חוקרים מיפן הראו כי לחתולים יש הבנה מסוימת של חוקים פיזיקליים והם מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה

בתור חיה שמצליחה ליפול תמיד על ארבע רגליה, לא מפתיע לגלות שחתולים מראים הבנה מסוימת של חוקי הפיזיקה, כפי שמעלה מחקר שהתפרסם בכתב העת Animal Cognition. צוות המחקר, בראשותו של שאו טאקאגי (Takagi) מאוניברסיטת קיוטו שביפן, כבר מצא בעבר שחתולים יכולים לקבוע את מיקומם של עצמים רק על סמך חוש השמיעה שלהם.

במחקר הנוכחי רצו החוקרים לבדוק אם חתולים משתמשים בכלל סיבתי המאפשר להם להסיק אם מכל מסוים ריק או מכיל חפץ, על פי צליל הקרקוש שהחפץ משמיע בתוך המכל. במחקר השתתפו 30 חתולי בית ובעליהם, והוא נערך בסביבתם הביתית של החתולים.

בניסוי עצמו, החוקר נענע קופסה לעיני החתול. לעתים הנענוע לווה בקול קרקוש ולעתים לא נשמע קול, כדי לדמות קופסה ריקה. לאחר הנענוע הפך החוקר את הקופסה. בשלב זה, או שנפל חפץ מהקופסה או שלא קרה כלום. לבסוף הניח החוקר את הקופסה לפני החתול ואִפשר לו לבחון אותה.

לחתולים הוצגו שני מצבים פיזיקליים הגיוניים: קופסה מקרקשת עם חפץ בתוכה, וקופסה דוממת ריקה. כמו כן הוצגו להם שני המצבים ההפוכים: קופסה מקרקשת אך ריקה וקופסה דוממת המכילה חפץ. החוקרים ביקשו לבדוק כיצד יגיבו החתולים למצבים הלא-הגיוניים.

החתולים בחנו את הקופסה זמן ארוך יותר כאשר נשמע קול קרקוש ואחריו נפל מהקופסה חפץ, תגובה המצביעה על הבנה פיזיקלית שאם הקופסה מפיקה רעש, הרי שיש בתוכה משהו. כמו כן, הם בחנו את הקופסה זמן ארוך יחסית במצבים הלא-הגיוניים, כאילו הבינו שהתופעה מנוגדת לתפיסת הסביבה שלהם. "חתולים משתמשים בהסקה סיבתית-לוגית ומשתמשים ברעש כאמצעי לחזות מיקום של עצמים שאינם יכולים לראות," אמר טאקאגי. "יכולת זו משמשת חתולים שצדים בטבע, שלעתים קרובות צריכים לזהות את המיקום והמרחק של הטרף שלהם על סמך חוש השמיעה בלבד."

אין ספק שדרוש מחקר מעמיק כדי להבין מה בדיוק רואים החתולים בעיני רוחם כשהם שומעים רעשים, ואם הם יכולים להסיק מן הרעש מסקנות על כמות החפצים המרעישים או על גודלם. בינתיים, המחקר ודאי משמח את חובבי החתולים ומאשש את דעתם כי הסקרנות החתולית מעידה על תבונה רבה, לפחות כל עוד היא לא הורגת את החתול.

החתולים בחנו את הקופסה זמן

לא הבנתי-החתולים בחנו את הקופסה זמן ארוך יותר- יותר ארוך ממה, מכאשר לא נשמע רשרוש ולא נפל חפץ, א''כ למה זה מעיד על הבנה פיזיקאלית, הלא שני המצבים הם מצבים שקולים, הסקה מתוך שמיעת רעש או מתוך שמיעת טלטול בלא רעש, ובשניהם הזמן צריך להיות אותו דבר.
    כמו כן, הם בחנו את הקופסה זמן ארוך יחסית במצבים הלא-הגיוניים, גם כאן לא מוסבר יחסית למה , אם היתה התוצאה שבמצבים הלא הגיוניים החתןלים בחנו את הקופסה יותר זמן מהמצבים ההגיונים אז היתה התוצאה מצביעה על תמיהה או על חיפוש אחר הדבר המצופה והייתה מעידה על הבנה פיזיקלית, אבל לא זה מה שכתוב בכתבה ,ע''כ אבקש אם אפשר לפרט יותר ולהסביר.