עשרות חולים מאומתים בקדחת מערב הנילוס, התפרצויות של שעלת וחצבת שממשיכה להתפשט: מחלות בארץ ומסביב לעולם

בבית החולים בילינסון נפטרו בסוף השבוע שתי נשים מבוגרות, לאחר שנדבקו בקדחת מערב הנילוס. עד כה ידוע על 32 חולים מאומתים שלקו השנה במחלה זו, ומתוכם 27 אשפזו עם תסמינים נוירולוגים. שלושה מהמאושפזים מונשמים. היות שרוב הנדבקים לא מפתחים תסמינים, נראה שהקף ההדבקה גדול בהרבה מאותם 32 מאומתים. 

קדחת מערב הנילוס היא מחלה נגיפית התוקפת בישראל בחודשי הקיץ, בין יוני לנובמבר, ומועברת על ידי כמה מיני יתושים. המחלה אינה מדבקת ישירות בין בני אדם, ובמקרים רבים מועברת, דרך היתושים, מעופות נגועים. השנה הקדימה התחלואה להגיע, כך טוענים במשרד הבריאות, בשל שינויי האקלים. יתושות נושאות הנגיף התגלו כבר השנה באיזור השרון, וגם במרכז הארץ.

המחלה אינה מסוכנת לרוב הציבור, וכ-80 אחוזים מהנדבקים לא יפתחו תסמינים כלל. אצל השאר יופיעו תסמינים קלים עד קשים הכוללים חום, הרגשה רעה, כאבי ראש וכאבים בגוף. כאחוז מהנדבקים יפתחו סיבוכים נוירולוגיים. מבוגרים מעל גיל 60 ואנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת נמצאים בסיכון גבוה, ולהם מומלץ במיוחד להשתדל ולהימנע ככל הניתן מעקיצות יתושים. משרדי הבריאות והגנת הסביבה ממליצים לאתר מקורות מים עומדים בסביבת הבית ולנקז אותם, להעדיף בגדים ארוכים ובהירים, להתמרח בתכשירים דוחי יתושים, להשתמש במאווררים המעיפים את היתושות העוקצות הרחק מאיתנו ובמידת האפשר להתקין רשתות על חלונות הבתים. 


הדרך הטובה ביותר להישמר מהדבקה היא להימנע מעקיצות יתושים, למשל על ידי התקנת רשתות ושימוש במאווררים ובדוחי יתושים. אדם מתקין רשתות בחלון | Shutterstock, ronstik

שעלת 

גם מחלת השעלת ממשיכה להתפשט בארץ. לפי עדכון מודיעין הבריאות של משרד הבריאות, נספרו בחודש מאי לפחות 485 חולי שעלת, וגם נתון זה עדיין אינו סופי. בסך הכול, בתקופה של פחות מחצי שנה מאז תחילת 2024 נספרו כבר כאלפים חולים, יותר מסך החולים בכל שנת 2023. המחלה מתפשטת בכל רחבי המדינה, כשבשבוע האחרון התגלו רוב החולים בירושלים, אשקלון, נס ציונה, ראשון לציון ועפולה. רוב התחלואה היא בקרב ילדים ובני נוער, שמדביקים זה את זה במסגרות. חשוב להקפיד על חיסון תינוקות, ילדים ונשים הרות: תינוקות ופעוטות נמצאים בסיכון מיוחד, והחיסון נגד שעלת יכול להציל חיים.

ישראל היא כמובן לא המדינה היחידה בה יש התפרצות של שעלת - התפרצויות נרחבות נראות גם במדינות רבות נוספות. שמונה תינוקות מתו משעלת בבריטניה מאז תחילת השנה, שלושה מהם רק לאחרונה. בממלכה מאיצים המומחים בנשים הרות להתחסן כדי להגן על העוברים ועל התינוקות לפני הגיעם לגיל שבו אפשר לחסן אותם. בצ'כיה כבר אותרו כ-20 אלף חולים מאז תחילת השנה, ושישה מתוכם מתו מהמחלה. ביוון נרשמו שני מקרי מוות מתוך 230 חולים, שניהם של תינוקות בני פחות מחודשיים. באוסטרליה יש כ-10,000 מקרים מתחילת 2024, פי חמישה מסך המקרים של שנת 2023. גם מדינות נוספות ברחבי העולם חוות התפרצויות נרחבות של המחלה. חשוב להזכיר שטיפול אנטיביוטי מהיר מיד לאחר החשיפה יכול למנוע את המחלה, ולכן יש להתייעץ עם הרופא בכל חשש לחשיפה. 


חשוב להקפיד על חיסון תינוקות, ילדים ונשים הרות נגד שעלת. אישה משתעלת | Shutterstock, Pheelings media

חצבת 

תושב טייבה חזר משהות בסיני כשהוא חולה בחצבת. הוא נדבק למרות שחוסן נגד חצבת במנה אחת בעברו, שכן מנה אחת עדיין מותירה כשבעה אחוזים מהמחוסנים פגיעים לנגיף. עד כה לא נראה שהסובבים אותו נדבקו. מקרה התחלואה הקודם נרשם בכפר חב"ד, ונראה שגם הוא חלף ללא הדבקות נוספות. גם במקרה זה, מדינות רבות בעולם סובלות מהתפרצות של המחלה, ביניהן יעדים פופולריים של ישראלים בחו"ל. חשוב לוודא שהטסים לחופשות יהיו מחוסנים בשתי מנות חיסון נגד חצבת, בייחוד כאשר החופשה היא במזרח אירופה או במזרח התיכון.

0 תגובות