בפעם הבאה שיוצאים לפיקניק אביבי, אפשר לעשות גם כמה ניסויים מדעיים בעזרת דברים פשוטים שמביאים... או מוצאים בטבע

תפוז יורק אש

מה צריך?
קליפה של תפוז ומצית או נר

מה עושים?
מדליקים את המצית או הנר וסוחטים ליד הלהבה את קליפת התפוז. העסיס שניתז מתלקח

למה?
בתוך התאים שבקליפות של פירות ההדר נמצאים שמנים דליקים ותרכובות פחמן. השמנים מעניקים לפירות ההדר את הריח האופייני שלהם, שנשאר על ידיים אחרי שמקלפים אותם. תפקידם המקורי של השמנים הוא הגנה על הפרי הצומח מפני מזיקים. כאשר לוחצים על הקליפה, התאים שבה מתהדקים והשמן האגור בהם ניתז החוצה. כשהשמנים הדליקים פוגעים בלהבת הנר, הם נדלקים ויוצרים מחזה מרהיב. רק בזהירות לא לשרוף שום דבר

למידע נוסף

הפרדה בין מלח ופלפל

מה צריך?
מלח דק, פלפל שחור טחון, קערה ובלון

מה עושים?
מערבבים קצת מלח ופלפל בקערה, מחככים את הבלון בראש ומקרבים לתערובת. הפלפל ימשך לבלון

למה?
החשמל הסטטי שנוצר על הבלון גורם למטענים חשמליים בתוך הפלפל השחור להסתדר בצורה שונה והוא נמשך אליו. גם המלח נמשך באותו האופן אל הבלון, אולם בגלל שהוא כבד יותר, כוח הכבידה גובר על המשיכה החשמלית, והמלח נשאר בקערה ולא עולה אל הבלון.

למידע נוסף

צימוקים מרקדים

מה צריך?
סודה, כוס, צימוקים קטנים

מה עושים?
מוזגים סודה לכוס וזורקים פנימה כמה צימוקים קטנים. הצימוקים יתחילו לעלות ולרדת לבד

למה?
בועות הפחמן הדו חמצני שבסודה נתפסות בקמטים שעל פני הצימוק. כשמצטברות מספיק בועות, הן נושאות את הצימוק כלפי מעלה, כמו מצופים. כשהצימוק מגיע לפני הסודה, הפחמן הדו חמצני משתחרר החוצה והצימוק שוקע בחזרה. בדרך למטה הוא צובר שוב בועות של פחמן דו חמצני וחוזר חלילה.

למידע נוסף

פחית שהמים לא בורחים ממנה

מה צריך?
פחית משקה ריקה, מים

מה עושים?
ממלאים את הפחית במים, מסובבים את הלשונית כך שתיתפס מתחת לשפת הפחית והופכים את הפחית במהירות למצב אנכי. יטפטפו כמה טיפות אבל רוב המים לא ישפכו

למה?
המים יוצרים קרום דקיק שמכסה אותם ונקרא "מתח פנים". כשממלאים פחית במים והופכים אותה, פועלים על מתח הפנים של המים בפתח הפחית שני כוחות מנוגדים. כוח המשיכה של כדור הארץ גורם למים להפעיל לחץ כלפי מטה, אולם ברגע שהמים מתחילים לנוע למטה מהפחית המלאה, גם אם מדובר רק בתנועה קלה ביותר של שברירי המילימטר, הלחץ בפחית יורד, משום שלא נכנס לתוכה שום חומר אחר שיתפוס את מקומם של המים שיצאו (מתח הפנים מונע כניסה של אוויר פנימה). כך קורה שנפח האוויר הלכוד בפחית גדל,  וכתוצאה מכך הלחץ בתוך הפחית הופך להיות נמוך יותר מלחץ האוויר החיצוני, תנועת המים נפסקת (לחץ האוויר החיצוני דוחף אותם מלמטה) – והמים לא נשפכים.

למידע נוסף

אצטרובל נסגר

מה צריך?
אצטרובל פתוח, קערת מים

מה עושים?
טובלים אצטרובל פתוח בקערת מים וכעבור כמה שעות הוא ייסגר.

למה?
מנגנון הפתיחה והסגירה של האצטרובל מבוסס על העובדה שחומר עצי נוטה להתנפח כשהוא נרטב או כשהלחות סביבו גבוהה. עץ מורכב בעיקר ממולוקולות ענק בשם תאית (צלולוזה), שמסוגלות לספוג מים. כשהעץ נרטב, מולקולות המים הקטנות נכנסות בין שרשראות התאית הגדולות ומרחיקות אותם זו מזו – והעץ מתנפח. בגלל המבנה של האצטרובל, המורכב מקשקשים עבים יותר בחלקם התחתון, כלומר מכילים תאים רבה, כשהם מתנפחים האצטרובל נסגר.  

למידע נוסף

תגובה אחת

  • שניר

    יפה