התמונה נלקחה מויקיפדיה

אור השמש מוגדר כאור "לבן" המכיל טווח (ספקטרום) רחב מאוד של "צבעים"= אורכי גל.
שיא הפליטה של השמש מצוי באורך הגל המקביל לצבע הירוק וזאת כנאה הסיבה מדוע הצמחים מנצלים דווקא את אורך גל זה ליצור אנרגיה (כלורופלסטים)
חלק מאורכי הגל בטווח הנראה (הקשת אותה אנו רואים בשמים ביום גשום עם שמש היא ביטוי לכך) אך רובם בטווח העל-סגול ותת אדום (ראה תמונה למטה).
השמש גם פולטת כמות מסוימת של קרני רנטגן, קרני גאמא וגלי רדיו אך יחד הם מהווים כמות זניחה בלבד מהספק השמש הכולל.


מכיוון שאטמוספרת כדור הארץ בולעת חלק מאורכי הגל הרי שהספקטרום של אור השמש במרומי האטמוספרה שונה הן בטווח והן בעוצמה לעומת הספקטרום בגובה פני הים. אורכי גל של כ 1300 ננומטר (כפי שרואים בתמונה) נבלעים ולא מגיעים לפני הקרקע.


התמונה נלקחה מויקיפדיה


בתמונה למטה ניתן לראות את הספקטרום הנראה של אור השמש כפי שנקלט במצפה השמש של McMath-Pierce באריזונה. לא ברור מדוע יש אורכי גל מסוימים שאינם נפלטים ע"י השמש (מיוצגים ע"י רווחים שחורים בתמונה).


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • ד"ר רוני אשכנזי

    ממש לא מדוייק

    הכוונה היא למשפט "שיא הפליטה של השמש מצוי באורך הגל המקביל לצבע הירוק וזאת כנאה הסיבה מדוע הצמחים מנצלים דווקא את אורך גל זה ליצור אנרגיה (כלורופלסטים)" - משפט זה הוא שגוי ! הכלורופיל (הירוק) בולע דווקא את כל אורכי הגל באור הנראה פרט לאור היורוק !!! ולכן עלי הצמח הם ירוקים - מה שאנו רואים הוא תוצאה של החזרה של הצבע הירוק לענינו היות והוא לא נבלע כלל

  • תמר

    מאמר זה מכיל טעויות. כתבתם כי

    מאמר זה מכיל טעויות. כתבתם כי "שיא הפליטה של השמש מצוי באורך הגל המקביל לצבע הירוק וזאת כנאה הסיבה מדוע הצמחים מנצלים דווקא את אורך גל זה ליצור אנרגיה (כלורופלסטים)".
    ההפך המוחלט הוא הנכון. הצמחים לא משתמשים כלל באורכי הגל הירוקים, דוקא באדומים והכחולים. על כן הם פולטים את הצבעים הירוקים לסביבה ונראים לנו כירוקים.