה על ידי בית הדין לענייני משפחה, שלפעמים נרתע מלאשר בדיקות כאלה כדי לא לפגוע בילד במקרה שיתגלה שאביו אינו ההורה הביולוגי שלו. בנוסף, חמישה גופים בישראל מבצעים בדיקות אבהות פרטיות שאינן קבילות בבית המשפט.

וכמובן, כשעושים בדיקה כזאת חשוב לזכור את העיקר – אבא הוא לא רק המקור הגנטי של הבת או של הבן, אלא בראש ובראשונה הוא זה שמטפל בילדיו ומפגין כלפיהם אהבה ודאגה. את זה שום בדיקה גנטית לא תוכל להחליף.