מי מאיתנו לא נתקל מעולם בחידות על שקרנים ודוברי אמת? יש בהן קסם רב עד כדי כך שמתמטיקאים  דגולים כתבו ספרים שעוסקים בחידות האלה. גם אני נשביתי בקסמם כבר לפני שנים ודימיתי לעצמי ארץ דמיונית שכל תושביה הם או שקרנים או דוברי אמת. גם שם נתתי לה: "שֶקְרֶמֶתִּיָּה"

בימים האחרונים הרהרתי באנשי שקרמתיה מזווית חדשה: בדמוקרטיות נהוג חופש דיבור.
כל אדם זכאי לומר את כל העולה בדעתו, בכפפוף למגבלות מעטות שלא כאן המקום לדון בהן.
אך מה המצב בשקרמתיה?

המצב, כמובן, קשה ביותר: מגבלות חמורות מאוד ביותר על חופש הדיבור! למשל: כל משפט של דובר אמת – חייב להיות אמת! תארו לעצמכם כמה קשה להיות פוליטיקאי או מרגל בשקרמתיה! אפילו "הלוואי שמחר תהיה שביתת מורים" אי אפשר לומר, כי אי אפשר ליחס למשפט כזה ערך אמת או שקר. במקום זאת אין לתלמידים ברירה אלא לומר, "אני רוצה שמחר תהיה שביתת מורים", ונשאר רק להביא פסיכולוג או חוקר משטרתי שיחקור אם התלמיד באמת רוצה, ולפי זה לקבוע את סוג..

גם לשקר כל הזמן זה לא פשוט. לפעמים גם שקרנים רוצים לנוח מעט מהשקרים, לצאת החוצה ביום אביב מקסים ולומר: "איזה יום שמש יפה!" במקום "איזה יום גשום!" – אך לא בשקרמתיה, שם אי אפשר לקחת חופש מהאישיות הקבועה ולגוון.

למעשה, העניין חמור אף יותר: ברור שמשפט שאומר דובר אמת לא יכול להיאמר מפיו של שקרן ולהיפך. כשדמיינתי לי הצצה לנפשות השקרמתים, חשתי שהם מתוסכלים מכך. ויותר מזה – הרגשתי שכולם משתוקקים להגיד לפחות פעם אחת בחיים "אני שקרן" ואינם יכולים! דוברי האמת אינם יכולים  – כי זה שקר; והשקרנים – כי זאת האמת.

למעשה – המשפט הזה מביך ביותר. נניח שתייר מגיע לשקרמתיה, שומע מישהו אומר, "אני שקרן" ומאמין לו. אך אז הוא נזכר שבמדריך לתייר בשקרמתיה כתוב שכל שקרן משקר בכל משפט, לכן האיש שיקר כשאמרשהוא שקרן, ולכן הוא דובר אמת. ומכאן, זאת אמת שהוא שקרן ולכן זו לא אמת.

עכשיו עומדות בפני התייר שתי אפשרויות: או שימשיך להסתובב במעגל ההיגיון חסר ההיגיון הזה עד שייצא מדעתו, יאושפז בשקרמתיה, ולא יידע אם הפסיכיאטר אומר לו אמת או שקר – או שיגיע לפתרון היחיד האפשרי שהוא...

על זה תחשבו עד הבלוגריתמוס הבא, שיעסוק גם הוא בשקרמתיה. נסו להציל את התייר האומלל בכוחות עצמכם.

בנוסף – חישבו על האפשרות שגם שקרנים וגם דוברי אמת ישלבו בדבריהם את המשפט, "אני שקרן".
יש לכם הצעות? האם ישאפשרות לסידור מוזר שכזה?

בהצלחה,

אמנון ז'קוב



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

4 תגובות

  • רמי

    הפתרון היחיד האפשרי

    שהמישהו שאמר "אני שקרן" גם הוא תייר

  • אמנון

    תשובתך

    כל הכבוד! רק תייר יכול לומר "אני שקרן". תייר הוא אדם "נורמלי", שלעתים אומר אמת ולעתים משקר, וכשנורמלי אומר: "אני שקרן", הוא משקר, כי הוא "נורמלי" - אך אין בזאת סתירה.
    אמנון

  • לא רמי

    הפתרון לא היחיד האפשרי

    1. הוא לא שמע את כל המשפט
    למשל: האנשים פה אומרים שאני שקרן
    2. אני שקרן? (כשאלה)
    3. תיר שרוצה להגיד שהוא דובר אמת אבל יוצא לו אני שקרן
    בטח יש עוד...

  • לא רמי

    המשך

    הוא אומר: אני שקרן?! - כלומר אני לא שקרן
    הוא אומר: עני שקרן - כלומר אתה עני (דל) ושקרן
    הוא אומר: אני שק רן - כלומר אני שק (רן ) שמח
    הוא אומר: אני שקרן - אבל שהוא אומר את זה שהוא קורץ ומוציא לשון

    בטח יש עוד...