הסנאט אישר דרישה לסמן מוצרים שהחדירו להם באופן מלאכותי גֶנים זרים – אבל רק בתנאים מסוימים

הסנאט של ארצות הברית אישר הצעת חוק לסימון מוצרי מזון הכוללים רכיבים שנוצרו בטכנולוגיה מסוימת של הנדסה גנטית. אם הצעת החוק תאושר גם בבית הנבחרים, יצרניות המזון יחויבו לציין על האריזה שהמוצר מכיל רכיבים כאלה.

הצעת החוק אושרה בעקבות חוק סימון נוקשה יותר שנכנס לתוקף במדינת ורמונט בתחילת יולי. בעקבות החוק משכו חברות המוכרות מזון כשר את המוצרים שלהן מוורמונט, מאחר שלא משתלם להן לבדוק את כל מוצריהן כדי לוודא שהם עומדים בדרישות החוק הנוקשות וכן לא משתלם להן לשנות את אריזות כל המוצרים שלהם רק בגלל מדינה קטנה אחת. חברות מזון גדולות, כגון קוקה קולה ופפסיקו, משכו גם הן את מוצריהן מהחנויות בוורמונט. החברות דרשו מהקונגרס להסדיר את נושא הסימון ברמה הלאומית, כדי למנוע מצב שבו כל מדינה תציב דרישות משלה, שקשה לעמוד בהן.

מקורה של הדרישה לסמן מזונות שמכילים רכיבים מהונדסים גנטיים הוא בהפחדות חסרות בסיס של ארגונים שונים, כגון גרינפיס, שרק החודש פנו אליהם יותר ממאה זוכי פרס נובל בבקשה שיפסיקו את מלחמתם האנטי-מדעית וחסרת הבסיס העובדתי נגד מזונות מהונדסים. הסימון על כך שמוצר מכיל רכיבים מהונדסים לא נותן מידע אמיתי על הרכב המזון ותכונותיו – אין הבדל מהותי בין מזון מהונדס ללא מהונדס, ומזון מהונדס בטוח לפחות כמו זה שהושבח בשיטות אחרות.

על פי הצעת החוק, חברות המזון יצטרכו לסמן כל רכיב מהונדס גנטית, אך יוכלו לעשות את זה באמצעות תווית המודפסת על האריזה או באמצעות קוד QR שצריך לסרוק בסמארטפון כדי לקבל את המידע (דבר שהרוב המוחלט של הצרכנים לא עושה). חברות קטנות יוכלו לספק מספר טלפון או כתובת אינטרנט לקבלת מידע על המוצר.

ומהו רכיב מהונדס גנטית? הסנאט קבע כי כל רכיב שהחדירו לו באופן מלאכותי גנים מאורגניזמים אחרים חייב בסימון. כלומר, המוצרים הרבים שמכילים גנים זרים באופן טבעי לא ידרשו סימון. כמו כן, מוצרים שיוצרו בשיטות הנדסה גנטית אחרות, כגון CRISPR, שאינן מערבות בהכרח החדרת גנים, לא יסומנו. גם מוצרים שנוצרים באמצעות אורגניזמים מהונדסים גנטית – כגון בירה או שמן – אך אינם כוללים את האורגניזמים המהונדסים במוצר הסופי, לא יסומנו.

בכל אופן, סימון שכזה לא מוסיף כל מידע לצרכן. שיטת ההשבחה – הנדסה גנטית, הכלאה, הקרנה בקרינה רדיואקטיבית – אינה מספקת מידע מהותי. במהלך ההיסטוריה שינה האדם את הגנטיקה של כל בעלי החיים והצמחים שהוא צורך. המידע החשוב הוא מה התכונות שלהם: עמידות לריסוסים? עמידות לחרקים שמאפשרת לרסס פחות? תוספת של ויטמינים או חומרי מזון אחרים? פחות אלרגנים? האפשרויות רבות מספור.

הצעת החוק שאושרה בסנאט עדיין טעונה אישור של בית הנבחרים, שתומך בסימון מרצון של מוצרים מהונדסים – כמו סימון של כשרות או של מזון אורגני, – סימונים נוספים שאין להם משמעות בריאותית או בטיחותית, אלא נובעים מדרישות צרכנים. שני בתי המחוקקים ייאלצו להגיע לעמק השווה לפני שבארצות הברית יהיה חוק לאומי המסדיר את נושא סימון המזון המהונדס גנטית.

0 תגובות