ארבעה חודשים אחרי שאקווריום בארצות הברית טען שנקבת הטריגון נכנסה להיריון באורח פלא, מתברר שהיא לא הרה אלא חולה

בחמישה בפברואר השנה הודיע צוות אקווריום הכרישים בהנדרסונוויל שבקרוליינה הצפונית, ארצות הברית, כי שרלוט, נקבת טריגון עגול קליפורני (Urobatis halleri), בהיריון, אף שבאקווריום שלה לא היה אף טריגון זכר. שרלוט הייתה צפויה להשריץ זמן קצר לאחר פרסום ההודעה, אך זה לא קרה. עתה, לאחר חודשים של התנהלות מעוררת חשד של אנשי האקווריום, טוען הצוות בפייסבוק ש"התפתחה אצל שרלוט מחלת רבייה נדירה, שהשפיעה לרעה על מערכת הרבייה שלה".

הכל התחיל בספטמבר 2023, כאשר צוות אקווריום הכרישים הבחין ששרלוט תפחה ונראית בהיריון. מאחר שהיא לא פגשה טריגון זכר במשך לפחות שמונה שנים, הצוות חשש שהיא לקתה בסרטן, שיכול גם הוא להתבטא בנפיחות. אולם, לפי הודעה שפרסם צוות האקווריום, ד"ר רוב ג'ונס, "וטרינר האקווריום", גילה שהגידולים שנמצאו בבדיקת אולטרסאונד בגופה של שרלוט אינם סרטן, אלא כמה ביצים.

ההסבר הסביר ביותר שהוצג לממצא היה רביית בתולים (פרתנוגנזה), רבייה שבה נקבה מביאה צאצאים ללא הפרייה. אולם, כאשר צוות האקווריום פרסם את דבר ההיריון הוא החליט לטעון שקיים הסבר נוסף – שיש לצאצאים אב, ושהוא אחד משני כרישים זכרים שחלקו עם שרלוט את האקווריום שלה. בשמונה בפברואר 2024 ביצעה ברנדה רמר (Ramer), בעלת האקווריום והמנהלת שלו, בדיקת אולטרסאונד לשרלוט בשידור חי, שבמהלכו היא חזרה על האפשרות שכריש הזדווג עם שרלוט והפרה אותה.

אתרי החדשות בארץ ובעולם בלעו את הטענה הזו. כותרות בסגנון "חתולת ים נכנסה להיריון מכריש" צצו בכל מקום והפכו את שרלוט לטריגון המפורסם בעולם, ואת האקווריום לפופולרי בהרבה ממה שהיה. במהרה וטרינרים וביולוגים, ביניהם אני, יצאו נגד הטענה: מערכות הרבייה של הכרישים והטריגונים שונות מאוד, והם גם לא תואמים גנטית. בן כלאיים של שני מיני דגי הסחוס סביר אף פחות מבן כלאיים של קנגורו ואדם. אפילו צוות האקווריום נסוג מהטענה המופרכת שהפריח, אך עשה זאת לאט ובשקט, בתגובות לתגובות ברשתות החברתיות.

התנהלות בעייתית

במרוצת החודשים הבאים צוות האקווריום המשיך לעדכן מדי פעם ברשתות החברתיות על מצבה של שרלוט, ועל כך שעדיין לא השריצה – אף שהיריון של טריגון עגול נמשך כארבעה חודשים, ובפברואר היא כבר הייתה אמורה להיות בשלב מתקדם למדי. העדכונים נעשו מרווחים יותר ויותר, ולא כללו מידע חדש או תיעוד של בדיקות אולטרסאונד חדשות. עם זאת, לעיתים הסתתר בתגובות לעדכונים מידע חדש: למשל, בסוף אפריל הצוות הגיב לפוסט באינסטגרם וכתב שיש לשרלוט רק עובר אחד, ולא שלושה או ארבעה.


עדכונים קבורים בתגובות. צוות האקווריום כתב שיש לשרלוט רק עובר אחד | צילום מסך של פוסט באינסטגרם

המידע החסר והמקוטע, וההיריון של שרלוט שנמשך חודשים רבים מעבר לצפוי, עוררו דאגה בקרב אנשי מקצוע והציבור הרחב, שניסו לברר מה מצבה הבריאותי של הטריגונית. התנהלות צוות האקווריום לא הפיגה את החששות הללו, בלשון המעטה. הצוות חסם חלק מהמגיבים לפרסומים של האקווריום ברשתות החברתיות, ומחק את התגובות שלהם. עיתונאית, שניסתה לחקור מה שלום שרלוט ונסעה לבקר באקווריום, אפילו הורחקה מהמקום בעזרת שוטרים.

