אחת הבעיות החשובות המעסיקות את מנהיגי העולם בימינו היא תופעת ההתחממות הגלובלית. על פי התיאוריות המקובלות כיום, התופעה נגרמת מפליטה עודפת של גזי חממה, שכולאים את קרני השמש המגיעות לכדור הארץ ומונעים את פליטתן בחזרה לחלל כחום. התופעה הזו גורמת להצטברות של חום שיש לה השלכות כבדות משקל על מזג האוויר ועל מאזן המים בעולם.

לרגל יום כדור הארץ שחל ב-22 באפריל החלטנו להקדיש את נושא חודש אפריל להתחממות הגלובלית, גורמיה, השלכותיה ופתרונות אפשריים. באשכול הכתבות שלפניכם תמצאו כתבות וסרטונים בנושאי ההתחממות הגלובלית, גורמיה השונים, השלכותיה וכמה מהתיאוריות הקשורות בה.

קריאה נעימה.


הטמפרטורה הממוצעת בעולם (בפני השטח)  בשנת 2004-1880 | תרשים: ויקיפדיה



סרטונים וכתבות ממדור מאגר מדע

התחממות גלובלית סרטון המסביר בקצרה את הגורמים וההשלכות של תופעת ההתחממות הגלובלית.

נזקים לשכבת האוזון סרטון המדבר על השפעת גזי חממה כמו CFC על שכבת האוזון.

איך פועלת תחנת כוח פחמית? סרטון המתאר איך עובדת תחנת כוח בפועלת באמצעות פחם: אחד ממקורות האנרגיה העיקריים בעולם ומהמקורות העשירים ביותר לגזי חממה.

איך קודחים נפט? סרטון שמסביר איך מוציאים מהאדמה את הנפט אחד ממקורות האנרגיה העיקריים בעולם, האחראי על פליטה רבה של גזי חממה.

אל-ניניו הבלתי צפוי הרצאה הסוקרת את תופעת מזג האוויר אל-ניניו, אשר יש האומרים שהעלייה בתדירותה נובעת מההתחממות הגלובלית.

ההתחממות הגלובלית אמת מטרידה אוסף הרצאות מאת סגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור בנושא ההתחממות הגלובלית, הגורמים לה, ההשלכות שלה וכמה פתרונות אפשריים לה.

תיאוריה חלופית על ההתחממות הגלובלית הרצאה מאת החוקר ישראלי ד"ר שביב, המציג תיאוריה חלופית לגורמים של ההתחממות הגלובלית.

משבר האנרגיה מציב קשיים בפני האנושות כתבה העוסקת במשבר האנרגיה, שהולך יד ביד עם ההתחממות הגלובלית, בשל התלות הכמעט מוחלטת שלנו בדלקים פחמניים.



שאלות ממדור שאל את המומחה

מהו כוח אלבדו ואיך הוא משפיע על ההתחממות הגלובלית? כתבה המסבירה על כוח האלבדו, כלומר אחוז הקרינה האלקטרומגנטית המוחזרת.

איך נוצר החור באוזון? כתבה המסבירה על הגורמים ליצירת החור באוזון ועל השלכותיו.

האם מדורה רגילה פוגעת בשכבת האוזון? כתבה המסבירה על השפעת המדורות על האוזון, ההתחממות הגלובלית ועל זיהום האוויר בכלל.

האם רמות הפחמן הדו חמצני שנפלטות משימוש בדלקי מאובנים גדולות מאלו שנפלטו בהתפרצויות געשיות? כתבה שמסבירה על תרומת הרי הגעש להתחממות הגלובלית.

ממה נובעת התחממות כדור הארץ ומהן תוצאותיה? כתבה העוסקת באפקט החממה, גורמיו ומאפייניו.

האם יש קשר בין החור באוזון להתגברות אפקט החממה? כתבה המסבירה על הקשר בין היווצרות החור באוזון לאפקט החממה.

מה זה "אל-ניניו" והם הוא משפיע בישראל? כתבה המסבירה על תופעת אל-ניניו ועל הקשר שלה להתחממות הגלובלית.

האם כדור הארץ עומד בפני עידן קרח חדש? כתבה העוסקת בקשר בין כתמי שמש לעידני קרח.

האם יש קשר בין איכות בהסביבה לרעידות אדמה? כתבה העוסקת בהשלכות של ההתחממות הגלובלית על רעידות אדמה.



הפעם סקרנו באשכול הכתבות את תופעת ההתחממות הגלובלית. עסקנו בבעיה, בגורמים לה ובהשלכותיה האפשריות, שאינן ברורות לחלוטין אך עלולות להיות הרות אסון. הגורם העיקרי לתופעה הוא המחסור באנרגיה נקייה, זולה ויעילה.

אין ספק שכדי לעבור את המשוכה הזאת נצטרך צעדים דרסטיים יותר מאשר לחסוך בחשמל ובדלק ברמה הביתית, אלא נחוצה מהפכה של ממש בתרבות הצריכה. אמנם ייתכן שההתחממות הגלובלית אינה נגרמת מהצטברות גזי החממה אלא דווקא מסיבות שאנן תלויות באדם, אך בסופו של דבר האם שווה לנו לקחת את הסיכון? הפתרונות לבעיה אולי עולים המון בטווח הקצר, אך יחזירו את ההשקעה לאין ערוך בטווח הארוך, עם או בלי קשר לאפקט החממה.

שאלה לדיון מדעי: ההתחממות הגלובלית נגרמת בגלל משחרור גזי חממה כתוצאה משריפת דלקי מאובנים כמו נפט או פחם. האם מעבר לדלק המופק מהצומח, כמו תירס, יפתור את הבעיה, יחמיר אותה או לא ישנה כלל? (רמז: תשובה אפשרית לשאלה קיימת באחת הכתבות שאליהן קישרנו).

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות