חלקיק השניות הראשונים של המפץ הגדול הם שעיצבו כיצד יראה היקום שלנו. בשברירי שנייה אלו נוצרו אבני הבניין הראשונות של האטומים והתפזרו לכל עבר. במאיץ חלקיקים על יד ג'נבה, מנסים לשחזר את התנאים ששרו ביקום מליארדית השנייה לאחר המפץ הגדול. שחזור כזה נעשה על ידי האצת פרוטונים במהירות הקרובה למהירות האור, ולבסוף יצירת התנגשות בינהם. ההתנגשות מתרחשת תחת פיקוח של גלאים הלוקחים 1600 מליון (!) מדידות בשנייה. הפיזיקאים מקווים כי ניסוי זה יאפשר זיהוי לראשונה בהיסטוריה של חלקיק היסוד של החומר - הבוזון של היגס וכמו כן ללמוד על התנאים ששררו ביקום בזמן המפץ הגדול ועקב כך להבין טוב יותר את מבנה החומר ותיאוריות שונות בפיזיקה של חלקיקים. הסרטון שלפנינו מסביר בצורה מופשטת את הניסוי הזה ואת השלכותיו האפשריות.

סרטון זה נלקח מהאתר labreporter לכניסה לאתר לחצו כאן
סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין

2 תגובות

  • גדעון

    מהירות ההתנקשות של פרוטונים

    אם מאיצים כל אחד הפרוטון למהירות קרובה למהירות האור, הרי המהירות היחסית בין שני פרוטונים היא כפולה ממהירות האור. אני יודע שאני הדיות בפיסיקה, אבל איך מסברים לאדם מהשורה שהפרוטונים מתנגשים ב"מהירות האור" בלבד ?

  • עידו קמינסקי

    תשובה לשאלתך

    שאלה טובה. תורת היחסות של איינשטיין פותרת את הסוגייה הזאת. לפרטים נוספים אתה מוזמן להכנס לערך "תורת היחסות בחמש דקות " אם יהיו לך עוד שאלות אתה מוזמן לשאול.