הנכם מוזמנים להשתתף בפאנל "שאל את המומחה" בנושא אבולוציה, שייערך בשידור חי בערב "יום המורה", 15.12 בשעה 21:00. בפאנל ישבו מומחי תוכן ופדגוגיה.

כשמורים מבקשים להציג לכיתה את תיאוריית האבולוציה במסגרת לימודי המדעים, הם נתקלים בבעיה. איך ניגשים לנושא? כל תלמיד מגיע עם מטען ביתי של ערכים ודעות ופעמים רבות עצם הצגת המילה אבולוציה יוצרת אנטגוניזם בגלל הדיסאינפורמציה הרבה שקיימת בנושא. באוסף הסרטונים הקצרים שלפנינו מוצג מהלך שיעור שעוסק בהתאמת בעלי החיים לסביבתם, בו מציגה המורה אילנה שיינין את נושא האבולוציה. הסרטונים משובצים על-פי נושא כקישורים לאורך הטקסט מטה.

 

 

השיעור הועבר ב-17 בנובמבר 2014 לתלמידי כיתה ח' בבית הספר קציר שברחובות

קישור למצגת של אילנה

פתיח שיעור
את השיעור בחרה המורה להתחיל בכמה דוגמאות להתאמות של בעלי חיים לסביבתם: מושית השבע, הירבוע המצוי (ראו בחלק השני) והישימונית המצויה (ראו בחלק השלישי). שיעורי הבית היוו עבודת הכנה שנתנה פתח לפירוט על תכונות שנותנות לבעלי חיים יתרונות שמאפשרים להם לשרוד ולהעמיד צאצאים פוריים. בהמשך השיעור, המורה דיברה על תנאי הסביבה השונים ועל ההתאמה בין הסביבה לתכונות בעלי החיים. באופן ספציפי, ההתמקדות הייתה בהשפעת סביבות חוליות על היצורים החיים בהן (ראו חלק רביעי). כל החלקים הללו ארכו יחד כחצי שעה.

מכאן ניגשה המורה לשאול כיצד הופיעו ההתאמות השונות לסביבה? האם בעלי החיים התאימו את עצמם בכוונה תחי או שמא ההתאמות הופיעו בדרך שיטתית כלשהי? בחלק החמישי של השיעור תוכלו לראות שהמורה בחרה לענות על השאלה דרך משחק המציג את ההתאמות של עש הפלפל (המודד המפולפל) לשינויים שנגרמו בגלל המהפכה התעשייתית ביערות מנצ'סטר באנגליה. המורה הדגימה שבתנאים שונים יש לתכונות שונות יתרונות אחרים. לעש שחור יהיה יתרון בסביבה שהעצים בה כהים ואילו לעש האפרפר יש יתרון בסביבה בה הגזעים אפרפרים. היות שהסביבה השתנתה עם הזמן, כך השתנתה גם אוכלוסיית העש.

שונות וברירה טבעית
לאחר ההדגמות המגוונות, הגדירה המורה מהי ברירה טבעית והקפידה להדגיש שקיימת שונות באוכלוסייה, ומתוך האוכלוסייה המגוונת הזו נבררים אלו שמותאמים יותר לסביבתם. כל בעל חיים נולד עם תכונות מסוימות, ואם הן מתאימות לסביבה הוא ישרוד. היות שמדובר בתלמידי כיתה ח', המורה בחרה לא לגעת בנושא הגנטיקה ולא להסביר כיצד נוצרת השונות.

בחלק הבא של השיעור, לאחר שהסבירה על ההתאמות, השונות והברירה הטבעית, הציגה המורה בקצרה בפני התלמידים את צ'רלס דרווין ואת תורת האבולוציה. היא הדגישה כי ניתן להסיק מהתאמות קטנות שנעשות בזמנים קצרים על התאמות גדולות שנעשות בזמנים ארוכים יותר.

לסיכום השיעור, בחלק הלפני-אחרון, התלמידים ערכו דיון סביב שאלות הנוגעות לנלמד, כביצוע הבנה. כדי לחדד את הנושא ולקרב אותו לתלמידים, בסוף השיעור הוצגו גם כמה דוגמאות לשינויים אבולוציוניים, כמו עמידות לאנטיביוטיקה ועמידות של חרקים לחומרי הדברה.

במהלך השיעור התקדמה המורה עם התלמידים מהתאמות של בעלי חיים, דרך שונות וברירה טבעית ועד לרעיון של תורת האבולוציה. ההתקדמות נעשתה בהדרגה ובשיתוף מלא של הכיתה – גם ברמת השאלות והתשובות וגם על ידי הפעלה במשחק.

