אנחנו אולי חושבים עליהם כשתקנים, אבל גם דגים מדברים, ולא מעט. האם תוכלו לנחש מי השמיע את הקולות האלו: דג, ציפור או אדם שמנגן בכלי?

בתוך הים (בתוך הים), בתוך הים (בתוך הים),
כל הדגים תמיד חוגגים, כי זה מקומם! (כי זה מקומם!)
כאן בין החול והגלים, יש להקות של סרטנים,
גם לצדפות יש מה לעשות כאן, בתוך הים!

(מתוך הגרסה העברית לסרט "בת הים הקטנה", תרגמה: שפרירה זכאי)

בסרט "בת הים הקטנה", העולם שמתחת לפני הים שופע קולות: דגים ובעלי חיים ימיים אחרים מדברים, מתווכחים ואפילו שרים ומנגנים. כמובן, זהו סרט מצויר, שאינו מתיימר לתת תמונה מדויקת, ואף אחד מאיתנו לא חושב שסרטנים אכן מנגנים על צדפות כמו על תופים. התפיסה שלנו על מה שמתרחש באמת מתחת לגלים מגיעה מסרטי תעודה שונים, ובהם, בדרך כלל, העולם הימי נראה כשהוא מתנהל בדממה כמעט מוחלטת, דגים, תמנונים וסרטנים נעים זה מול זה לצלילי מוזיקה קלאסית שהוספה בעריכה. 

אלא שהמציאות, מתברר, דומה דווקא יותר לסרט של דיסני – לפחות בכל הנוגע לקול. 

כן, יש דגים שמשמיעים קולות, ולא מעט כאלו. במחקר שהתפרסם בינואר בחנו החוקרים את המשפחות של דגים ממחלקת מקריני הסנפיר (Actinopterygii), שבה נמצאים רוב הדגים החיים כיום, ומצאו עדויות לתקשורת בעזרת קול ב-175 מתוך 470 משפחות. אנחנו חושבים על דגים כשתקנים משום שהקולות שהם עושים לא נועדו לאוזנינו, שבנויות לשמוע תנודות של אוויר ולא של מים.

לדגים אין מיתרי קול, אך יש להם דרכים אחרות להפיק צלילים. חלק מהמינים מרטיטים את שלפוחית השחייה שלהם, המלאה אוויר, בעזרת השרירים המקיפים אותה. אחרים משמיעים נקישות ורשרושים כאשר הם מזיזים חלק אחד בגופם כנגד חלק אחר, בדומה למה שעושים צרצרים. בחידון שלפניכם, אנחנו שואלים שאלה פשוטה: מי משמיע את הקול? דג, ציפור או אולי אדם, שמנגן בכלי נגינה כלשהו?

 

 

תגובה אחת

  • קובי דרורי

    כלומר, הביטוי "שותק כמו דג"

    כלומר, הביטוי "שותק כמו דג" כבר לא רלוונטי.