כמעט כל מה שאנו שותים ואוכלים מכיל ארסן באופן טבעי. אורז אמנם מכיל יותר ארסן ממזונות רבים, ואורז מלא מכיל יותר ארסן מאורז לבן, אך האם הכמויות האלה מסוכנות לבריאות? התקשורת, כרגיל, מעדיפה ללבות את הפאניקה

מהו ארסן?

ארסן (זרניך) הוא יסוד כימי המסווג כמתכת למחצה, כלומר יסוד שתכונותיו נמצאות בין מתכת לאל-מתכת. הוא מופיע בעיקר בתוך תרכובות, באחת משתי צורות: ארסן אורגני, שקיים בעיקר בתרכובות עם פחמן, וארסן אי-אורגני – בתרכובות עם חמצן, ברזל, כלור וגפרית.

בשל תכונותיו הכימיות הארסן משמש בתעשיות הזכוכית והמוליכים מחצה ומעורב לעתים בסגסוגות מתכת כחומר מקשה. ארסן הוא חומר רעיל, במיוחד בתצורה האי-אורגנית, ועל כן נעשה בו שימוש גם כחומר הדברה וכחומר משמר.

רעילות הארסן
רעילות הארסן נובעת מהדמיון שלו ליסוד כימי אחר, הזרחן, שחיוני לתפקוד התא החי. הארסן מתחרה בזרחן ומחליף אותו בתגובות כימיות מסוימות ולכן פוגע בתפקוד התקין של התאים. חשיפה לכמות גדולה של ארסן בתוך זמן קצר גורמת לתסמיני הרעלה קשים שכוללים הקאות, כאבי בטן, התכווצות שרירים ואף מוות.

חשיפה ממושכת לארסן בריכוז נמוך עלולה אף היא לפגוע בבריאות. תסמיני הפגיעה הראשונים הם בדרך כלל שינוי בצבע העור, פצעים ואף סרטן עור. כמו כן הוא עלול לגרום לסרטן הריאות ולסרטן שלפוחית השתן, ועל כן הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מסווגת אותו כחומר מסרטן.

אין ממש בטענות שהארסן רעיל יותר מחומרים כמו עופרת, כספית או קדמיום. דירוגו הגבוה יחסית כחומר מסוכן לבריאות הציבור נובע מכך שמדובר בחומר נפוץ יחסית, שקיים באופן טבעי בסביבתנו ואף במי השתייה.

היכן אנו נחשפים לארסן?
הארסן מצוי באופן טבעי בקליפת כדור הארץ והוא נפוץ באוויר, במים וביבשה עקב תהליכי שחיקה טבעיים או זיהומים מעשה ידי אדם. מקור הסיכון העיקרי לחשיפה של בני אדם לארסן הוא מים מזוהמים המשמשים לשתייה, לחקלאות, לייצור מזון ולתהליכים תעשייתיים. מעשנים חשופים גם לארסן שצמחי הטבק סופגים במהלך גידולם.

בשל רעילותו של הארסן ותפוצתו הגבוהה נעשה מאמץ בינלאומי לנטר את כמותו במי השתייה ובמזון. ליוזמה הזאת שותפים ארגון הבריאות העולמי, ארגון המזון והחקלאות של האו"ם וארגוני בריאות מקומיים כגון מינהל המזון והתרופות האמריקאי ורשויות האיחוד האירופי. עם זאת, ארגון הבריאות העולמי לא קבע תקן לצריכה מרבית של ארסן במזון ובשתייה, בשל ממצאים סותרים במחקרים שונים.

במדינת ישראל קיימים קווים מנחים לכמות מרבית של מתכות כבדות במזון. בתקנות בריאות העם – איכות מי השתייה (2013) נקבע התקן המירבי לרמות הארסן במים, כמקובל בעולם, על 10 מיקרוגרם לליטר של מי שתייה. בסקר בריאות הסביבה 2014 התגלה שארסן, בדומה למתכות כבדות אחרות שנמצאות בסביבה באופן טבעי, התגלה בפחות משבעה אחוזים ממקורות מי השתייה, ובדרך כלל רמתו לא עלתה על 30 אחוז מהרמה המרבית המותרת בתקנות מי השתייה.