בכיתות ללא מחשב ניתן לקיים משחקים דומים של שונות וברירה טבעית בעזרת בריסטולים צבעוניים (בריסטול רקע שעליו קלפים בצבעים שונים, כולל זה של בריסטול הרקע. כל תלמיד צריך לקחת בתורו את שני הקלפים הראשונים שהוא מזהה). אתם מוזמנים להיעזר בחומרים הרבים שמציע האתר שלנו וכמו כן לשאול שאלות (פדגוגיות או מדעיות) באתר התמיכה למורים. בנוסף, תוכלו להפנות את התלמידים לשאול שאלות במדור "שאל את המומחה", ואנחנו נשמח לענות עליהן.

מידע נוסף על הוראת האבולוציה בשילוב תקשוב במדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים

ד"ר ארז גרטי
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

4 תגובות

  • קובי

    האבולוציה צריכה את בורא עולם

    בניגוד לעמדה הרווחת, האבולוציה לא רק שהיא אינה סותרת את קיומו של בורא עולם, ההפך הוא הנכון, היא צריכה אותו.
    צ'רלס דרווין סבר במהלך חייו וגם כתב באוטוביוגרפיה שלו: "ראיה לקיומו של בורא עולם מגיעה מהקושי הרב, או אף חוסר האפשרות להסביר שהעולם העצום והנפלא הזה, כולל האדם עם יכולתו לראות הרחק אחורה והרבה קדימה לעבר העתיד, נוצר כתוצאה ממקריות ..."
    והיום כ – 150 שנה אחרי דרווין, ידוע דבר שלא היה ידוע בזמנו של דרווין:
    היום ידוע שחלבונים מיוצרים על פי מידע שנמצא ב – DNA ולא יכולים להיווצר בלעדיו, ו - DNA לא יכול להיווצר בלי חלבון – יש כאן שאלה של ביצה ותרנגולת ...
    אז איך האבולוציה הייתה יכולה להתרחש בלי בורא עולם שיעניק לה את התא הראשון?
    התפתחות הציפור:
    לפי האבולוציה היה צריך להיות לפני מיליוני שנים יצור בעל 4 רגליים שאט אט בתהליך של מיליוני שנים התפתחו 2 מרגליו לכנפיים. בינתיים, בכל הזמן הזה, הוא לא יכול לרוץ ולא יכול לעוף. (אפשר לרוץ על משהו שהוא חצי רגל וחצי כנף?) איך אותו בעל חיים היה יכולה לשרוד בין כל הטורפים מיליוני שנים ללא השגחה?
    מילא אם זה היה יום או שבוע, אבל מיליוני שנים?? בלי יכולת לברוח מטורפים ...
    כך שאפשר לראות שהיחס בין בורא עולם לאבולוציה זה לא יחס של סתירה. האבולוציה צריכה את בורא עולם;
    היא צריכה שהוא יביא לה את התא הראשון, היא צריכה שישמור על היצורים שמתפתחים לציפורים ...
    האבולוציה לא סותרת את קיומו של בורא עולם, להפך ... היא זקוקה לו.

  • עדי

    מקומם

    מורה לביולוגיה ש"נתקל בבעיה" כאשר הוא/היא ניגשים ללמד אבולוציה או רואים בהוראתה נושא "רגיש", מין הראוי שישקלו האם הם מלמדים את המקצוע הנכון ואפילו אם בחרו במקצוע הנכון.
    אבולוציה היא תיאוריה מדעית בדיוק כמו טקטוניקת הלוחות ותיאוריית היחסות הכללית. העוסקים בה ובנגזרותיה (גנטיקה, אקולוגיה, ביולוגיה של אוכלוסיות) הם מדענים. עצם העניין שמשרד החינוך סבור שיהיו אנשים שרגשותיהם עלולים להיפגע או שהתמודדות עם נושא מדעי מורכב עלול להיות פוגעני לאנשים אמוניים מצביע יותר על מקומו (המביש) של משרד החינוך ונותני הטון בו יותר מאשר על התיאוריה החשובה ביותר שנוסחה אי פעם על ידי בני אנוש.

  • נעה

    עש הפלפל והחזזית

    היי לכם
    השיעור מקסים והמורה אילנה עוד יותר :) מאוד נהנתי ואני אעביר שיעור דומה בכיתתי. תיקון טעות קטנה לגבי עש הפלפל אילנה מסבירה שהעצים הפכו שחורים בגלל העשן שצבע את העצים. עד כמה שידוע לי הגזעים של העצים שחורים והחזזית צבעה אותם בלבן. החזזית רגישה לזיהום אוויר ולכן מתה ונפלה מהגזע והגזעים נחשפו ולכן היו שחורים.

  • אנונימי

    קישור למצגת

    השיעור מקסים אבל הקישור שגוי יש אפשרות לעלות את המצגת שוב???