התקדמות הניסויים הקליניים בשבדיה ובארה"ב מוכיחה כי השתלת רחם אפשרית, אם כי מדובר בהליך כואב, מסובך ומסוכן. ומה עם השתלת רחם לגברים?

"בן לו היה לי" ייחלה רחל המשוררת בשירה "עקרה" וכמותה מייחלות מיליוני נשים ברחבי העולם, שאינן יכולות להרות בשל חסר מולד ברחם או איבוד פעילות רחמית (Uterin Factor Infertility, או UFI בקיצור). בשנתיים האחרונות הושגו פריצות דרך בפיתוח הליך שיאפשר להשתיל רחם בגופן של נשים כאלה.

בעיות פוריות שימשו קרקע עשירה למחקרים ופיתוחים רפואיים בעשורים האחרונים. פיתוחים כמו הפריות חוץ גופיות (ילדי מבחנה) והזרקות זרע מאפשרים כיום לזוגות לא פוריים רבים להרות וללדת. אך כשמדובר בבעיות הנובעות מרחם לא מתפקד או לא קיים, הפתרונות היחידים הם פונדקאות או אימוץ.

השתלת רחם החלה להסתמן כפתרון אפשרי לבעיה רק בתחילת העשור שעבר. מאז נעשו השתלות רחם ניסיוניות במגוון בעלי חיים, החל בעכברים וכלה בפרימאטים (קבוצה שכוללת כמה מהקופים הקרובים ביותר לאדם).

השתלות הרחם המוצלחות הראשונות בנשים בוצעו ב-2012 וב-2013 בגטבורג שבשבדיה בניהולו של פרופ' מטס ברנסטרום (Brannstrom). ההשתלות נעשו בתשע נשים. לשתיים מהן נאלצו הרופאים להסיר את הרחם המושתל עקב סיבוכים, ואילו אצל שבע הנותרות הופיע מחזור חודשי תקין בתוך כמה חודשים מההשתלה, המעיד על פעילות תקינה של הרחם. ב-2014 נולד בבית החולים בגטבורג התינוק הראשון שהתפתח ברחם מושתל. ארבע מהמושתלות האחרות נמצאות כעת בהיריון ומצפות ללדת בקרוב.

ההצלחה של הצוות השבדי דחפה את התחום קדימה. מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לכמה מרפאות בארצות הברית לעשות השתלות רחם, והראשונה מעשר השתלות מתוכננות בוצעה בפברואר השנה בקליבלנד. רחם מאשה בת 30 הושתל בגופה של אשה בת 26, אך כשבועיים לאחר מכן נאלצו הרופאים להוציאו בניתוח חירום, בשל סיבוכים. למרות הכישלון, הרופאים הודיעו שהם אופטימיים ושהניסוי ימשיך כמתוכנן כדי לאפשר לנשים עקרות להרות וללדת.

טיפולים רבים
השתלת רחם היא הליך מסובך שנעשה נכון לעכשיו רק בנשים צעירות בנות 29-21. ההליך מתחיל בהפקת ביציות, הפרייתן במבחנה והקפאתן. בהמשך נבחרת תורמת מתאימה, חיה או מתה. היתרון בתרומת רחם מאישה חיה הוא שאפשר לתזמן את מועד ההשתלה, ואילו רחם שנלקח לאחר המוות מחזיק מעמד עד 12 שעות. לקראת הניתוח מקבלת המושתלת תרופות לדיכוי התגובה החיסונית, כדי למנוע דחייה של השתל. ניתוח ההשתלה עצמו נמשך 8-6 שעות, ובמהלכו הרחם מחובר לכלי הדם של המושתלת, אך לא לחצוצרות שלה. הביציות המופרות שהוקפאו יוחדרו לרחם המושתל רק אחרי תקופת החלמה של כשנה.

אם ההיריון תקין, התינוק יוולד בניתוח קיסרי כדי לחסוך מהרחם המושתל את הלחצים המסוכנים של הלידה הטבעית. הכוונה היא שאחרי שתי לידות של תינוקות בריאים הרחם יוסר בניתוח נוסף, ואז תוכל האישה להפסיק ליטול תרופות לדיכוי מערכת החיסון שלה.

כל מושתלת צריכה אם כך לעבור לפחות שלושה ניתוחים (השתלה, ניתוח קיסרי והסרת הרחם), טיפולי פוריות כמו שאיבת הביציות והזרקתן, וכן דיכוי של מערכת החיסון. כל זה עוד לפני שדברנו על ההיבט הרגשי הסבוך. בקליבלנד קליניק מעריכים שאף על פי כן יהיה להליך ביקוש רב. עם זאת, הם עדיין מחפשים מועמדות נוספות להשתלת רחם ניסיונית.

"אף שמדובר בפריצת דרך מבטיחה בתחום הפוריות, התהליך עדיין נמצא בשלב הוכחת ההיתכנות בלבד כטיפול באיבוד פעילות רחמית",  אומרת החוקרת השוודית ליזה יוהנסון (Johannesson). לדבריה, יש צורך בניטור קפדני של הריונות נוספים כדי להעריך כראוי את הסיכונים הכרוכים בהליך ההשתלה.

גם לגברים?
הניסויים בשבדיה ובקליבלנד עוררו ציפייה גם להשתלה עתידית של רחם בגוף גברי. התעניינות רבה נרשמת בקהילות הטרנסג׳נדרים, כלומר גברים לשעבר ששינו את מינם. הגניקולוגית רבקה פליקט Flyckt)) אומרת שבאופן תיאורטי הדבר אפשרי, אך ההליך הכירורגי יהיה מורכב מאוד ויכלול לא רק יצירה של וגינה שתתמוך ברחם החדש אלא עיצוב מחדש של כל האגן כדי להתאים אותו אנטומית לאיבר הנוסף. כמו כן, יהיה צורך בתמיכה חיצונית של הורמונים לפני החדרת העובר ואחריו. לעת עתה, מדגישה פליקט, ההליך מיועד לנשים בלבד. 

תגובה אחת

  • בוק

    מה השתנה בשנים האחרונות,

    מה השתנה בשנים האחרונות, לטובה או להיפך?