מדוע קיים עניין מוגבר ברמות הארסן באורז?
הארסן, כאמור, מצוי במזונות רבים. הוא נספג בצמחים מהאדמה שהם גדלים בה ומהמים שמשקים אותם. היות שהוא מצוי באופן טבעי באדמה, הוא נקלט גם בצמחים הגדלים בחקלאות מודרנית וגם בגידולים אורגניים. עם זאת, לא כל סוגי הגידולים סופגים ארסן באותה מידה. האורז סופח אותו בקלות משום שמדובר בצמח שצורך מים רבים, ולכן מכיל רמות גבוהות של ארסן יחסית לגידולים אחרים.

בסוף 2012 נמדדו רמות של ארסן במגוון רחב של אורז ומוצריו, כגון דגני בוקר, בבדיקה מדגמית של כמאתיים מוצרים שעשה מינהל המזון והתרופות האמריקאי. במדידות נמצאו הבדלים גדולים ברמות הארסן בכלל והארסן האי-אורגני בפרט במוצרים שונים. הרמה הממוצעת נעה בטווח שבין 2.2 מיקרוגרם ל-7.2 מיקרוגרם ארסן למנת הגשה (גודל המנה שונה ממוצר למוצר). כמו כן נמצאו באופן עקבי רמות גבוהות יותר של ארסן באורז מלא מאשר באורז לבן, מפני שהוא נוטה להצטבר בקליפת הגרגירים.

על סמך הממצאים האלה קבעו מומחי הבריאות כי רמות הארסן באורז אינן מסכנות את בריאות הצרכנים בטווח המיידי, כלומר לא ייגרמו להרעלת ארסן. עם זאת, הממצאים הללו הניעו תוכנית לניטור רמות הארסן באורז ובמוצריו כדי להעריך אם קיים סיכון בצריכתם בטווח הארוך. תוצאות הסקר הנרחב שנעשה על כ-1,300 מוצרים, שכללו מגוון רחב מאוד של סוגי אורז (לבן/יסמין/בסמטי) ומוצרים (דגנים לתינוקות ופעוטות, פסטות, חטיפים, פריכיות, משקאות ומעדנים) התפרסמו בספטמבר 2013. בעקבות הממצאים הוקמה ועדה שמטרתה להעריך אם קיים סיכון לטווח ארוך בצריכת אורז המכיל ארסן, אך היא טרם פרסמה את ממצאיה.

אם כך, האם בטוח לאכול אורז?
לפי המידע שקיים כיום אפשר לומר שאין באורז – ובכלל זה באורז המלא – סכנה מיידית לבריאות, אך קשה להעריך אם יש סכנה ארוכת טווח בצריכתו.

אז מה עושים?
אורז הוא רכיב משמעותי בתזונה בבתים רבים ואין סיבה להשמיט אותו מהתפריט. למרות הממצאים, אל תמהרו לוותר על האורז המלא, שקליפתו עשירה לא רק בארסן אלא גם בוויטמינים ניאצין, תיאמין וחומצה פולית, שחסרים באורז הלבן. בעת בישול האורז רצוי להרתיח אותו בכמות מים גדולה (8-6 כוסות מים לכוס אורז) ולשפוך את המים העודפים. בשיטת הבישול הזו אפשר להפחית את כמות הארסן בכמחצית, אך יש לה גם חיסרון - לצד הארסן נשטפים חלק מהחומרים המזינים שקליפות הגרגירים עשירות בהם. וכתמיד, אנו ממליצים להקפיד על תזונה מאוזנת ותפריט מגוון שכולל מזונות רבים. תזונה מאוזנת מקטינה את הסיכון לצריכה עודפת של כל מרכיב שהוא במזון.

 

22 תגובות

  • אוסנת

    מה בעניין האסיאתים?

