לא מפורסם

השם הנכון הוא תורת הקוונטים. היא מלמדת אותנו שתכונות כל חלקיק אינם מקומיות ואינם דטרמיניסטיות. בשפה פשוטה, כל חלקיק אינו נקודתי אלא ממלא את המרחב לפי הסתברות להימצא פה ושם. רק לאחר המדידה, אפשר לדעת בדיעבד איפה הוא היה.

איינשטיין לא אהב את הרעיון שלפיו העולם בעצם תלוי בתורת ההסתברויות. מזה האמרה המפורסמת : "אלוהים לא משחק בקוביות" ותשובתו לא פחות מפורסמת של עמיתו, נילס בוהר:   "תפסיק להגיד לאלוהים מה לעשות!"    


נו, אלוהים משחק בקוביות? התמונה באדיבות pigliapost

מאת: ד"ר דניאל ללוש
המחלקה לפיסיקה של חלקיקים
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • אני

    עדיין לא ממש הבנתי את התורה. אם מישהו יכול לעזור לי ולהסביר...

    להסביר על תיאוריית היקומים המקבילים ועל תורת הקוונטים ועל החתול של שרדינגר. תודה!!!

  • אנונימי

    איינשטיין לא קיבל עובדות לל הסבר, לכן חיפש את תורת השדה המאוחד

    איינשטיין קיבל את תורת הקוונטים ומעולם לא טען שאינה קיימת, הוא התמודד עם העקרונות שלה שלא היו מובנים אז ואינם מובנים כיום (כגון הפרת עיקרון הלוקאליות). ניתן לקרוא על כך בהרחבה ברשת. אגב, כנראה שתורת הקוונטים מקיימת את עקרון המקומיות, יחד עם זאת אין מענה או הסבר מניח את הדעת על מגוון תופעות ובעיקר על השזירה הקוונטית, ועל כך שהתוצאות המחושבות הן הסתברותיות, מקבלים תוצאה רק ברגע המדידה. מה שמדהים הוא שהתורה עובדת ... ניסח זאת פיזיקאי בכיר (נדמה לי סטיבן ויינברג זוכה פרס נובל לפיזיקה), כשאמר: תורת הקוונטים היא אחת התורות המטומטמות ביותר, הבעיה שלה שהיא מדויקת לחלוטין. גם הוא וגם מדענים דגולים אחרים אומרים בגלוי "אף אחד מאתנו לא מבין את תורת הקוונטים". יתר על כן, ריצ'רד פיינמן פיתח מה שקרוי על ידי מתימטיקאים "תעלול" בשם רנורמליזציה שמאפשר להתעלם מערכים אינסופיים שמתקבלים בחישוב ה"טהור"- על מנת לקבל ערכים מדידים. מבחינה מתימטית טהורה זהו "טריק אסור", אבל זה עובד. אלברט איינשטיין פשוט לא היה מוכן לקבל תוצאות מבלי להבין אותן וזהו למעשה סוד כוחו. הרי בגיל 26 כאשר אף אוניברסיטה לא הייתה מוכנה להעסיק אותו משום שהיה "חוכמולג" ותמיד היו לו שאלות קשות למרצים - פרסם ארבעה מאמרים פורצי דרך שכל אחד מהם היה שווה נובל. לאחר מכן עבד עוד 10 שנים ללא לאות ופרסם את תורת היחסות הכללית שהיא יצירת מופת. ברור כי איש כזה לא היה מוכן להשאיר את תורת הקוונטים מבלי למצוא לה הסבר מדוע היא עובדת נפלא. איינשטיין רצה לחדור לשורש העניין, ולראיה - גם כיום רבים וטובים מנסים למצוא פתרון

  • יוסי

    למעשה זה היה נילס בוהר שהגיב לאיינשטיין

    למעשה זה היה נילס בוהר שהגיב לאיינשטיין באמרה "תפסיק להגיד לאלוהים מה לעשות!"
    ולא אנריקו פרמי

  • כרמל

    אני חושבת שאיינשטן

    אני חושבת שאלברט איינשטן היה ממציא דגול אך למה הוא היה כל כך מוטרף על מדע?, וגם אני חושבת שהוא דיי צודק כי מדע מורכב וקיים כמעט בכל גבר על פני האדמה ובכלל בחלל.
    אני הייתי מאוד רוצה שאלברט יהיה חי כי יש לי ולעוד המון אנשים בעולם לשאול אותו כל -כך הרבה!!
    אני לא כל כך מבינה את כל תורת הקוונטומים..אבל אני שמח לדעת על זה יותר במפורש.
    תודה ובברכה,
    כרמל

  • my name is unknown

    קוונטים ואיינשטיין

    קוונטים= מדע בדיוני מציאותי !
    איינשטיין לא רצה להסתבך עם זה...