יתושים המעבירים את קדחת הדנגי מתפשטים למחוזות חדשים עקב שינויי האקלים ומקרים של קדחת קרים-קונגו בעיראק

קדחת הדנגי נחשבת למחלה של הרחק מכאן. משהו שעלולים להידבק בו במדינות זרות אבל לא קיים בארץ הקודש ואין צורך לדאוג מפניה. המחלה לא מידבקת בין בני אדם אלא מועברת על ידי יתושים, ולכן הסיכון שהיא תתחיל להתפשט בארץ ללא שליטה כמו במדינות אחרות, בייחוד הטרופיות יותר, קטן למדי. 

שינויי האקלים ההולכים ומחמירים ברחבי העולם גרמו ליתושים המעבירים אותה להתפשט למחוזות חדשים, ולהגיע לקהלים נוספים שאין בקרבם שום חסינות קהילתית. מוקדי ההדבקה הולכים ומתקרבים לישראל, ולפי מערך מודיעין הבריאות של משרד הבריאות, זוהו לאחרונה שלושה מקרי דנגי בקרב תיירים בחצי האי סיני, קרוב מאוד אלינו. שניים מהנדבקים ישראלים ששהו בשארם א-שייח' באפריל ומאי השנה. הנדבקת השלישית היא תיירת מאיטליה ששהתה גם היא בעיר במאי.

כבר בחודש פברואר השנה דווח על עלייה בשכיחות מקרי קדחת הדנגי בקרב תיירים גרמנים שחזרו ממצרים במהלך 2023, בעיקר בקרב תיירים ששהו לחופי ים סוף. ועוד ביולי 2023 הוציאו רשויות רוסיה אזהרה לאזרחיה המבקרים במצרים מפני התפרצות הדנגי שם. וגם ה-CDC האמריקאי מסמן את מצרים באדום בהקשר למחלת הדנגי. לא ברור כמה מתושבי מצרים נופלים קורבן למחלה בכל שנה.


מוקדי ההדבקה הולכים ומתקרבים לישראל. אילוסטרציה של נגיף קדחת הדנגי | Shutterstock, vitstudio 

משרד הבריאות מזהיר מדנגי

אומנם יש חיסון נגד המחלה, אך הוא לא רשום עדיין בישראל. כמו כן הוא מתאים רק לאנשים שכבר חלו פעם אחת ומיועד למנוע תחלואה שנייה, שנוטה להיות קשה בהרבה מהראשונה ועלולה לסכן חיים. היתוש המעביר את המחלה כבר קיים בישראל ונוטה לעקוץ בשעות היום. מספיק שחולה אחד ייעקץ על ידי יתושה והיא תעביר את הנגיף הלאה לאנשים אחרים כדי להפוך את המחלה לאנדמית, כלומר כזו המופיעה באופן קבוע באזורנו. 

משרד הבריאות ממליץ לכל המטיילים למדינות אנדמיות לדנגי להתמגן בפני עקיצות יתושים בשעות היום והלילה, לעטות בגדים ארוכים, להשתמש בתכשירים דוחי יתושים, לישון רק בחדרים מוגנים מחדירת יתושים ולהשתמש במאוורר אם ניתן. אם מתפתחת מחלת חום עד שבועיים לאחר היציאה מהאזור המסוכן יש לפנות לקבלת טיפול רפואי, וכל עוד לא נשללה אבחנה שכזו על ידי רופא יש להימנע מנטילת אספירין או תרופות אחרות להורדת חום מקבוצת NSAIDs (כגון איבופרופן שקיים בנורופן, אדוויל ועוד) ולהסתפק בתרופות המכילות פרצטמול (אקמול, דקסמול ועוד). כמו כן על החולה לשהות בחדר סגור ולהתמגן בפני עקיצות יתושים, כדי לא לסכן את בני המשפחה והסביבה הקרובה. 


מועבר על ידי קרציות ודם של בעלי חיים חולים. נגיף קדחת קרים-קונגו | National Institute of Allergy and Infectious Diseases, National Institutes of Health / Science Photo Library

קדחת קרים-קונגו

שני מקרים חדשים של קדחת קרים-קונגו התגלו לאחרונה בעיראק, בחבל כורדיסטן. בסך הכול יש בעיראק כולה כבר חמישים חולים, שמונה מתוכם מתו מהמחלה. המחלה הנגיפית תוקפת בעלי חיים ובני אדם ושיעורי התמותה ממנה בהתפרצות הנוכחית בעיראק נעים בין 9 ל-50 אחוזים. ניתן להידבק במחלה בכמה דרכים שונות: היא מועברת על ידי קרציות, וגם על ידי מגע בדם של בעלי חיים חולים, שיטת הדבקה המסכנת בעיקר עובדים במשקי בעלי חיים ושוחטים. לאחר שהדביקה אנשים היא גם מידבקת בין אדם לאדם באמצעות מגע עם נוזלי גוף.

גם מחלה זו לא קיימת כרגע בישראל, אך שינויי האקלים גורמים לעלייה במספר המקרים שלה, והיא עלולה גם כן להגיע אלינו בעתיד.

תגובה אחת

  • חצב

    קיפי הקיפודה

    רווקה זקנה ללא גבולות....