    מיום שיוצאים לאוויר העולם יונקים , אוכלים, נושמים אורז. לא שמעתי שיש איזו הרעלת ארסן המונית באסיה.

  • יודה מנלון

    ומחרבנים אורז

  • מעין ברנע

    בגדול, זו הפואנטה של הכתבה :-)

    שלא צריך להיבהל מכל הפחדה.
    יחד עם זאת, לצערנו יש מקומות בעולם שבהם הרעלת ארסן היא אכן בעייה אמיתית. לרוב זה לא יגיע מאורז אלא מהמים שמזינים גם את החקלאות וגם את בני האדם.
    אפשר להתרשם מהמידע בדף הייעודי לנושא של ארגון הבריאות העולמי:
    https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/arsenic

  • ש

    לא שקר בכלל:

    https://www.sciencealert.com/scientists-say-this-rice-cooking-hack-remov...

  • EDTA

    המכון הזה פשע נגד אנושות

    מצויין כאן כמו ב- 1000+ מקומות אורז לא בריא
    https://healthy.walla.co.il/item/3379256

  • אסף

    מומלץ להשתמש באורז בסמטי מלא ובדרך הבאה->

    אורז בסמטי מלא ,התגלה במחקרים שסופג הכי מעט מתכות. והדרך לשימוש בו היא כזאת: 1) שטיפה וסינון 3 פעמים. 2) בישול 8 דק' במים נקיים וסינון 3) המשך בישול רגיל....כך נעלמים רוב המתכון הנמצאות בחלק החיצוני של הגרעין

  • EDTA

    שטויות

    אתה ממשיך להאמין לפרסומים של יבואנים
    המתכות הרעילות בבשר של האורז

  • אנונימי

    תודה רבה!!!!!

  • אסף

    מידע מציאותי על שדות האורז בדרום מזרח אסיה

    בתור מטייל קבוע בדרום מזרח אסיה. בארצות ש95% מהאורז הישראלי מגיע מהן כמו תאילנד ,קמבודיה וייטנאם והודו.האורז ברוב מכריע של מקומות אלו מגודל בשדות מוצפים מים. רוב המים האלו אינם מומלצים ע"י רשויות אותה המדינה לשתיה. כמות המפעלים המזהמים,כמו גם תשתיות ביוב הזורמים לנחלים/אגמים/מקווי מים אלו היא הזוייה !!!
    התושבים של כפרים אלו סובלים רבות ממחלות זיהמיות ומנגעים בעור המוגדרים כנזק של מתכות כארסן,כספית,קדמיום וניקל...בקיצור ממש לא מומלץ להשתמש באורז כפי שהוא ללא ניקוי איכותי

  • Sakra

    הכותרת עומדת בסתירה לתוכן המאמר

    כל המאמר מלא באיזכורים לנוכחות ארסן באורז (גם אם לא ברמות שגורמות להרעלה מיידית,עדיין יש שם ארסן)
    ובאורז מלא יש יותר ארסן מאשר באורז הלבן.
    הועדה שבודקת את הנזקים לטווח ארוך טרם פרסמה את מסקנותיה,
    אז איך אתם מרשים לעצמכם לכתוב בכותרת שהאורז אינו רעיל?

  • הרצל

    למרגלות ההימליה יש כיום בעיה

    למרגלות ההימליה יש כיום בעיה של עודף ארסן. בדרך כלל, גשמי המונסון היו משקים את האורז ושוטפים את הארסן משכבת האדמה העליונה. עם התפתחות החקלאות, יש יותר השקייה של השדות באזורים רבים למרגלות ההימליה עם מי תהום, שמכילים הרבה ארסן (אירונית - גם הארסן הטבעי וגם זה שנשטף מהשכבות העליונות של הקרקע) .
    הבדיקות שנעשות בארה"ב לא משמעותיות לאורז מהודו והסביבה, כי אין כמעט ייבוא של אורז לארה"ב, שהיא יצואנית אורז גדולה.
    מישהוא צריך לבדוק את האורז המיובא לארץ.

