היום (10.9.09) מלאה שנה לפתיחת הפרויקט של מאיץ החלקיקים הגדול בעולם ב-CERN שבשוויץ. הפרויקט יאפשר בין השאר לדמות את התנאים ששררו רגעים ספורים אחרי המפץ הגדול ולראות אילו חלקיקים נוצרו אז, ומכאן ללמוד על החלקיקים המרכיבים את החומר.

התחום התיאורטי בפיסיקה של ימינו הרבה יותר מפותח מהתחום המעשי, ותיאורית המודל הסטנדרטי החוזה אילו חלקיקים מרכיבים את החומר עדיין אינה מלאה וחלקים רבים ממנה לא הוכחו עדיין. מאיץ החלקיקים הוקם כדי לנסות לסתום את החור הזה בידע ולזהות את החלקיקים שנוצרו במפץ הגדול ומרכיבים את האטומים.

מיזם LHC (אLarge Hadron Collider) סבל ממהמורות רבות בדרכו בשל תקלות שאירעו בדרך ועיכבו את ביצוע הניסוי. הניסוי צפוי להתחיל בקרוב שוב, ולכן בחרנו בו לנושא החודש של אתר דווידסון אונליין. באשכול הכתבות תמצאו קישורים לכתבות, סרטונים ושאלות ותשובות שלוקטו מהאתר שלנו ועוסקים בנושא.

קריאה מהנה.


חלק מהגלאי CMS במערך LHC | תמונה: ויקיפדיה

סרטים וכתבות ממדור מאגר מדע
סקירה של הפרויקט המדעי הגדול בהיסטוריה LHC: סקירה מקיפה ויסודית של הפרויקט, כולל מטרותיו, הניסוי שיתבצע בו, איף פועל המאיץ, איך פועלים הגלאים ומהם והמכשולים שעמדו (ועומדים) בדרך.

מבקבוק למפץ ניסוי לשחזור המפץ הגדול: סרטון העוסק בניסוי ב-LHC על כל שלביו. הסרטון מציג את השלבים השונים של הניסוי ואת המערכת עצמה.

LHC כל מה שרציתם לדעת: מצגת על פרויקט LHC, מטרותיו, רכיבי המאיץ והמכשולים העומדים בדרכו.

מהו חומר אפל? סרטון העוסק במהות החומר האפל ואיך יכול ה-LHC לעזור בזיהויו.

המפץ הגדול, שידור חוזר? סרטון תדמית קצר מסביר על פרויקט LHC.

הבוזון של היגס אבן היסוד של היקום? סרטון שמסביר על הבוזון של היגס חלקיק חשוב שאותו מקווים למצוא ב-LHC.

מבזק חדשות: חלקיק חדש התגלה – סיכוי טוב שמדובר בחלקיק "היגס"

חומר ואנטי חומר: סרטון שמסביר מהם חומר ואנטי חומר, מדוע חשוב לזהות אותם ואיך פרויקט LHC ישפוך אור על תעלומת קיומם.



שאלות ממדור שאל את המומחה
מתי ייערך הניסוי ב-CERN למציאת חלקיק היגס? הסבר קצר על החלקיקים המרכיבים את החומר ועל חלקיק היגס, כולל רקע על פתיחת פרויקט LHC.

האם המאיץ של CERN יביא לסוף העולם? סקירה קצרה של פרויקט LHC, הצגת החששות בציבור מפני תוצאות הרסניות שלו (היווצרות חור שחור) והפרכתן.

קראתי שמדענים מנסים ליצור חור שחור, למה זה יכול להוביל? הסבר של תיאורית ההיווצרות של חור שחור במאיץ והטיעונים שמפריכים אותה.



אין ספק שפרויקט LHC הוא המיזם המדעי השאפתני ביותר בתולדות האנושות. מעורבים בו מדענים ממדינות רבות, כולל ישראל, והושקעו בו עד כה עשרות מיליארדי דולרים. התקווה הגדולה היא שהפרויקט ישפוך אור חדש על הרכב האטום ועל תהליכים רבים שהתרחשו מיד אחרי המפץ הגדול. הניסוי עשוי להביא לפריצות דרך אדירות במחקר החלקיקים ולפיתוח יישומים רבים, על כן עיניים רבות נשואות לCERN בימים אלו לקראת התחדשות הניסוי, וכולנו מחזיקים להם אצבעות.


מפת המאיץ | תרשים: האתר הרשמי של המאיץ ב-CERN

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

2 תגובות

  • עמוס

    ההיגס בוזון

    האם יש חדשות במחקר מאיץ החלקיקים בסירל כלומר האם כבר הוכחה מציאותו של הובוזן של היגס?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    יש חדשות - הצליחו ליצור כעין מיני-מפץ במאיץ. זה היה בכל החדשות:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3981663,00.html

    לגבי היגס - חוששני שנאלץ להמתין לתשובה, אבל אני מבטיח לך שאם יתגלה הבוזון, אין סיכוי שתפספס את זה...

    ארז