לא מפורסם

קולו של החור השחור, חיידקים רובוטיים נגד סרטן, האם כלבים בוכים משמחה כשהם רואים אותנו? טי-רקס, למה יש לך עיניים קטנות כל כך? וגברים, שימו אוזניות, פתחו את הפודקאסט המועדף עליכם ולכו לעשות כלים!

• קולו של החור השחור

• חיידקים רובוטיים נגד סרטן

• האם כלבים בוכים משמחה כשהם רואים אותנו?

• טי-רקס, למה יש לך עיניים קטנות כל כך?

• גברים, שימו אוזניות, פתחו את הפודקאסט המועדף עליכם ולכו לעשות כלים!

קולו של החור השחור

המוטו של סרט האימה המדע בדיוני "הנוסע השמיני" היה "בחלל אף אחד ישמע אותך צורח". למעשה, בחלל אף אחד לא ישמע כלום. גלי קול מועברים באמצעות תווך, בעיקר אוויר, ועל כן בריק שבחלל איננו שומעים דבר.

אבל בסוכנות החלל האמריקאית נאס"א החליטו לתרגם לתדרים נשמעים את הקולות של החור שחור הנמצא במרכזו של צביר הגלקסיות פרסאוס, כמאתיים מיליון שנות אור מאיתנו. הקולות האלו נוצרים משינויים בצפיפות הגז במרכז הצביר בעקבות פעילות החור השחור. החוקרים לקחו את נתוני הצפיפות של הגזים שנמדדו בעזרת טלסקופ החלל Chandra X-ray, והמירו את התנודות לקולות שבני אדם יכולים לשמוע על ידי הגברתם בכ-57 אוקטבות לעומת התדר המקורי. כך הפיקו את הקולות שהחור השחור משמיע. גולשים רבים ברשת מיהרו לכתוב שהוא נשמע בדיוק כמו שציפו שחור שחור יישמע. מן הסתם לא היינו מצפים שגרם שמיים בעל שדה כבידה עצום, הבולע לתוכו כל דבר קרוב מספיק כולל כוכבים גדולים, יישמע כמו דנדון פעמונים ברוח. הפרסום המקורי (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

סרטון מנאס"א בו אפשר לשמוע את הקולות של החור השחור

צבא של חיידקים חמושים ברובוטים נגד סרטן

חוקרים יצרו חיידקים הנושאים על פניהם רובוטים זעירים במטרה להילחם בגידולים סרטניים. החוקרים חיברו לחלקם החיצוני של חיידקי אי. קולי (E. coli) שני רכיבים מלאכותיים. הראשון עשוי מננו-חלקיקים מגנטיים, שמאפשרים לחוקרים לכוון את החיידקים ישירות לעבר הגידול בעזרת שדה מגנטי. הרכיב השני הוא ננו-ליפוזומים, שהם מעין כדורים קטנטנים עשוים מעטפת שומנית. הם נושאים בתוכם תרופות כימותרפיות שיכולות להרוג או לעכב התרבות של תאים סרטניים. כשמקרינים עליהם אור תת-אדום, המעטפת שלהם מתמוססת והתרופה משתחררת.

החוקרים כיוונו את החיידקים בעזרת השדה המגנטי בתוך מבנים שיצרו כדי לדמות כלי דם וגידולים סרטניים. כשהחיידקים הגיעו למטרה הקרינו עליהם אור תת-אדום, כך שהליפוזומים התפרקו, שחררו את התרופות הכימותרפיות הכלואות בתוכם והרגו את התאים הסרטניים. פיתוח השיטה נמצא בראשיתו, אך בעתיד אולי נוכל להשתמש במיקרו-רובוטים מבוססי חיידקים לטיפול יעיל בסרטן, ועם פחות תופעות לוואי. למאמר המלא (באנגלית).

חוקרים יצרו חיידקים הנושאים על פניהם רובוטים זעירים במטרה להילחם בגידולים סרטניים. אילוסטרציה של החיידקים המהונדסים מתקרבים לגידול | Akolpoglu et al., Sci. Adv. 8, eabo6163 2022

האם כלבים בוכים משמחה כשהם רואים אותנו?

