בבלוגריתמוס 5 הועמדה בפניכם משימה הומנית-לוגית: להציל תייר בשקרמתיה ששמע מישהו אומר
"אני שקרן", ונקלע לתוך מעגל קסמים לוגי עד כדי סכנת טירוף.

ובכן, הפתרון פשוט: יש לספר לתייר האומלל את האמת היחידה האפשרית: האיש שאמר "אני שקרן" גם הוא תייר! כלומר, הוא אדם נורמלי, לא שקרמתי, שלפעמים משקר ולפעמים אומר אמת והכל אצלו תלוי במינון: אם הוא נוטה יותר לשקר, התואר שקרן מתאים לו ולכן במקרה הזה הוא דווקא אמר אמת, ואם הוא מעדיף בדרך כלל לומר אמת הרי שדווקא במקרה הזה הוא... שיקר.

 ולבעיה השנייה: איך אפשר לשלב את המשפט "אני שקרן" במשפטים של שני סוגי האנשים?

הפתרון הראשון עוקף את הבעיה בצורה ערמומית:

דובר האמת אומר, "אין שקרמתי שאומר, 'אני שקרן'".

השקרן אומר, "יש שקרמתי שאומר, 'אני שקרן'".

והנה עקפנו את בעיית מעגל הקסמים בכך שייחסנו את המשפט לדמות דמיונית!

אך אפשר גם ללכת בדרך המלך, בעזרת תורת ההיגיון!

לפי התורה הזו, כאשר שני משפטים מחוברים בו"ו החיבור, אזי, כדי שהמשפט המורכב יהיה אמיתי צריך כל אחד ממרכיביו להיות אמיתי. די שאחד מהם יהיה שקרי כדי שהמשפט המורכב יהיה שקרי! לעומת זאת,  אם שני המשפטים מחוברים ב"או", די שאחד המרכיבים יהיה אמיתי כדי שהמשפט המורכב כולו יהיה אמיתי.

לכן הפתרון הוא פשוט. לדוגמה:

השקרן אומר, "אני שקרן ועכשיו אתמול".

דובר האמת אומר, "אני שקרן או שעכשיו היום".

ועתה לחידה לחידוד מוחכם. נדון בפתרונה בבלוגריתמוס 7:

בשקרמתיה חיים שני שבטים: ה"בּוּבִּילִים" וה"גוּגֶלִים". הם משתייכים לשני הסוגים המנוגדים, אך לא ידוע מי מהם השקרנים ומיהם דוברי האמת. פעם נפגשו עשרה שקרמתים וכל אחד מהם הצהיר, "כל שאר התשעה 9 הם גוגלים".

מהן כל האפשרויות למיין את העשרה?

בהצלחה,

אמנון ז'קוב



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • אמנון ז'קוב

    תיקון

    בבלוגריתמוס 5 הועמדה בפניכם משימה הומנית-לוגית: להציל תייר בשקרמתיה ששמע מישהו אומר
    "אני שקרן", ונקלע לתוך מעגל קסמים מוזר ומגניב עד כדי סכנת טירוף.

    ובכן, הפתרון פשוט: יש לספר לתייר האומלל את האמת היחידה האפשרית: האיש שאמר "אני שקרן" גם הוא תייר! כלומר, הוא אדם נורמלי, לא שקרמתי, שלפעמים משקר ולפעמים אומר אמת והכל אצלו תלוי במינון: אם הוא נוטה יותר לשקר, התואר שקרן מתאים לו ולכן במקרה הזה הוא דווקא אמר אמת, ואם הוא מעדיף בדרך כלל לומר אמת הרי שדווקא במקרה הזה הוא... שיקר.

    ולבעיה השנייה: איך אפשר לשלב את המשפט "אני שקרן" במשפטים של שני סוגי האנשים?

    הפתרון הראשון עוקף את הבעיה בצורה ערמומית:

    דובר האמת אומר, "אין שקרמתי שאומר, 'אני שקרן'".

    השקרן אומר, "יש שקרמתי שאומר, 'אני שקרן'".

    והנה עקפנו את בעיית מעגל הקסמים בכך שייחסנו את המשפט לדמות דמיונית!

    אך אפשר גם ללכת בדרך המלך, בעזרת תורת ההיגיון!

    לפי התורה הזו, כאשר שני משפטים מחוברים בו"ו החיבור, אזי, כדי שהמשפט המורכב יהיה אמיתי צריך כל אחד ממרכיביו להיות אמיתי. די שאחד מהם יהיה שקרי כדי שהמשפט המורכב יהיה שקרי! לעומת זאת, אם שני המשפטים מחוברים ב"או", די שאחד המרכיבים יהיה אמיתי כדי שהמשפט המורכב כולו יהיה אמיתי.

    לכן הפתרון הוא פשוט. לדוגמה:

    השקרן אומר, "אני שקרן ועכשיו אתמול".

    דובר האמת אומר, "אני שקרן או שעכשיו היום".

    ועתה לחידה לחידוד מוחכם. נדון בפתרונה בבלוגריתמוס 7:

    בשקרמתיה חיים שני שבטים: ה"בּוּבִּילִים" וה"גוּגֶלִים". הם משתייכים לשני הסוגים המנוגדים, אך לא ידוע מי מהם השקרנים ומיהם דוברי האמת. פעם נפגשו עשרה שקרמתים וכל אחד מהם הצהיר, "כל שאר התשעה 9 הם גוגלים".

    מהן כל האפשרויות למיין את העשרה?

    בהצלחה,

    אמנון ז'קוב

    --------------------------------------------------------------------------------

    הערה לגולשים
    אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

    .