האם בקרוב נוכל להתחיל ליישב את הפלנטה האדומה? השאלה מעוררת ההתרגשות שוב נשמעה ברחבי העולם המדעי, לאחר שהופצו תמונות חדשות מן החללית Mars Global Surveyor, אשר מכילות עדות ברורה לקיומן של זרימת מים בתקופה 1999-2005. צוות של נאס"א בראשותו של מיכאל מלין (Michael Malin) סקר אלפי תמונות של ואדיות אשר צולמו בתקופה של כתשע שנים באמצעות מצלמת ה-Surveyor. הם גילו עדות של "לפני" ו-"אחרי" לזרימת מים בתוך מכתש שנוצר מפגיעת מטאוריט. התמונות החדשות מ-2004\2005 (ראו בתמונה המצורפת) מראות סימני ברורים של זרימה, אשר לא הייתה קיימת בתמונות של 1999 ו-2001. הזרימה מזכירה ענפים בצורת "אצבעות", אשר יכולות להיווצר כאשר נוזלים במורד מדרון פוגשים מכשולים קטנים. החוקרים מאמינים כי המים נובעים מסדקים בקירות המכתש, באופן דומה למדי למעיינות על-פני כדור הארץ. הערכתם היא כי כמות המים שזרמה שם שקולה לנפח של חמש עד עשר בריכות שחיה. העדויות לזרימה שכזו נמצאו בשני ואדיות אשר ממוקמים בקו רוחב 37 מעלות, אזור בו טמפרטורות במשך היום עשויות לעלות מעל לאפס, דבר המאפשר מים במצב צבירה נוזלי. ניתוח של תמונות ממאדים בעבר העלו כי כנראה הייתה זרימת מים בזמנים קדומים של הכוכב. העדויות החדשות, אשר אינן עדיין בהסכמה כללית בקהילה המדעית, עשויות להוות לתת דחיפה חזקה להשערות גם לגבי קיומם של תנאי חיים בהווה על המאדים.

התמונה באדיבות נאסא

מאת: ערון גנוסר
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה

מקורות:
[1] Belle Dume, Water flows on Mars, PhysicsWeb, Instituteof Physics Publishing, Dec. 2006.
[2] NASA Website: http://www.nasa.gov/mission_pages/mars/news/mgs-20061206.html