לא מפורסם

מסיבת הזחלים הזוהרים. איור מתוך לוח השנה "חיות מופלאות", מכון דוידסון, תשפ"ג | איור: עידן ברזילי

שמו של לואי פסטר (Pasteur) זכור כיום בעיקר בזכות התהליך הקרוי על שמו: פיסטור, כלומר חימום של משקה לזמן קצר, כדי להשמיד את רוב החיידקים והפטריות בלי לפגוע בטעם. המונח פִסְטוּר מקושר כיום בעיקר לחלב, אם כי פסטר פיתח אותו במקור כדי למנוע מיין להתקלקל.

מחקריו של פסטר עסקו בתחומים רבים, וגם החותם שהוא השאיר על המדע היה עמוק מאוד. הוא החל את דרכו ככימאי, ובמחקר על גבישים פענח את תופעת הכיראליות: מולקולות בעלות אותו הרכב, אבל סידור מרחבי הפוך, כך שהן נראות כתמונת ראי זו של זו, ולפעמים יש להן תכונות כימיות שונות. אחרי ששלושה מחמשת ילדיו מתו מטיפוס החל פסטר לחקור מחלות מידבקות. הוא הפריך בניסוי מבריק את תיאוריית הבריאה הספונטנית, והראה ששום דבר אינו מופיע יש מאין – אפילו לא חיידקים. לאחר מכן הוא היה אחד הראשונים שהראו כי חיידקים גורמים למחלות, ופיתח כמה מהחיסונים הראשונים, בין השאר למחלת הכלבת ולמחלת הגחלת (אנתרקס). מכון המחקר שהקים בפריז נותר עד היום אחד מגופי המחקר החשובים בצרפת.

כאמור, פסטר פיפח את התליך החימום הקצר הקרוי כיום על שמו כדי למנוע קלקול של יין, לכן יש באיור חבית ובקבוקי יין. מכיוון שהמונח מוקשר כיום בעיקר לתהליך המאפשר להאריך את חיי המדף של חלב, יש גם קרטון חלב בין הבקבוקים.

החל לחקור מחלות מידבקות לאחר ששלושה מילידיו מתו מטיפוס. לואי פסטר | איור: German Vizulis, Shutterstock