לאחרונה אנשי אתר הדיילי מייל פנו לג'ונס, הווטרינר שאישר את דבר הריונה של שרלוט, כדי לשאול אותו על ההיריון המתמשך שלה. ג'ונס, בניגוד למה שאולי השתמע מהפרסום הראשון של צוות האקווריום, הוא לא וטרינר האקווריום אלא בעל חברה אוסטרלית לייעוץ לאקווריומים ששמה "וטרינר האקווריום" (The Aquarium Vet). הוא סיפר לדיילי מייל שבינואר השנה צוות האקווריום שלח לו תמונות אולטרסאונד של שרלוט, והוא חשב שאולי נראו בהן ביצים. לדבריו הוא מעולם לא אישר שהטריגונית הייתה בהיריון, וכשביקש לראות סרטונים מהאולטרסאונד ושאל אם רואים בהם תזוזה לא קיבל תשובה.

ג'ונס לא היה בקשר נוסף עם אקווריום הכרישים, לא ייעץ להם, ולא רוצה להיות מעורב בכל הבלאגן שהתפתח.

היריון נסוג

לפני פחות משבוע עדכן צוות האקווריום כי שרלוט לקתה ב"מחלת רבייה נדירה", בלי לספק מידע לגבי ההיריון שלה. למחרת אישרה רמר בריאיון לתחנת הטלוויזיה המקומית WLOS שהטריגונית לא הרה.


טענת צוות האקווריום ששרלוט לקתה במחלת רבייה | צילום מסך מדף פייסבוק של אקווריום הכרישים

המחלה, שמכונה פשוט מחלת רבייה (Reproductive Disease), נפוצה בקרב נקבות בטאים מזדקנות, החיות בשבי ללא זכרים. בטאים הם על-סדרה של דגי סחוס בעלי גוף שטוח וסנפירים דמויי כנפיים, כגון טריגונים או תריסניות. עד עתה המחלה התגלתה אצל כמה מינים של בטאים, כגון טריגון אמריקני (Hypanus americanus), אברתן אף-פרה (Rhinoptera bonasus) וטחן נקוד (Aetobatus narinari). במחקר מ-2019 המחלה התגלתה אצל 31 מתוך 48 הטריגוניות האמריקניות שנבדקו, ושחיות באקווריומים.

המקרה של שרלוט הוא אומנם המקרה המדווח הראשון של מחלת הרבייה אצל טריגון עגול קליפורני, אבל המחקר מראה שלא באמת מדובר במחלה נדירה. למעשה היא נפוצה מאוד אצל בטאיות מבוגרות בשבי, כמו שרלוט. המחלה מאופיינת בציסטות בשחלות, עצירה של תהליך הביוץ, ורחם מוגדל ומלא נוזלים. כיום המחלה חשוכת מרפא, אך ניתן להקל על הנקבות שלוקות בה על ידי ניקוז נוזלים, טיפול הורמונלי ואנטיביוטיקה למניעת זיהומים.

עם זאת, מאחר שצוות האקווריום התעלם במשך חודשים ממגיבים שהפצירו בו לבדוק אם שרלוט לוקה במחלת הרבייה, ייתכן שמאוחר מדי לעזור לה, ושהיא תמות מסיבוכי המחלה. ככל הנראה עד לאחרונה היא לא נבדקה על ידי וטרינר, או לפחות לא פורסם על כך דבר ברשתות החברתיות. אפילו את האולטרסאונד ששודר בשידור חי בפייסבוק ביצעה הבעלים של האקווריום ולא אשת מקצוע.

מכעיסה במיוחד העובדה שגם אם יתברר שצוות אקווריום הכרישים אכן הזניח את בריאותה של שרלוט, הוא לא ישלם על כך מחיר. חוקי רווחת בעלי החיים בקרוליינה הצפונית מגינים על דו־חיים, זוחלים, עופות ויונקים, אך לא על דגים, כך שלא ניתן להגיש תלונה נגד האקווריום. אקווריום הכרישים גם אינו חבר באיגוד האמריקאי של גני חיות ואקווריומים, ולכן אינו מחויב לעמוד בסטנדרטים שלו לשמירה על בעלי חיים, כגון הדרישה לפיקוח וטרינרי.


תפחה לא מסרטן ולא מהיריון אלא ממחלה נפוצה של טריגוניות מזדקנות בשבי. שרלוט כפי שצולמה בסוף אפריל | תמונה: פריים מתוך סרטון שפרסם האקווריום, שימוש הוגן

ומה לגבי ההיריון עצמו? ייתכן ששרלוט הייתה בהיריון שלא צלח, כפי שקורה בהריונות רבים, במיוחד כאלו שמקורם ברביית בתולים. ייתכן גם, וסביר יותר בעיניי, שהציסטות בשחלות גרמו לבודקים לא מיומנים לחשוב שהיא בהיריון, אף שמעולם לא הייתה הרה.

כיום ידוע שהיא אינה הרה, ושהיא חולה במחלה שעלולה להיות קטלנית.

נחזיק אצבעות שבפעם הבאה שנראה עדכון על מצבה יתברר שהיא שרדה את ההזנחה, ושהמקרה יוביל לפיקוח על אקווריומים קטנים כמו אקווריום הכרישים, ודאגה גם לרווחתם של דגים.

מבוסס על פוסט פייסבוק של ד"ר נעם לויתן

0 תגובות