כשכלבים פוגשים את בעליהם אחרי פרידה של כמה שעות, נראית אצלם עלייה ברמת ההורמון אוקסיטוצין, שקשור ליצירת קשרים חברתיים. במחקר חדש הראו חוקרים מיפן שבמפגש כזה הכלבים גם דומעים. הדמעות אומנם לא ניגרות על לחייהם, אך הן ממלאות את עיניהם. אם זה נכון, מדובר בבעל החיים הראשון הידוע לנו, פרט לאדם, שדומע בתגובה לרגש.
החוקרים בדקו את כמות הדמעות בעיניהם של 18 כלבים בחמש הדקות הראשונות אחרי מפגש עם בעליהם, ומצאו שהן הכילו יותר דמעות בהשוואה לזמנים אחרים. הגורם לכך הוא אוקסיטוצין, והראיה לכך היא שכאשר טפטפו לעיניהם של הכלבים תמיסה שמכילה את ההורמון, נפח הדמעות שלהם עלה.
הדמעות הכלביות משפיעות, כנראה, על בני האדם: החוקרים צילמו את הכלבים לפני ואחרי שטפטפו לעיניהם נוזל, כך שהן נראו מלאות דמעות. נבדקים שדירגו את התמונות נטו לציין שהכלבים עם ה"דמעות" עוררוי בהם יותר רגשות חיבה ורצון ללטף. עם זאת, לא כל אנשי המקצוע בטוחים שלכלבים יש אכן דמעות רגשיות, ודרושים מחקרים נוספים כדי לאשש את זה. לכתבה באתר

דמעות שמחה של כלבים | מקור: shutterstock, Berezovaya Nonna
דמעות שמחה של כלבים | מקור: shutterstock, Berezovaya Nonna

טי-רקס, למה יש לך עיניים קטנות כל כך?

כשמביטים בגולגולת העצומה של טירנוזאורוס רקס, קל להבחין בעוצמה האדירה של הלסת האימתנית שלו, שמצוידת בשיניים שיכולות להגיע לאורך של 30 סנטימטר. אולם הסוד של העוצמה הזאת טמון דווקא בצורה המשונה של עצמות העין. ארובות העיניים אצל הטי-רקס הבוגר הקטנות יחסית לגודל הגולגולת ובניגוד לרוב הדינוזאורים צורתן אינה עגולה אלא צרה ומזכירה חור מנעול. במאמר חדש בחן החוקר הבריטי סטיבן לאוטנשלגר את הגולגולות של כ-500 דינוזאורים, ומצא שלדינוזאורים טורפים גדולים נוספים היו עיניים דומות לאלה של טי-רקס, בעוד שהעיניים של אוכלי עשב היו עגולות. הדמיות מתמטיות שערך לאוטנשלגר הראו שהמבנה של גולגולות עם עיניים צרות היה חזק יותר מאלה של בעלי העיניים העגולות: הן יכלו לשאת עומס ולחץ גדולים, דבר שאיפשר נשיכה חזקה יותר. זה אומנם בא על חשבון היכולת לראות את הקורבן שלך, אבל נראה שלפחות מבחינה אבולוציונית, ההעדפה היא לנגוס בו כמה שיותר חזק. למחקר המלא (באנגלית).

לטי-רקס היו ארובות עיניים קטנות וצרות. גולגולות של טי-רקס ואיור של ראשו, כפי שהם במציאות (משמאל) ואיך היו נראים עם עיניים עגולות | Dr Stephan Lautenschlager, University of Birmingham

גברים, שימו אוזניות, פתחו את הפודקאסט המועדף עליכם ולכו לעשות כלים!

מחקר חדש מצא קשר בין התשוקה המינית של נשים לתחושה שלהן שהן נהנות ממערכת יחסים שוויונית והוגנת, כולל בנוגע לביצוע מטלות הבית.

בעבר כבר נמצא שחוסר שביעות רצון ממערכת היחסים הוא גורם סיכון משמעותי לחוסר תשוקה מינית בקרב נשים, אפילו יותר מהשפעותיו הפיזיולוגיות של הגיל. במחקר החדש, שנעשה על 299 נשים, נמצא שנשים בזוגיות שוויונית דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר ממערכת היחסים, לעומת אלה שרוב עבודות הבית נפלו עליהן. כמו במחקרים קודמים, שביעות הרצון הייתה קשורה לתשוקה מינית. ומה אם בן הזוג עושה את רוב העבודה? לא היו מספיק זוגות כאלה להסקת מסקנות סטטיסטיות.

חקר התשוקה המינית מחלק אותה לשניים: תשוקה מינית כלפי האחר ותשוקה עצמית. ממצא מעניין של המחקר היה שחוסר שוויון במערכות יחסים לא השפיע על כל היבטי התשוקה המינית, כפי שאולי היינו מצפים, אלא בעיקר על התשוקה המינית כלפי האחר. למחקר המלא (באנגלית).

איור של גבר שוטף רצפה ואישה שוטפת כלים | GoodStudio, Shutterstock