בניסוי הזה נראה איך אפשר לגרום לאטב משרדי ממתכת לצוף על פני המים רק על ידי האופן שבו נניח אותו במים. נראה גם איך סבון הורס את הכל.

• אטב משרדי פשוט ממתכת
  • קערת מים
  • חתיכה קטנה של נייר סופג, מפית נייר או נייר טואלט
  • עיפרון

ראשית, נזרוק את האטב אל תוך המים ונראה שהוא שוקע – זה קורה מפני שמשקלו הסגולי (כלומר המשקל שלו יחסית לנפח שלו) גבוה מהמשקל הסגולי של המים. בעיקרון, חפצים שמשקלם הסגולי נמוך משל המים יצופו עליהן, כמו שעושה גלגל מים מלא אוויר. לעומת זאת, חפצים שמשקלם הסגולי גדול מזה של המים, כמו אבן או אטב מתכת, ישקעו בהם. ובכל זאת אפשר "לנצח את השיטה" ולגרום לאטב לצוף על פני המים. ככה זה עובד:

1. מניחים בעדינות על פני המים פיסה של נייר סופג, בגודל קצת יותר גדול מאטב הנייר, כמתואר בתמונה הבאה. הנייר יצוף על פני המים.

צילום: יהונתן צור

2. מניחים בעדינות את האטב על הנייר הסופג הצף.

צילום: יהונתן צור

3. באמצעות העיפרון דוחפים ומטביעים את הנייר הסופג בקרקעית הקערה – אפשר גם לדחוף אותו הצדה ולהוציא אותו מהמים.

צילום: יהונתן צור

4. אם היינו עדינים מספיק, ה"קסם" הצליח והאטב יצוף על פני המים בלי עזרת הנייר.

צילום: יהונתן צור

על פני המים יש מעיין 'קרום' שנוצר עקב כוחות המשיכה החזקים הקיימים בין מולקולות המים. בתוך המים כל מולקולה מוקפת מכל הכיוונים במולקולות דומות כך שכוחות המשיכה מאזנים ומבטלים זה את זה. על פני המים, לעומת זאת, מאחר שאין מולקולות של מים מעליהם, כוחות המשיכה אינם מתאזנים ונוצר על פניהם מעין קרום שקשה יחסית לחדור אותו. התופעה מכונה "מתח פנים". האטב מצליח לצוף על פני הקרום החזק הזה אם מניחים אותו בעדינות בלי "לחדור" את הקרום בדרך.

מעניין לציין

אטבים מברזל נוטים להסתדר בקערה בכיוון הציר צפון-דרום, בהשפעת השדה המגנטי של כדור הארץ. למעשה, זה מעין מצפן.

אם נוסיף למים סבון (למשל כמה כפיות של סבון כלים נוזלי) ונערבב – הניסוי לא יצליח. זה יקרה מפני שהסבון מחליש את מתי הפנים של המים. אתם מוזמנים לנסות את זה בעצמכם.

סרטון באנגלית (ללא תרגום) :

* זכויות היוצרים על התמונות והסרטים בכתבה שייכים לאתר Ynet. השימוש  בהם – באישורם בלבד.

• דורון

מצליח במיוחד כאשר המהדקים

מצליח במיוחד כאשר המהדקים קטנים. נכשל כאשר המהדקים גדולים.

• לינוי

איזה תופעה פיזיולוגית נוצרת

איזה תופעה פיזיולוגית נוצרת כאן?

לא נוצרת כאן תופעה פיזיולוגית

היי לינוי
    פיזיולוגיה היא הענף במדע שעוסק בחקר התפקוד והמבנה של יצורים חיים. בניסוי הנוכחי אין כל התעסקות עם נושא זה.

• חיה משי

האטב הצף

אם מניחים על פיסת הטישו את האטב ,טופסים בשני קצותיו ומניחים בעדינות על פני המים, הנייר שספג מים שוקע ,ללא התערבותנו, והאטב נותר לצוף.
    הקסם מצליח
    בברכה חיה

תודה על האופציה הזאת שחלקת איתנו

נשמע אפילו פשוט יות ממה שמוצג.