הדואליות של החומר – ניסוי החריץ הכפול

2 ביולי, 2011
5 min

תורת הקוונטים היא תחום מסתורי במדעי הפיסיקה, שלמעשה סותר את התיאוריות הפיסיקליות הקלאסיות של ניוטון ומקסוול. מהתיאוריה הזו עולה שלא קיימת רציפות של חומר או אנרגיה. הסרטון שלפנינו מציג את אחת התעלומות העומדות ביסוד הפיסיקה הקוונטית ניסוי שני החרכים.

הסרטון הופק במסגרת הסרט "What the bleep to we know?" ותורגם בידי צוות האתר דוידסון אונליין.
לכניסה לאתר הסרטן

והנה סרטון נוסף שמסביר את הניסוי:

הסרטון הופק בידי Cassiopeia Project ותורגם בידי צוות האתר דוידסון אונליין

כל דבר אפשר לפרק למנות בסיסיות קוונטים. כשמסתכלים על התמונה הגדולה, קיומן של המנות האלו הוא עניין זניח ואפשר להניח שהחומר רציף, כמו שקורה למשל במים או באור. רק כך יכולות למעשה להתקיים התיאוריות של הפיסיקה הקלאסית, כמו חוקי ניוטון במכניקה או חוקי מקסוול בחשמל. אולם כשיורדים לרמות האטומיות, אפשר לראות שכל דבר ניתן לפרק לרמה הקטנה והבסיסית ביותר, כמו מולקולות שמהן מורכבים המים, הפוטונים שמרכיבים אור, חלקיקים שמרכיבים את האטום, ועוד.

הפיסיקה הקוונטית היא תיאוריה מסתורית וסבוכה שמכילה סתירות ותעלומות רבות. שתיים מהן מוצגות בסרטון עקרון הדואליות (דו-ערכיות), שלפיו כל חומר יכול לקיים גם תכונות של גל וגם תכונות של חלקיק, ועקרון אי-הוודאות שאומר שעצם המדידה של חלקיק משנה את תכונותיו. תופעה נוספת, שמופיעה בסרטון, היא ההסתברות שחלקיק יהיה בכמה מקומות, גם אם יש מחסום כלשהו שאמור למנוע ממנו להיות שם. התופעה הזו נקראת "מנהור קוונטי" (Quantum Tunneling).