השאלה המלאה: מדוע יש גלים בים (הטובים לגלישה, למשל) בשעות הבוקר המוקדמות מאוד?
נילי



שלום נילי,

אינני גולש גלים וגם לא ממש חובב ים, אבל בכל זאת אנסה להסביר כמה דברים על גלים, גלישה, מזג אוויר ומה שביניהם, בתקווה שנוכל להבין מדוע כדאי לצאת לגלוש בשעות הבוקר.

נתחיל בגלים. הרוח היא הגורם והכוח שיוצר את גלי הים הרגילים (בשונה מגלי צונאמי שנוצרים לרוב מפעילות טקטונית: רעידות אדמה והתפרצויות געשיות). רוח שנושבת מעל המים "דוחפת" את שכבת המים העליונה בכיוון שבו היא נעה, כך שבאופן מקומי נוצרים במקומות מסוימים "שקעים" במים ולפניהם "גבעות מים". כדי לפצות על כך נוצרת תנועת מים אנכית כלפי מעלה באזור ה"שקע" ותנועה כלפי מטה באזור ה"גבעה". התוצאה היא שנוצרת תנועה מים מעגלית בתא מקומי קטן יחסית, וכך נוצרים גלים.

מהירות הרוח, משך הזמן שבו הרוח נושבת, אורך משטח המים שלאורכו נושבת הרוח ועומק הים הם הגורמים המרכזיים שמשפיעים על אופי הגלים. ככל שהרוח מהירה יותר, נושבת זמן רב יותר ומשתרעת על פני שטח גדול יותר, כך הגלים יהיו גבוהים וחזקים יותר. מטבע הדברים, אורך המשטח באוקיינוס עשוי להיות הרבה יותר גדול מאשר בים סגור דוגמת הים התיכון, ולכן הגלים באוקיינוס גבוהים יותר מאשר בים התיכון.


תנועת מים בגל ים. A: התנועה במים עמוקים; B: התנועה במים רדודים | התרשים לקוח מוויקיפדיה; נוצר בידי E.Zimbres

אז הבנו שהגלים הם תוצאה של רוח, אבל מאיפה מגיעות הרוחות האלה שיוצרות את הגלים? ובכן, מערכות מזג אוויר אפשר לחלק למערכות גלובליות ולמערכות מקומיות. מערכות מזג אוויר מקומיות הן מערכות שמאפיינות תא שטח קטן, למשל הבריזה הנושבת באזור קו החוף. מערכות מזג אוויר גלובליות פועלות בקנה מידה הרבה יותר גדול.

הבריזה היא רוח שנוצרת בגלל הפרש הטמפרטורות בין הים ליבשה. בשעות אחר הצהריים, כשהקרקע חמה יותר מהים, נוצרת רוח שנושבת מכיוון הים לכיוון היבשה, והיא מכונה "בריזת ים" . מאחר שהקרקע מתחממת מהר יותר מהמים וגם מתקררת מהר יותר מהם, בשעות הבוקר המוקדמות לפני שהשמש מתחילה לחמם שוב את הקרקע הים חם יותר מהיבשה ונוצרת רוח שנושבת מהחוף לכיוון הים בריזת יבשה. מדובר במהלך יממתי מחזורי, אבל בדרך כלל הרוח הזו אינה חזקה מספיק או ממושכת מספיק כדי ליצור גלים חזקים באמת.

גלים גדולים נוצרים בעומק הים כתוצאה מסערות ומערכות מזג אוויר גדולות וחזקות יותר מהבריזה, אך למערכות האלה אין מחזוריות יממתית והן פחות סדירות ופחות צפויות ממערכות מזג אוויר מקומיות. הגלים האלה עשויים להגיע לחוף בזמנים שונים ולאו דווקא בשעות הבוקר.

גלי הסערה האלה עשויים להיות הפכפכים ולא יציבים ולכן לא תמיד מתאימים לגלישה, אולם מתברר שהשילוב שלהם עם רוח נגדית מתונה יוצר תנאים אידיאליים לגלישה. הרוח הנושבת מול חזית גל הסערה הופכת אותו לגל "מסודר" יותר שנקרא בפי גולשי הגלים "גלי צינור" (Tube waves) או "גלי חבית" (Barrel Waves).


גלים באוקיינוס השקט | התמונה לקוחה מוויקיפדיה; נוצרה בידי Brocken Inaglory

אם כך, גלי הים נוצרים בעקבות סערות ומערכות מזג אוויר שמתרחשות בעומק הים והים יכול להיות לעתים שקט ולעתים סוער וגלי, בלי מחזוריות קבועה או דפוס זמנים ידוע. כשיש גלים גבוהים בים הם לא תמיד מתאימים לגלישה, אולם בריזת יבשה נגדית עשויה "לסדר" את הגלים המגיעים מעומק הים וליצור תנאים אידיאליים לגלישה. בריזת יבשה נושבת בשעות הבוקר המוקדמות במהלך יממתי מחזורי, לכן אם יש כבר גלים גבוהים בים, שעות הבוקר הן השעות המתאימות ביותר לצאת לגלוש.

ינון יחזקאל
המחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • יאיר סוארי

    אולי מעט לדייק

    הייתי אומר יותר שהגולשים מחפשים בעיקר את הגלים שבאים מרחוק ורק גלים באורך גל אחד.
    כשמתחילה רוח הבריזה מתחילים להווצר גלים קטנים מהבריזה עצמה ש-"מטשטשים" את הגלים הטובים לגלישה שמגיעים מרחוק.
    צינורות נוצרים במידה רבה בקרקעית במבנה מסויים ולא חובה שתהיה רוח מהחוף כדי שייווצרו.