רבים מאיתנו איננו יכולים לפתוח את היום בלי כוס קפה חם. כעת מחקר חדש טוען: הקפה מציל את חיינו ומעכב שורה ארוכה של מחלות, כמו סוכרת ומחלות לב. האם זה טוב מכדי להיות אמיתי? לא בטוח

מי לא אוהב קפה? יש אנשים שעבורם הקפה של הבוקר הוא כמעט דת. האנשים האלה ישמחו בוודאי לשמוע על מחקר חדש מאוניברסיטת הרווארד, שמצא קשר בין צריכת קפה ברמה סבירה להקטנת הסיכון לתמותה מוקדמת. למרבה הפלא, אותה מסקנה נמצאה גם עבור צרכני קפה נטול קפאין, כך שנראה שתוצאות המחקר אינן קשורות ישירות להשפעת הקפאין.

המחקר, שסוקר לאחרונה ב-ynet בכותרת גדולה ומלאת הבטחות, נעשה בשיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים מספרד וסינגפור. בסך הכול השתתפו בו 40,557 גברים ו-93,054 נשים והוא התפרש על פני כשלושה עשורים. הנתונים נאספו בנפרד משלוש קבוצות שונות של סטודנטים בגילאים שונים. אחת לארבע שנים התבקשו הנבדקים למלא שאלון בנוגע לתזונתם ולצריכת הקפה שלהם – האם הוא נטול קפאין או לא ובאיזה תדירות הם צורכים אותו.

בנוסף נשאלו הנבדקים על גילם, משקלם, אם הם מעשנים ובאיזו תכיפות, פעילותם הגופנית, השימוש שלהם בתרופות ואם אובחנו אצלם מחלות כמו סוכרת ומחלות לב. נבדקים שהעידו שהם נמנעים לחלוטין מצריכת קפה או שאובחנו אצלם מחלות כרוניות כבר בתחילת המחקר סוננו אוטומטית.

במשך כ-30 שנה תועד מותם של 17,468 מהנשים ו-12,432 מהגברים. כל מקרי המוות סווגו על ידי רופאים שלא היו מודעים לצריכת הקפה של המנוחים, ונמצאו מחלות רבות שגרמו למותם. לאחר ששוקללו המאפיינים של אורח חיי הנבדקים בשאלונים והותאמו למספר מקרי המוות, הסיקו החוקרים שצריכה ממוצעת של 5-3 כוסות קפה ליום נמצאת במתאם הגבוה ביותר לסיכון נמוך למוות ממחלות לב, סוכרת, מחלות עצביות ניווניות כמו פרקינסון ואפילו רצח. לא נמצא קשר בין צריכת קפה לסרטן. בסיום המאמר ציינו החוקרים, "תוצאות המחקר הנוכחי וקודמיו מעידים שצריכת קפה יכולה להשתלב באורח חיים בריא".

קפה = בריאות?
זהו איננו המחקר הראשון הטוען שהקפה בריא לנו. שורה של מחקרים מהשנים האחרונות מראה מגמה ברורה של קשר בין צריכת קפה להקטנת שיעורי התמותה. כך נמצא גם במחקר נוסף שעשו שני חוקרים מאוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטה בסיאול. השניים ניתחו נתונים שנאספו מ-20 מחקרים שונים על צריכת קפה והעלו שאצל צרכני קפה אדוקים יש ירידה של 14 אחוז בסיכון למוות ממגוון מחלות לעומת אנשים שנמנעים לחלוטין משתיית קפה.


אילוסטרציה: Shutterstock. ההעתקה אסורה

למרות אוסף הממצאים המעודדים לצרכני הקפה, כמה פערים חשובים הדורשים עדיין חקירה מעמיקה לפני שנוכל להסיק מהם מסקנות גורפות. ראשית, מאחר שבמחקרים הללו מנתחים רק את המתאם בין צריכת קפה לשיעורי התמותה, קשה להוכיח שהקפה הוא אכן הגורם שהשפיע על הקטנת הסיכון לחלות במחלות, ולא גורם אחר כלשהו שקשור לאורח חייהם של נבדקים שגם שותים קפה.

למעשה, העובדה שנתוני המחקר הראו קשר בין צריכת קפה לירידה במקרי המוות כתוצאה מרצח מעידה שייתכן בהחלט שהקשר לקפה הוא מקרי. עובדה חשובה נוספת היא שבאותו מחקר של אוניברסיטת הרווארד העידו החוקרים שצרכני הקפה נמנעו בשיעורים גבוהים יחסית גם מצריכת משקאות ממותקים והרבו לאכול בשר אדום.

