הנפט הינו חומר הגלם למוצרי צריכה רבים כמו פלסטיק, שעווה, גריז, אספלט וכמובן דלק. הנפט הינו מקור האנרגיה העיקרי בעולם ומכאן חשיבותו. על מנת להפיק נפט יש צורך לקדוח עמוק באדמה ולשאוב אותו מהמאגר. את המאגרים קשה לזהות, ולעיתים קידוח נפט אינו מעלה דבר. הסרטונים שלפנינו מציגים כיצד מתבצע קידוח נפט. הסרטון הראשון מראה כיצד מתבצע הקידוח הראשוני, והסרטון השני מציג כיצד נשאב הנפט החוצה.

 

 

שני הסרטונים הופקו בידי UTFIC שבאוניברסיטת טקסס באוסטין.

הנפט הינו מקור עשיר בחומרים אורגניים מהם ניתן להפיק מוצרי צריכה רבים ובעיקר אנרגיה באמצעות שריפה. ישנן שתי תיאוריות עיקריות העוסקות בכיצד נוצר הנפט, התיאוריה העיקרית והסבירה יותר גורסת כי הנפט נוצר משאריות של יצורים ימיים (בניגוד לפחם הנוצר מיצורים יבשתיים) המצטברים בקרקעית האוקיינוס ועוברים תהליכים כימיים. החומר שנוצר מחלחל בסלעים הנקבוביים עד אשר מגיע לסלע מוצק ושם הוא מצטבר. סברות אחרות טוענות כי הנפט נוצר מחומר דומם, תוצרי לוואי של ביקוע גרעיני בליבת כדור הארץ או שהוא נוצר על ידי חיידקים. על כל פנים מדובר בחומר בעל ערך רב, ושקשה למצוא אותו.

בשלב הראשון של הקידוח עושים חור באדמה ומחדירים צינור עבה. ממשיכים לחפור ומכניסים צינור שהולך ומתארך עד שמגיעים לנפט. קצה הצינור מחורר על מנת לאפשר לנפט להכנס אליו. כעת בראש הצינור מורכבת משאבה אשר מסתובבת ללא הרף ובכל מעלה ומורידה מעין בוכנה בתוך הצינור.כאשר הבוכנה עולה, השסתום בתוכה עולה ביחד איתה והנפט נשאב פנימה. כאשר הבוכנה יורדת, השסתום משתחר ומאפשר לעוד נפט להכנס לצינור. תנועת הנפט מוכתבת בידי הלחץ אשר הבוכנה יוצרת. כאשר הבוכנה עולה, הלחץ בצינור נמוך מהלחץ בחוץ, וכאשר הבוכנה יורדת הלחץ עולה, אך השסתום מונע בריחה של נפט החוצה. הנפט ככה נשאב במעלה הצינור עד שהוא פורץ החוצה.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • אנונימי

    כ

    ע

  • אנונימי

    סיכום בסיסי ביותר של עמוד

    סיכום בסיסי ביותר של עמוד וויקי

  • מוטי

    קידוח נפט

    מהסרטון נראה כאילו יוצקים לתוכו גם בטון שעולה לצדדים