כאשר אנו עומדים בצד הכביש ובדיוק עוברת ניידת משטרה עם סירנה דולקת, אנו שומעים את הצליל מתקרב אלינו בטונים גבוהים, וכשהיא חולפת על פנינו הטונים נהיים נמוכים יותר. לתופעה זו של שינוי בתדירות הקול קוראים אפקט דופלר. התופעה מתרחשת לא רק בגלי קול אלא גם בדלי אור וגלים אלקטרומגנטיים. לאפקט דופלר ישנם שימושים רבים בחיי היומיום וגם במדידות אסטרונומיות ואטומיות. הסרטון שלפנינו מדגים את אפקט דופלר בגלי קול ומסביר את התופעה. הסרטון מלווה בדיבוב לאנגלית, על כן הוספתי תרגום והסברים בהמשך העמוד.

סרטון זה נלקח מ-Dr. Dan Izzo. לאתר שלו לחצו כאן

ראפקט דופלר הינו תופעה המשנה את גובה הצליל של גלי קול כאשר מקור גלי הקול (צופר הרכבת במקרה זה) נע ביחס למאזין. כאשר הרכבת מתקרבת, גלי הקול היוצאים מהצופר, נדחסים לפני הרכבת הנוסעת. הגלים הדחוסים יוצרים את הצלילים הגבוהים שאנו שומעים לפני שהרכבת עוברת. כשהרכבת עוברת, גלי הכל מתפשטים ויוצרים את הצלילים הנמוכים יותר שאנו שומעים.

אפקט דופלר זוהה על יד המתימטיקאי האוסטרי כריסטיאן אנדראס דופלר ב-1842 ויוחס לגלי קול. כיום יודעים שתופעה זאת קיימת גם בסוגים אחרים של גלים כמו גלי אור וגלים אלקטרומגנטיים. לאפקט דופלר מספר שימושים מודרניים. הראשון הינו מכ"ם דופלר - מכשיר הנמצא בשימוש נרחב בצבא, תעופה, ושיט המאפשר זיהוי מיקום, כיוון ומהירות של גוף. שימוש נוסף הוא מד המהירות של משטרת התנועה שם נעשה שימוש בגלים אלקטרומגנטיים. באסטרונומיה נעשה שימוש באפקט דופלר של גלי אור בשביל למדוד את "ההסחה לאדום" - שינוי באורך הגל על מנת לחשב מהירות וכיוון של כוכבים וגלקסיות.

למידע נוסף על אפקט דופלר, מתוך אתר וויקפדיה, לחצו כאן

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • Oni VITAL

    שגיעות כתיב

    דלי האור במקום גלי האור
    כלי שיט במקום כלי שייט
    וכנראה עוד

  • גלעד פינקוסנדביץ'

    הוספת נושא

    אתם יכולים להסביר על גמדים (אנשים נמוכי קומה)
    תודה רבה!

  • יוד סמך

    כיווניות קול

    נניח יש לי רמקול הפונה לכיוון צפון. מה תיהיה דעיכת הקול במרחק 50 מ' בנקודה צפונית לרמקול (אזימוט 0)? מה במרחק 50 מ' לכיוון מזרח/ מערב (אזימוט 90 או 270)? ומה במרחק 50 מ' לכיוון דרום (אזימוט 180)?