אנו נענה לכם על כל שאלה מדעית שתשאלו.

אתם מתבקשים להמנע משאלות טכניות, רפואיות, פתרונות לשעורי הבית ופרסומות.

• נועם

חומרים חדשים

נניח שהיתה לנו 'מדפסת תלת מימד מיקרוסקופית' המסוגלת לייצר מולקולות כבקשתנו מאטומים של יסודות נתונים, ולחבר ביניהן בכל סוג של מבנה מרחבי וקשר כימי שמסוגל להתקיים. האם היינו יכולים ליצור חומרים בעלי תכונות חדשות לגמרי או מסדר גודל אחר לגמרי מהחומרים הקיימים כיום?

ניגוב במגב

מה המכניקה שעומדת בצורת הניגוב ע"י מגב? כיצד חוקי ניוטון פועלים כאן?

כביסה

קניתי מתלה כביסה חדש. הבגדים לא נופלים ממנו ועומדים ישר. מדוע במתלה הקודם הבגדים נפלו, האם זה קשור בחיכוך, במבנה המתלה (הוא נראה רגיל כמו כל מתלה מתכת אבל חדש), האם צורת התלייה חשובה להתייבשות הבגדים, האם גם המתלה כעבור זמן יפסיק להיות יעיל בתליית הכביסה?

שעמום

האם שעמום משפיע על מערכת העצבים? האם חומרים מעוררים (כמו מסטיק בטעם מנטה (חזק) יכול לסייע בהתמודדות עימו?

גילוח

מה תפקיד קצף הגילוח בגילוח? תפקיד הסכין? המכונה? האם יש אנשים שקל להם להתגלח יותר מאנשים אחרים (האם זה בגלל מוטריקה [תרופות המשפיעות על מערכת העצבים)?
    לי קשה מאוד להתגלח, מה המדע יכול להציע לי?

המשפט היסודי של האלגברה

מדוע המשפט היסודי של האלגברה הוא קשה להוכחה, וכיצד אפשר להנגיש אותו לציבור?<

שומן במוח

מה תפקיד השומן במוח?

• עמי

תרומת דם מאמא

אם לאמא ולתינוק יש שני סוגי דם שונים, אז איך מצד אחד היא לא יכולה לתרום לו דם או איבר (כליה) בבגרותו, אבל כשהוא בבטנה הוא מקבל ממנה מנות דם דרך חבל הטבור?

תסיסה מסורתית

מה ההגדרה של תסיסה מסורתית ומה זה בדיוק?

• ילדה כלשהי

אם אנחנו מקבלים 23 כרומוזומים

אם אנחנו מקבלים 23 כרומוזומים מהאבא ו-23 מהאמא, והכרומוזומים שהם מביאים לנו גם הם מבין הזוג שהם עצמם קיבלו מההורים שלהם, זה אומר שלא יכול להיות שיש לנו גנים גם של סבא וגם של סבתא מצד מסוים?

• שרי

למה תפוחים לא בגודל של

למה תפוחים לא בגודל של אבטיחים ( איך הפרי ניתלה אל הענף)

• אנונימית

פוטונים

אם פוטונים הם חלקיקים, איך יכול להיות שהם חסרי מסה?!

• מור

שלום רב

אשמח לדעת, למה לפעמים רואים את השמש והירח יחד? ומה זה אומר לגבי החצי השני של כדור הארץ האם שם בזמן הזה לא רואים שמש וגם לא ירח?? מתי זה קורה?

• צליל עמיר שרון

טריות מלפפונים

שלום, לאחרונה הופץ טריק ברשתות החברתיות שממליץ להניח כפית מתכת בשקית המלפפונים במקרר כדי לשמור על טריותם וחיי המדף שלהם. ניסיתי את הטריק הזה ואכן הוא עובד. אשמח לדעת מהו ההסבר המדעי לתופעה הזו.
    אגב, ישנו טריק מקביל שממליץ לעטוף את עשבי התיבול במקרר בנייר כסף וגם הוא עובד.

