לקריאת הכתבה

איך נוצרת רעידת אדמה?

אחת מתופעות הטבע ההרסניות ביותר היא רעידת האדמה, שלמרבה הצער אין למדע דרך לחזות כיום מתי תתפרץ. היא יכולה להופיע בכל רגע נתון בכל אחד מהאזורים המועדים לפורענות בעולם ולהחריב מחוזות שלמים, כפי שקרה בהאיטי בשנת 2010. כל כמה חודשים אנו שומעים על רעידת אדמה קטלנית שפקדה אזור כלשהו בעולם וגבתה קורבנות רבים.

רעידת אדמה נגרמת מחיכוך בין שני לוחוח טקטוניים. באנימציה שלפנינו אפשר לראות איך נוצרת רעידת אדמה ומהם מאפייניה. לכניסה לסרטון לחצו על התמונה שלמטה. חלון חדש יופיע ובו חלונית קטנה של אנימציה. לחצו על "Click to Begin", וכדי להתקדם לחצו על Next. ההסברים באנימציה ניתנים באנגלית, ועל כן תרגמתי אותם לעברית בהמשך הדף בעיבוד קל.


האנימציה הופקה בידי ה-BBC
הקישור נשלח בידי משה ריבן

כדור הארץ מורכב מארבע שכבות עיקריות: ליבה פנימית וחיצונית, שמצבן מוצק, מעטפת מַגְמָה נוזלית וקרום. הקרום מורכב מלוחות שצפים על פני המגמה הנוזלית ונעים בהתאם לכיוון זרימתה. רוב רעידות האדמה מתרחשות באזורים הנמצאים על קו התפר בין שני לוחות. תנועת הלוחות אטית למדי כעשרה ס"מ בשנה, והיא ככל הנראה הגורם לתופעת נדידת היבשות.

הלוחות יכולים לנוע זה ביחס לזה בכמה דרכים:

1. החלקה אטית של לוח אחד מתחת לשני.
2. התנגשות, שגורמת לשכבות סלע להתרומם כלפי ומעלה וליצור הרים.
3. היפרדות והתרחקות הדדית. במצב כזה המגמה עולה בקו התפר בין הלוחות, בצורת לבה, ויוצרת חלקי לוח חדשים. חלקים כאלה נמצאים בדרך כלל מתחת לפני הים.
4. תנועה של לוחות זה לצד זה, כשחלק של הלוח מתחכך בלוח המקביל לו. החיכוך הזה הוא הגורם להיווצרותן של רעידות האדמה.

כוחה של רעידת האדמה משתחרר בשלושה גלים (גלים סיסמיים): העיקרי (P) מורגש כזעזוע חזק ופתאומי, המשני (S) מורגש כעבור כמה דקות כרעידות ממושכות יותר. התנועות האלה פועלות בעיקר לצדדים. לבסוף מגיעים גלי שטח (L) שמעלים ומורידים את האדמה ומחוללים למעשה את רוב הנזק על פני השטח. אם רעידת האדמה מתרחשת בלב ים עלול להיווצר נחשול מים ענק המכונה "צונמי", שגורם הרס נוסף באזורים הסמוכים לחופים.

לפנינו סרטון הממחיש את הקשר בין רעידת אדמה לצונמי:

בסרטון ראינו את השחיקה ההדרגתית והאטית בגובה פני השטח עקב תזוזת הלוחות הטקטוניים במשך השנים, עד שהלחץ בין הלוחות עולה ומחולל רעידת אדמה. רעידת האדמה "מקפיצה" את פני השטח מתחת לפני האוקיינוס ויוצרת כל את גלי צונמי. רעידת האדמה שמוצגת בסרטון היא רעידה חזקה במיוחד. בדרך כלל שינוי עד כדי כך קיצוני בפני השטח נגרם בהדרגה בסדרה של רעידות אדמה שונים לאורך השנים.

להרחבה, ראו את אשכול הכתבות: תזוזות באדמה.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.