הר סנט הלנס (St. Helens, 2550 מטר גובה) הנו הר געש פעיל המצוי בצפון ארה"ב (מדינת וושינגטון). זהו הר געש צעיר יחסית שנוצר לפני כ 2500 שנה. ההר קרוי על שם אציל בריטי שהיה חבר של חוקר הרים שחקר את ההר במאה ה 18.


תצלום אוירי של הר הגעש סנט הלנס.

הפעילות הגעשית המשמעותית האחרונה החלה ב 11 לאוקטובר 2004 והיא נמשכה לסירוגין עד 2008.
הפעילות כללה סידרת התפרצויות ותופעות נוספות שהוקלטו ונמדדו בצורה עקבית.


אחת ההתפרצויות של סנט הלנס, 2005.

ההתפרצות המפורסמת ביותר של ההר התרחשה בשנת 1980 (התחילה ב 18 למאי בשעה 08:32 בבוקר) בעוצמה של 5 במדד ההתפרצות הגעשית.

[מדד התפרצות געשית  (VEI: Volcanic Explosivity Index)מספק מדד יחסי המאפשר השוואה בין התפרצויות הרי געש שונות. המדד משקלל נתונים רבים, בין השאר- גובה עמוד ההתפרצות, טמפרטורת ונפח החומר הנפלט (החומר קרוי "טפרה", Tephra (אפר ביוונית)), זמן ההתפרצות ועוד].


מדד התפרצות געשית.

ההתפרצות בשנת 1980 נגרמה בגלל רעש מקדים בעוצמה של 4.2 בסולם ריכטר.
היא החלה בעוצמה רבה ונמשכה עוד מספר חודשים בהתפרצויות קטנות יותר. כתוצאה מההתפרצות החזקה גובה הר הגעש ירד מ 2950 מטר ל 2550 מטר אך בסיסו התרחב מהשפוכת.

התפרצות גרמה לנזק הכבד ביותר בארה"ב שארע עקב התפרצות הר געש: 57 איש מתו, 250 בתים נהרסו, 47 גשרים קרסו או נהרסו, 24 ק"מ מסילות רכבת ו300 ק"מ כבישים נפגעו.

 
ההתפרצות של 1980.

מאת: דר' מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע
 

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • יעל

  • אלון

    שחרור לחץ

    הר הוזוב באיטליה אמור להתפרץ כול רגע. נאמר שההתפרצות תהיה הרסנית, בגלל כמות הלבה שנאגרה מתחת להר. האם אין אפשרות לצור התפרצות מבוקרת שתקטין את הסכנה?

  • מאיר ברק

    תשובה

    הרעיון מעניין אבל כנראה שלא ישים מבחינה מעשית.

    קודם כל ריכוז הלבה מצוי לרוב במעמקי האדמה ולכן כדי ליצור "פתח יציאה חלופי" היינו צריכים ליצור פיצוץ ממוקד אדיר שיגרום בעצמו נזק גדול.

    נקודה שנייה היא שמספר המשתנים המעורבים בחישוב הוא אדיר והוא הרבה מעבר ליכולת חישוב של המחשב החזק ביותר הקיים כיום. מי יבטיח לך שפיצוץ שתיצור לר יגרום להתפרצות משנה גרועה יותר או רעידת אשמה?

    לבסוף , כנראה שבכל מקרה הרבה יותר פשוט וזול לפנות את התושבים באופן מבוקר ומוקדם מאשר לשחק באש...

  • קיקי