• אלון

מה ההבדל בין זימים לריאות

גשם מסביב לעולם

האם ביבשות / בארצות שיורד גשם כל השנה, הגשם חיוני כל השנה, או שיש תקופות שהוא חיוני ויש תקופות שניתן לוותר עליו.
    ומה הם פרקי הזמן שאי ירידת גשמים לא מזיקה.

• Aahed

השאלה שלי היא מהי השפעת

השאלה שלי היא מהי השפעת נוכחות הבננה על ויטמין c במיץ תפוזים.

• דניאל מירון

שלום רב

רציתי להבין משהו קשה לי נורא, מה בעצם אנחנו מרגישים כשאנו נוגעים בחומר? וכי אנו מרגישים באלקטרונים שמסתובבים במהירות רבה?! וא"כ אמור להיות שכשמקררים את החומר לאפס המוחלט ואפילו קרוב אליו הוא אמור להיעלם ולהפוך לחלקיקים קטנטנים חסרי צורה לא כך?
    תודה רבה.

• אבי בוניאל

רציתי לדעת אם יש כזה דבר ניוטרון חופשי ואם יש איפה אפשר למצוא

• כפיר אריה

שאלה בפיזיקה

רציתי לדעת באיזה מהירות נע החשמל? תודה
    כפיר אריה

• ניקיטה

האם אפשר ליצור כח כבידה בעזרת גורם פיזיקלי אחר חוץ ממסה?

מה שגורם למעשה לכח הכבידה זותגובה בין 2 מאסות. ככל שיש יוצר מסה כך כח הכבידה חזק חזק יותר.
    השאלה שלי היא:האם אפשר ליצור כח כבידה שיש באפשרותו למשוך עצמים אל תוך עצמו בעזרת גורם פיזיקלי אחר?(כגון:חשמל, אנרגיה פוטנציאלית וכו׳) תודה!

מים מלוחים ומים מתוקים

למה המים באוקיינוס מלוחים?
    אם המים מגיעים מנחלים (מים מתוקים) איך הם ״הופכים״ למלוחים?

דוד

תמיד אמרו לי שהשארת סכום מברזל בתוך האוכל ולהכניס למקרר יכול לפגום האוכל. האם יש אמת בדבר?

• נועה

השתלת איברים בתאומים זהים

האם תאום שמקבל תרומת איבר (למשל, כליה) מתאום זהה, לו מטען גנטי זהה, יפתח נוגדנים כנגד האיבר, או יזדקק לתרופות כנגד דחיית האיבר?

• אנונימית

נודע לי על ספר בשם hidden

נודע לי על ספר בשם hidden history of the human race by Michael A. Cramo and Richel L. Thompson שנאמר שהוא מכיל עובדות הסותרות את תורת האבולוציה. לא קראתי את הספר, אך האם זה נכון? האם המידע אמין? ומה הן הממצאים שסותרות או סותרים לכאורה את תורת האבולוציה. תודה מראש.

• עפרה פז טל

תמיסות

עם המסת סוכר במים , ידוע כי במהלך ההמסה מושקעת אנרגיה בניתוק קשרי מימן וקשרי ו.ד.ו. בין מולקולות הסוכר, התנועה של מולקולות המים מאפשרת מגע בין המים לסוכר. נוצרים קשרי מימן ביניהן תוך פליטת אנרגיה.
    האם זה אומר כי הראקציה היא אנדוטרמית וכי באופן תיאורטי הקפה או התה אמורים להתקרר עם הוספת הסוכר?

ברירה טבעית

האם היא טאוטולוגיה?

• מיכאל נובק

נקודה - מושג אמיתי?!