  • אילה

    לא ברור למה אתם ממליצים בכל

    לא ברור למה אתם ממליצים בכל זאת לאכול אורז מלא, למרות כמויות הארסן הגבוהות שבו. האם עבור הויטמינים ניאצין, תואמים החומצה הפולית,שגם ככה ברובם יישפכו עם המים, ושבעל מקרה ניתן למצוא אותם בהמון מזונות אחרים?
    לא מצליחה להבין את ההיגיון שמאחורי ההמלצה הזו.

  • ע

    גם מגדלי האורז מתים מסרטן

    החקלאים ההודים בחבל פונג'אב מתים כמו זבובים מסרטן. הם מגדלים אורז בסמטי. עכשיו ראיתי כתבת תחקיר בטלוויזיה ההולנדית. יש לאחרונה מאמץ ללמד חקלאים לגדל פחות אורז אבל ללא הדברה כמו פעם. כי כבר לא נשאר דור המשך..הילדים מתים או נולדים חולים.

  • א

    ארסן אי אורגני הוא הבעיה שלנו כצרכנים

    לא קראתם את השורה שהארסן בתצורה האי אורגנית שלו הוא רעיל ולכן משמש גם כחומר הדברה וכחומר משמר. זו הבעיה עם האורז שמגיע אלינו - כשבסין ובמזרח יש חקלאי שרוצה ליצא כמה שיותר תוצרת - הוא מרסס בארסן אי אורגני (ספק רב אם יש שם ואצלנו פיקוח על זה /על הכמות) - ואז יש לו יותר תוצרת ליצא - ולנו יש אורז עם ארסן אי אורגני רעיל לאכול.

  • מעין ברנע

    לא רק שקראנו - אנחנו כתבנו את השורה הזאת

    וגם נכתב בתוך הכתבה בבירור שיש פיקוח וניטור של רמות הארסן ומאמץ לטפל בזיהום הסביבתי הן בישראל והן ברחבי העולם. כולל חוקים שאוסרים על שימוש בארסן כחומר הדברה. הבעיות היום נובעות מזיהום בהחלט בתקופה שטרם החוקים הללו.

  • אורן

    3 מיליארד סינים, יפנים והודים טועים

    ברור

  • מאור

    ליניבל

    היפנים לא אוכלים כל אורז אלא דווקא את האורז שהם מגדלים, ובאורז שלהם אין רעלים.
    האורז שאנחנו אוכלים מגיע מסין שם יש בעיה חמורה של זיהום סביבתי ממפעלים.

  • דוד

    באמת? אין בזה רעלים? על סמך

    באמת? אין בזה רעלים? על סמך מה בדיוק אתה אומר את זה? אתה יודע שביפן היתה בעיה חמורה של הרעלת כספית בשנות ה-70? אתה יודע שהם עדיין משלמים מחיר על זיהום האויר הכבד שיש ביפן, ועל השפכים התעשייתיים?

  • יניבל

    תספרו את זה ליפנים שאוכלים על אורז ומאריכים חיים יותר מכולם

  • יהודית רונת

    מה עושים עם האורז להפחית ארסן

    אם מבשלים עם כמות גדולה של מים ושופכים את המים, איך אפשר להגיד שיש הרבה וויטמינים המומסים במים? האם הוויטמינים שהוזכרו במאמר אינם נשפכים עם המים?

  • אנונימי

    פה חשיבות הגיוון

    כפי שנאמר אין חשש להרעלת ארזן בטווח המיידי.
    אם את מגוונת את מקורות האוכל לשך ולא נשענת על אורז (שגם ככה עם ערך גליקמי די גבוה) בתור התזונה העיקרית אז כמות הארסן ליום בממוצע שאת צורכת יורדת ואיתו הסיכון.

  • יובל

    חלק ניכר מהם נשפך, זו ההסתיגות שתוארה במאמר

    בגלל זה צריך לצרוך מזונות מגוונים, כדי שחסר שנגרם בפריט מזון אחד לא יהפוך לחסר תזונתי כולל. אורז עדיין מזין מאוד כמקור לפחמימה ולחלבון לא מלא