שלום קרן,

כידוע, מחוללי המחלות הם וירוסים וחיידקים המתרבים בתוך גופנו, ודורשים בדרך כלל טמפרטורה קבועה של 37 מעלות צלזיוס, לכן לא סביר שקור או טמפרטורה נמוכה תעודד התרבות חיידקים ווירוסים.
[במאמר מוסגר ניתן לתת כדוגמא עופות להם טמפרטורת גוף של כ 40-41 מעלות. עופות הרבה יותר עמידים לזיהום חיידקי ומגדלי העופות יודעים שגם אם התרנגול נחתך לא צריך לשים לו משחה אנטיביוטית מכיוון שזיהום הוא דבר נדיר].


ויקיפדיה

הקשר בין קור למחלות הוא עקיף, אם כן, ולא ישיר ואשתדל להסביר.

הגוף שלנו חשוף כל הזמן לוירוסים וחיידקים (פתוגנים) שונים, ואנשים שונים מגיבים בצורה שונה לאותם פתוגנים. זאת כיוון שהתפרצות מחלה תלויה במצב הגופני של כל אדם וביכולתה של המערכת החיסונית להתמודד עם פלישת מזהמים.

כשהטמפרטורות בחוץ נמוכות, הגוף "עובד" קשה יותר במאמץ להתגבר על הפערים בין פנים לחוץ כדי לשמור על טמפרטורת הגוף קבועה. מאמץ זה מערב מערכות רבות בגוף וככל הנראה מחליש את המערכת החיסונית, מה שהופך את הגוף לרגיש יותר להתפרצות מחלה.

עובדה נוספת היא שיותר אנשים נדבקים במחלות ויש סכנה להתפרצות מגפות בחורף, היות והקור מאלץ אותנו לשהות במקומות סגורים וחמים, ללא איוורור, מה שמגדיל את החשיפה לגורמי מחלה דרך טיפות זעירות המותזות לאוויר (בשיעול, עיטוש או מערכות מיזוג אוויר).
לכן, שמירה על חום הגוף, איוורור מקומות סגורים והימנעות ממגע עם אנשים בזמן מחלה ימנעו התפרצות מחלה בעונת החורף והפצתה ברבים.

ישנם מחקרים המצביעים על עלייה בשנים האחרונות בתחלואה בקרב עובדי משרדים גם בקיץ ואחד הגורמים החשודים הוא השהייה הרבה באזורים ממוזגים. מכיוון שמערכות מיזוג במשרדים נכנסו לשגרת חיינו רק ב 10-20 שנים האחרונות הם גורם חדש יחסית שעוזר להפיץ פתוגנים גם בקיץ.

מאת: ד"ר נטלי יבגי-אוחנה
המחלקה לבקרה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • אודי

  • אודי

    וזה מאיץ התפתחות פטוגנים המשגשגים ב35-36 ומדוכאים ב37 או יותר.

    מסיבה זו עולה החום עשחולים לדכא פטוגנים אלה.

  • ערן

    הטעטשות שקר

    מניסיון עצמי רב שנים, כשקר לי אני מתעטש. האם יש הסבר מדעי לתופעה.

  • מאיר ברק

    עיטוש נגרם מגירוי חיצוני

    החוקרים מניחים כי העיטוש במקורו היה כדי להרחיק חיידקים וגורמים שונים המסוכנים לגוף אך במהלך האבולוציה הרפלקס הממוקד כנגד פולשים חיצוניים "התעמעם" מעט וכיום הוא מופעל גם לאחר גירויים קלים.
    גם אוויר קר מאוד שנכנס למערות האף ויוצר ניגוד חד לדם הרב הזורם בכלי הדם הקטנים ברירית האף יכול ליצור גירוי פתאומי שיוביל לעיטוש
    קישורים:
    מדוע כשמתעטשים יוצא צליל?
    http://www.weizmann.ac.il/zemed/net_activities.php?cat=1447&incat=1412&a...

    באיזו מהירות נפלט האוויר מהפה בזמן עיטוש?
    http://www.weizmann.ac.il/zemed/net_activities.php?cat=1447&incat=1412&a...