בימי היוונים, הפילוסופים טענו כי לא יתכן דבר הנקרא נקודה אינפיניטסימלית קטנה, כלומר נקודה בלי אורך באף אחד מהממדים שלא משנה כמה נתקרב היא תמיד תראה לנו כמו נקודה בניגוד לנקודה שאנו מציירים במחברת שאם נסתכל אליה במיקרוסקופ היא תיראה לנו כמו עיגול או סתם כתם צבע. היוונים אף הציגו כמה פרדוקסים בנושא, ובנוסף חזו תגלית מדהימה - היחידה הבסיסית ביותר של החומר לה קראו - אטומים, דבר שהתברר כנכון. אמנם דבר זה סותר את השימוש המרובה שיש לנקודה במתמטיקה שהדוגמה הטובה ביותר הוא החשבון האינפיניטסימלי שפיתח ניוטון העושה שימוש מרובה בנקודות קטנות במידה אינסופית. מאוחר יותר גילו שהאטומים אינם באמת האטומים עליהם דיברו היוונים, משום שהם ניתנים להפרדה והמדענים גילו שהאטומים מורכבים מגרעין המכיל פרוטונים וניטרונים ואלקטרונים הנעים סביבו. מאוחר יותר, גילו שגם הפרוטונים והניטרונים מורכבים מחלקיקים קטנים יותר הנקראים קווארקים ובמאה הקודמת התגבש המודל הסטנדרטי במכניקת הקוונטים הכולל חלקיקים תת אטומים, חלקם חלקיקי כוח וחלקם חלקיקי חומר. כיום ישנה תיאוריה חדשה בפיזיקה הנקראת תורת המיתרים בה כל החלקיקים התת אטומים מורכבים ממיתרי אנרגיה שרוטטים בתדרים שונים היוצרים את החלקיקים (תיאוריה זו עדיין לא הוכחה). אמנם, גם במכניקת הקוונטים וגם בתורת המיתרים האורך הקטן ביותר האפשרי הוא אורך פלאנק וחוקי הפיזיקה העדכניים קובעים כי לא יתכן אורך קטן מזה. נראה כי כל פעם מחדש אנו מגלים דברים קטנים יותר ויותר, אך כל פעם טוענים שזהו הדבר הקטן ביותר שלא ניתן לחלק אותו. לדעתי, זה סותר את מושג היסוד המתמטי - נקודה. זה קצת דומה לאופן שבו פעם לא ידענו אל קיומם של יבשות אחרות, אחרי זה הבנו שיש עוד כוכבים במערכת השמש חוץ מכדור הארץ, מאוחר יותר גלקסיות, אחרי זה צבירי גלקסיות, אחרי זה כל היקום והיום נעשים מחקרים הדנים באפשרות של כמה יקומים בתוך ההיפרחלל. אז השאלה שלי היא מה נכון הנקודה, כלומר אנחנו יכולים להסתכל יותר ויתר לעומק בתוך החומר, כך עד אין סוף ועדיין יהיה דבר קטן יותר או שישנם חלקיקים מסוג כלשהו, יכול להיות גם מיתרים המרכיבים את הכול ולא ניתן לפרק אותם, או אולי שני הדברים אינם סותרים אחד את השני וקיומה של הנקודה כמושג מתמטי לא סותר את קיומם של חלקיקי יסוד בטבע, ולמה. סליחה שיצא שאלה קצת ארוכה.

• איתי מונדשיין

זוהר הקוטב

מהי השיטה שמשתמשים היום על מנת לדעת מתי יהיה זוהר הקוטב?

• יהושע

סרטן בצמחים

האם ייתכנו מחלות גידוליות בצמחים? אם כן, האם יש הבחנה באלו בין שפירים לממאירים. אשמח לקבל הרחבה בנושא

• אופק

מים חמים לעומת מים קרים אשכול הפיס נס ציונה

למה כאשר מים חמים זורמים כלפי מטה הצליל ששומעים חזק יותר מאשר הצליל של המים הקרים שנשפכים מאותו גובה?

