דוח הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן הסיר את החשד שקפה עלול לסרטן. מצד שני, משקה חם מדי עלול להגדיל את הסיכון לסרטן הוושט

אתמול, 15 ביוני, פרסמה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות הלאומי הודעה לעיתונות בנושא יקר במיוחד ללבם של אנשים רבים – האם יש סכנה בשתיית קפה, מאטה ומשקאות חמים בכלל? הסוכנות ניסתה לסווג את הסיכון לסרטן, כלומר את הפוטנציאל שיש בכל חומר ידוע לגרום לסרטן בהתבסס על הידע המצטבר בנושא.

הסיווג המקובל של הסוכנות מחלק לארבע דרגות את רמת הסכנה של חשיפה לגורם סיכון כלשהו. הראשונה (דרגה 1) כוללת מסרטנים ודאיים שהוכחו מעל לכל ספק סביר, כמו עישון, נגיף הפפילומה, אבק עץ, פלוטוניום, אלכוהול וכו'. הדרגה השנייה כוללת חומרים שחשודים כמסרטנים – חלקם בסבירות גבוהה בעקבות ממצאים ממחקר בחיות מעבדה (2a), וחלקם מוגדרים כאפשרות בלבד כיוון שאין ראיות כאלה (2b). לבסוף, יש חומרים שאי אפשר לסווג שהם חשודים כמסרטנים (3), וחומרים שיש סבירות גבוהה שאינם גורמים סרטן לבני אדם (4). בקבוצה האחרונה יש רק חומר אחד, קפרולקטם.

קפה: לא מסרטן
רמת הסכנה בשתיית קפה נבדקה בעבר כבר בשנת 1991, אז הוא סווג בקבוצה 2b בגלל ממצאים מחקריים ראשוניים שהעלו חשד שהוא גורם לסרטן, ובמיוחד מחקרים שמצאו מתאם בין שתיית קפה לסרטן שלפוחית השתן. ב-25 השנים שחלפו מאז נעשו מחקרים רבים שבדקו את הסוגיה על אלפי אנשים ואפילו על מיליונים במצטבר. מסקירת הוועדה את המחקרים הללו עולה כי המחקרים ששימשו לסיווג לפני 25 שנה נעשו ללא בקרה מספקת על צריכת הטבק של הנבדקים. היות שאנשים רבים שותים קפה ומעשנים, קשה לקבוע אם הסיכון שנמצא לא היה קשור בכלל לסיגריות.

במחקרים שנערכו מאז על הקשר בין שתיית קפה וסרטן שלפוחית השתן, לא התקבלו ממצאים  חד-משמעיים. מחקרים על סוגי סרטן אחרים מצאו שאין כל קשר בין צריכת קפה לתחלואה בסרטן, ואפילו נמצא כי ייתכן ששתיית קפה מורידה מעט את הסכנה ללקות בסרטן רירית הרחם וסרטן הכבד.

קבוצת המחקר סיכמה לפיכך את החלק הזה של עבודתה בקביעה שאין מידע התומך בכך שקפה גורם סרטן לבני אדם. גם בחינה של מחקרים שנעשו על חיות מודל במעבדה לא מצאה עדויות לכך שקפה עלול לסרטן. לכן הוחלט לשנות את הסיווג שלו לקבוצה 3: חומר שאין חשד ממשי שהוא מסרטן.

משקאות לוהטים: מוטב להיזהר
מאטה הוא משקה עתיר קפאין שנהנה מפופולריות רבה בדרום אמריקה ובחלק מארצות המזרח התיכון. בדומה לקפה, גם הוא סווג בדוח משנת 1991 בקבוצה 2a. סקירה קצרה של המחקרים הובילה גם היא לשינוי הסיווג שלו לקבוצה 3.

עם זאת, בעקבות ממצאי סקירת המחקרים שעסקו החליטו בסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן לבחון את הטמפרטורה שבה מקובל לצרוך את המשקה הזה ומשקאות אחרים. מסקירת המחקרים עולה כי שתיית משקאות בטמפרטורה העולה על 70-65 מעלות צלזיוס קשורה כנראה לעלייה בסיכון ללקות בסרטן הוושט. על פי אנשי הסוכנות, קיים מידע מוגבל בנושא ממחקרים שנערכו בדרום אמריקה, אירן ומדינות נוספות שבהן מקובל לשתות משקאות חמים במיוחד, וכן ממחקרים ראשוניים שנעשו על חיות מודל. על פי הממצאים האלה נראה שצריכת משקאות חמים כאלה קשורה לעלייה בסכנה ללקות בסרטן הוושט, ועל כן הם סווגו בקבוצה 2A.

בהודעה לעיתונות הודגש שהמידע המדעי התומך בסברה הזו עדיין מוגבל, וכפי שראינו בעניין הקפה הסיווג הזה עשוי להשתנות ככל שיצטבר מידע מחקרי בנושא. יש לציין גם כי בעוד שבכל העולם הסיכון לסרטן הוושט עומד על 0.7 מקרים למאה אלף איש בשנה, בישראל הוא עומד על כחמישית מזה: 0.13 מקרים למאה אלף איש בשנה.

כך שלפי הממצאים הקיימים כדאי אולי לחכות מעט עד שהקפה יתקרר (בשורה טובה במיוחד לאמהות עייפות), אבל מעכשיו אפשר לשתות אותו בכיף ולא לחשוש מעוד משהו שעלול לסרטן אתכם. ומי יודע – אולי הקפה אפילו מועיל לבריאות?

 

4 תגובות

  • אתי

    סוג הקפה

    האם יש משמעות לסוג הקפה (שחור, נס קפה וכו׳) ?

  • אלונסו

    מה עם חלב? יש הרבה שמועות שהוא מסרטן

    האם חלב מסרטן?

  • מעין ברנע

    חלב

    אינני מכירה מחקרים על כך שחלב מסרטן. מרבית המחקר על חלב נסוב על השפעותיו המטבוליות והתזונתיות.

  • רמי

    שתו רק אייס קפה

    בארץ השמש שלנו עדיף לשתות משקאות קרים
    גם מרענן וגם לא מסרטן.