שנית, ההגדרה של צרכני קפה עמומה מדי ואין כל התייחסות במחקרים הללו לסוג הקפה שהנבדקים צורכים – האם הוא עם חלב, ממותק, טחון או אספרסו. משקאות הקפה השונים נבדלים מאוד זה מזה בהרכבם הכימי ובכמות הקלוריות שיש בהם, כך שייתכן שהצירוף של כל צרכני הקפה בחבילה אחת איננה הוגנת.

נקודת חולשה שלישית של המחקר היא ששיעורי מקרי המוות של נבדקים שצרכו פחות מכוס קפה ליום לעומת אלה שצרכו 5-3 כוסות קפה ביום לא נבדלו משמעותית אלה מאלה, ולא ברור אם יש מובהקות סטטיסטית להבדלים הללו.

דבר נוסף, שהוא אולי החיסרון הגדול ביותר במחקרים מהסוג הזה, הוא שלא היה בהם כל ניסיון לנתח את המנגנון הביולוגי שעומד שמאחורי ההשפעה שיש לכאורה לקפה על בריאות הצרכן. מאחר שהחוקרים מצאו שהקפאין אינו המרכיב שגורם להקטנת הסיכון למוות ממחלות, עדיין לא ידוע מהו החומר בקפה שאחראי להקטנה שנמצאה בשיעורי התמותה.

יש לציין כי לצד המחקרים שהסיקו כי צריכת קפה משפיעה באופן חיובי על הבריאות, מחקרים אחרים מעידים דווקא על מגמה הפוכה. כמה מחקרים הראו למשל שיש קשר בין צריכת קפה לעלייה ברמת הכולסטרול בדם.

הקפה ממלא תפקיד משמעותי בתזונה של החברה שבה אנחנו חיים ורובנו צורכים אותו באופן קבוע. לכן נחמד לשמוע שהוא איננו עוד הרגל מגונה, ושמעבר להשפעותיו המעוררות והמענגות הוא גם עשוי להיות בריא לנו. עם זאת, ברור ששורת המחקרים שעוסקים בצריכת קפה לא מספיקה כדי לקבוע את זה באופן חד-משמעי. כנראה עדיין מוקדם מדי לרוץ ולהכפיל את צריכת הקפה שלנו על סמך המחקרים שמצאו קשר בין צריכת קפה מתונה לוהקטנת הסיכון למות ממחלות בטרם עת.

הדעה הרווחת היום בקרב מדענים היא שצריכה מתונה של קפה איננה מועילה או מזיקה במיוחד, ושייתכן כי יתרונותיו של הקפה עולים על חסרונותיו. עם זאת, עדיין עלינו לאסוף עוד נתונים בנוגע לצריכת הקפה ולהשפעה שלו על גופנו לפני שנוכל להסיק מסקנות מבוססות יותר. כל עוד אין עדות מובהקת לכך שאחד ממרכיבי הקפה בריא לנו מבחינה ביולוגית, נצטרך להסתפק בשיקול הדעת שלנו כדי להחליט אם כוס הקפה הבאה מצדיקה את התענוג.

למחקר המקורי
 

מירי אדלר
דוקטורנטית במחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

הכתבה היא חלק ממדור "יש מקום לספק" העוסק בכשלים בעיסוק התקשורתי בסוגיות מדעיות. אין לראות בה כל הבעת עמדה לגבי הנושא שבו המאמר המקורי עוסק, אלא רק על אופן העיסוק שלו במדע.

 

3 תגובות

  • איריס

    הבעיה עם הקפה שהוא מונע ספיגה של מרכיבים חיוניים

    הקפה מונע ספיגה של מגנזיום, ברזל, סידן וכו'....לכן יחד עם היתרונות יש גם חסרונות.
    שתיית קפה במידה מתונה פחות מזיקה.
    http://www.laflaf.net/

  • חגית שגב

    סינון נמנעי הקפה מן המחקר

    הי,
    לגמרי לא הבנתי, אם אלה שנמנעו לגמרי מקפה, ואלה שהיו חולים בתחילת המחקר סוננו אוטומטית... (סוף פסקה 2) איך אפשר להשוות אם קפה תורם משהו? צריך לראות מה פילוח מקרי המוות בקבוצות שונות של שותי קפה, כולל נמנעים לחלוטין...

  • מרטין

    מחקרים נוספים על קפה

    1. מי מימן את המחקר הזה? מי עומד מאחוריו?
    2. האם יש מחקרים נוספים שמראים שקפה פוגע בבריאות, לא בריא, גורם או עלול לגרום לבעיות כאלה או אחרות, האם אפשר להציג את הקישור אליהם או הסיכום שלהם?