• ראובן

מדוע זמן הדמדומים בעונת המעבר קצר מאשר בחורף ובקיץ

שלום, אודה לכם על ההסבר: מדוע בימות החורף זמן הדמדומים (הזמן שבין השחר לזריחה, וכן הזמן שבין השקיעה לחשיכה) ארוך יותר מאשר בעונות המעבר (וקצר יותר מאשר בקיץ). תודה!

• נטלי

כימיה של כביסה

אשמח לעזרתכם בנושא כימיה של כתמי כביסה. הסיפור הוא כזה: קניתי בגד שהיה עליו כתם בצבע תכלת בהיר (לצערי אינני יודעת ממה נגרם הכתם), לאחר כביסה רגילה מרבית הכתם ירד אך נותרו שאריות תכלת. הוספתי לבגד וניש קליה שהחומר הפעיל שם הוא sodium carbonate peroxide והכתם הפך לצהוב. האם ידוע על חומר בצבע תכלת בהיר שמגיב עם סודיום קרבונט פרוקסיד ליצירת צבע צהוב? האם ידועה תגובה כימית של סודיום קרבונט פרוקסיד שעושה שינויי צבע כאלו?

• איתי

מרחב-זמן ביקום

השאלה מתייחסת לעובדות ידועות על היקום,ועל המרחב-זמן שביקום.עובדות שלא מסתדרות אחת עם השניה לחלוטין.גם אם נאמר שגופים יכולים לנוע בקירוב למהירות האור. ובכן איך ייתכן שמצד אחד העולם נוצר במפץ הגדול לפני כ14מיליארד שנה ומאז הגלקסיות מתרחקות. ומצד שני אנחנו יכולים לראות גלקסיה שבמרחק 13מיליארד שנות אור. אור שיצא ממנה כ600מיליון שנה אחרי המפץ הגדול. איפה בדיוק טייל האור הזה במשך 13מיליארד שנים עד שהגיע אלינו. והרי אחרי 600מיליון שנה גלקסיה רחוקה זו לא היתה במרחק של 13מיליארד שנות אור.

• שניר

כמה זה מיליון עצרת?

• נוב דטשי

שנות אור

כמה זמן יקח לי לטוס בחללית שנת אור אחת (אני יודע/ת ששנת אור אחת היא מרחק אבל אם לוקח לי שעה לעבור מאה מטרים אז כמה לוקח 40 שנות אור)

• שירי

ריבוי משימות ע"י נשים

האם זה נכון שנשים מסוגלות לבצע מס' פעולות וגברים לא? והאם יש הבדל במוח שלפיו אפשר להבין את התופעה?

• שירי

חידקיי צלולוזום במעיים של בן אדם

ראיתי באחד הסרטונים על המיקרוביום , האם יש חיידקים שמפרקים תאית במעיים שלנו? ככל הידוע לי זה קיים רק במעלי גירה

• ברקת

מלחים מעכבי בעירה

האם מלחים מסוימים מדכאים בעירה? בפרט, האם מלחי כלור מדכאים אותה? אם כן, האם כל מלח מדכא ברמה שונה? היכן ניתן למצוא דירוג בין המלחים השונים - מי מביניהם מדכא יותר ומי פחות?

• צפריר

ענני מגלן

שלום רב.
    ברצוני לדעת כמה זמן לוקח לגלקסיות הלווין הננסיות "ענני מגלן" להשלים הקפה שלמה סביב גלקסיית שביל החלב, ובאיזו מהירות?

• אריה

מהו היצור החי הקטן ביותר שאינו חיידק (או וירוס)?

מהו החי הקטן ביותר בגיל 0 (כשבקע מהביצה?) וגם מהו החי הקטן ביותר בבגרות
    תודה רבה!!!

