פחמן אורגני הוא חומר חשוב בכל מערכות החיים. כיצד הוא תורם לזיהום מערכות אקולוגיות, ואיך עכבישים קשורים לכל הסיפור? מחקר חדש חושף פרטים מעניינים על זיהום הנהרות בכספית

השלכות מעשיו של האדם ניכרות כמעט בכל מערכת אקולוגית, מהצטמצמות יערות הגשם ועד הפשרת הקרחונים בקטבים. אך יש פגיעות שאינן נראות לעין, ואף על פי כן השפעותיהן רחבות יותר משחשבנו. מחקר חדש מאוניברסיטת דארטמות שבניו-המפשייר (ארצות הברית) חושף כי זיהום כספית עושה את דרכו מנהרות ומאגמים אל רשתות מזון יבשתיות, וכך מגדיל את היקף הפגיעה בטבע.

כספית היא יסוד טבעי שמעל ריכוזים מסוימים עלול להיות רעיל לחי ולצומח. פעולות כמו שרפת פחם לייצור חשמל וכריית זהב מביאות להגדלת ריכוז הכספית במקורות מים ומסכנות את בעלי החיים ואת הצמחים שבנהרות ובאגמים. לצערנו, הצרה אינה מסתיימת בזיהום מקורות המים. זיהום הכספית מתפשט גם אל היבשה, ומאיים לפגוע במערכות אקולוגיות נוספות.

מחקרים שנעשו עד היום על התפשטות זיהום הכספית מהים ליבשה התמקדו בטורפים יבשתיים הניזונים מדגים, אך המחקר החדש פותח צוהר לכיוון שלא נחקר עד כה, ומתמקד בהתפשטות הזיהום אל שרשרת המזון היבשתית דרך עכבישי יבשה הטורפים חרקי מים.

החוקרים אספו במשך שנתיים אלפי עכבישים מעשרה נהרות שונים בצפון-מזרח ארצות הברית. העכבישים נאספו מגדות הנהר, ולכן יכלו החוקרים להניח כי ניזונו מחרקי מים שבקעו במעלה הזרם. החוקרים הראו כי קיים מתאם בין ריכוז גבוה של כספית במי הנהרות לרמות הכספית שנמצאו בגופם של העכבישים.

ממצא נוסף של המחקר היה הקשר בין ריכוזי הפחמן האורגני המומס בנהרות ובין ריכוזי הכספית. מתברר שהפחמן, הנפוץ באופן טבעי בסביבה ובכל מקווה מים, נקשר לכספית ומאפשר הטמעה טובה יותר שלה במים.

"הממצאים שלנו חשובים מאין כמותם, כי הם מראים שעדיין איננו יודעים מספיק על תפקיד הפחמן בזיהום הכספית בנהרות," אמרה ראמאסה צ'אבס אויואה (Chaves Ulloa), שהובילה את המחקר. "זה נושא שהשלכותיו רבות. ההתפשטות של זיהום הכספית מהמים ליבשה רחבה יותר ממה שחשבנו וממה שהכרנו בעבר, וחשוב שנבין את כל התהליכים המעורבים בכך".

 

0 תגובות