בניסוי הנוכחי נראה באיזה מצב אי אפשר לעמוד על רגל אחת. כיוון שמדובר בסיבה פיסיקלית הקשורה למרכז הכובד, אפשר להשתמש בניסוי זה כהתערבות שתמיד זוכים בה. ;-)

ציוד

  • קיר ישר
  • מישהו שמוכן לבצע את הניסוי :-)
     

מהלך הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון הבא:

הסבר

מרכז מסה, או מרכז כובד, הוא נקודה שאפשר למצוא עבור גופים וצורות, והוא מייצג מבחינה פיסיקלית את המיקום של כל המסה של הגוף – כאילו המסה לא באמת מפוזרת בכל שטחו אלא מרוכזת בנקודה אחת. להרחבה על מרכז הכובד ראו את הניסוי "לאזן כף ומזלג באוויר".

קיימות שתי דרכים עיקריות לשמור על גוף יציב, כלומר לאפשר לו להתאזן במקום אחד בלי ליפול או לזוז. האחת היא להשעין את נקודת מרכז המסה של הגוף על משהו במגע ישיר, אם ניקח ריבוע קרטון שטוח נוכל לאזן אותו על קצה האצבע, אם הוא יונח כך שהאצבע בדיוק מתחת למרכז הריבוע, שהוא מרכז המסה. האפשרות השנייה, נוגעת לגופים שבהם מרכז המסה נמצא בעומק הנפח שלהם, ואי אפשר לגעת בו ישירות כמו בקרטון שטוח, היא להשעין את הגוף על נקודה או 'בסיס' שנמצא בקו ישר מאונך לקרקע בדיוק מעל למרכז המסה או מתחתיו (ראו איור).


רק כשמרכז המסה של גוף נמצא במאונך מעל נקודת משען, הגוף לא יפול לכן גלילים א' וב' יישארו יציבים ואילו גליל ג' ייפול.

מרכז המסה של הגוף האנושי נמצא באזור מרכז הבטן, ליד הטבור. כשאנחנו עומדים זקופים, המוח שלנו מקפיד לשמור תמיד את נקודת מרכז המסה שלנו בדיוק במאונך מעל הרגליים (שהן נקודת המשען שלנו), וכך מונע מאיתנו ליפול.

כאשר אנו עומדים על רגל אחת, אנו מטים אוטומטית את הגוף מעט הצדה כדי לגרום למרכז המסה להיות מעל הרגל הנותרת, וגם איננו נופלים. אבל אם אנחנו מצמידים את הרגל והכתף לקיר, איננו יכולים להטות את הגוף באותה צורה, מרכז הכובד של הגוף נשאר בלי תמיכה ואנחנו מתחילים ליפול. לכן אי אפשר לעמוד על רגל אחת במצב כזה לאורך זמן.

מעניין לציין

המערכת בגוף שחשה את מצב שיווי המשקל שלנו נמצא באוזן הפנימית – בתוך הגולגולת. המערכת זו נקראת גם "המערכת הווסטיבולרית". אברי המערכת מודדים את תנועת הראש ואת מצבו בשלושת הממדים ושומרים שלא ניפול. מכה חזקה באוזן או דלקת באוזן הפנימית עלולים לפגוע במערכת ולשבש את היכולת שלנו לשמור על שיווי משקל, ואז נרגיש סחרחורת ובמצבים חמורים במיוחד לא נוכל ללכת ואפילו לא לעמוד.

הניסוי הנוכחי מראה שקשה מאוד לעקוף את מערכת שיווי המשקל של הגוף, שפועלת כל הזמן ברקע ההתנהלות היומיומית שלנו. רובנו נתקשה אפילו להרים את הרגל מעל הקרקע, כי המערכת לומדת עם השנים שזה מעשה "אסור" שגורם לנו ליפול. נצטרך לאמץ את כל כוח הרצון שלנו כדי להרים אותה – וכמובן ניפול מיד.

מומלץ לנסות גם את ניסוי האף של פינוקיו, שעוסק במערכת גוף-מוח אחרת שאיננו מודעים אליה – המערכת הפרופריוספטית, שבאמצעותה המוח יודע את מיקום הגוף והאיברים במרחב.

תגובה אחת

  • ישראל בן הרוש

    יפה

    יפה