• אריה

ראיית אמבה בעין בלתי מזויינת

האם ניתן לראות אמבה בעין ללא מיקרוסקופ תוך שימוש בשולחן אור או באמצעים מנגדי צבע אחרים? מה הגודל הקטן ביותר של חידק בו ניתן להבחין בעין בלתי מזויינת?
    תודה רבה!!

• גל

מכון דוידסון שלום רב !

אני רוצה להכין דגם בו ענן " מרחף" , ענן עם אורות של ברק , שאינו נוגע בדבר כדי לרחף , אך גם שלא ירחף גבוהה אלא בגובה של הפנים . בהתחלה חשבתי מגנט עם כוח הדחייה, אך כשביררתי לעומק גיליתי כי זה לא ירחף אלא יעוף לצד ..
    האם יש אפשרות לדבר כזה ? אם כן , אשמח לכמה רעיונות !

• איתי

השפעת טיגון

יש לכם מידע על טיגון והשפעת טיגון על מבנה הזרעים/נביטת הזרעים?
    כנל גם קירור והקפאה של זרעים וההשפעה
    תודה איתי

• שניר

שלום רב,

אני הכי טוב בבית ספר שלי בקוד מנקי ואני רוצה לשפר את כישורי התיכנות שלי מה אני יכול לעשות?

• מיכל

האנזים לקטאז

מכון דוידסון שלום,
    כידוע לי האנזים לקטאז מפרק את הלקטוז לשני חד הסוכרים שמרכיבים אותו - גלוקוז וגלקטוז. אך לצורך הפעילות האופטימלית שלו את האנזים צריך לשים בבופר מתאים אשר ישמור על הpH האופטימלי שלו, בין 5.8 ל6. מהו הבופר אשר מתאים לאנזים זה? בנוסף, אם אני אשים את האנזים בבופר אשר מכיל פוספט, האם הפוספט יכול לפגוע איכשהו בפעילות האנזים?

• משה-ליאב

מכון דוידסון שלום,

אם אקח תא ביצה ואחליף את הגרעין שלו בגרעין תא זרע ולאחר מכן אפרה אותו על ידי תא זרע של זכר אחר ואשתיל אצל אם פונדקאית האם אצליח,תאורטית, ליצור צאצא שגנטית שייך לשני הזכרים?

• אודי פוגל

ג'ל אלגינט

איך משפיע מלח/חומצה על היווצרות קלציום אלגינט מסודיום אלגינט?

האם יש שינוי במספר התאים בגוף כשגדלים

בס"ד
    האם כשילד גדל (גובהה) נוספים לו תאים חדשים. או שמספר התאים בגופו לא משתנה, ורק כל תא נהיה יותר גדול.
    אם מספר התאים משתנה, האם זה נובע מכך שמנגנון האיבוד העצמי של התא פועל בצורה שונה, כך שאף על פי שהוא יצר תא אחר הוא נשאר קיים, או שכל תא מאבד את עצמו עם יצירת התא החילופי והתאים הנוספים נוצרים ממנגנון נפרד.
    בכל מקרה אם הגדילה נובעת משינוי במספר התאים, הרבה יותר קשה להבין איך בכל המיליארדי נקודות נוספים בדיוק אותם מספר תאים שיוצרים את היחס המדוייק של הגדילה השווה של כל המקומות.
    גם אם מספר התאים לא משתנה אלא כל התאים גדלים זה ממש לא מובן איך יתכן שכל אותם אין ספור מיליארדי תאים גדלים כולם בדיוק באותה מידה (אם ח"ו לא...). אבל זה קצת יותר מובן.

מה מחבר את מיליארדי התאים שבגוף

בס"ד
    כידוע גוף האדם וכל בעל חי מורכב מאין סוף מיליארדי תאים.
    מה מחבר את התאים (ודאי שלא חומר דביק, שהרי התאים מתחלפים כל הזמן).
    כנראה שלא השרירים וכדומה, שהרי גם אצל מת התאים מחוברים.

• עמודים