הפטיטיס C – צהבת

2 בספטמבר, 2009
5 min

צהבת היא סימפטום של כמה סוגים של מחלות הפוגעות בכבד. אחת מהן נגרמת על ידי וירוס שנקרא "הפטיטיס C". לרגל שבוע המודעות להפטיטיס C העלינו כתבה על מחלת הצהבת. הסרטון שלפנינו מתאר את התפשטות המחלה ואת מאפייניה. הסרטון הוא באנגלית, כך שהוספתי עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.
 

הסרטון הופק על ידי האתר Health Central

 

הכבד הוא איבר חום-אדמדם שנמצא באזור הימני העליון של חלל הבטן. הוא מפריש מיצי מרה ומבצע תפקידים רבים וחשובים. הפטיטיס C הינו נגיף שנמצא בדם ומשפיע בעיקר על הכבד. הווירוס מבוסס על חומר תורשתי מסוג RNA, המוקף במעטפת שומנית.

אצל אדם נגוע, הווירוס עובר במערכת הדם עד שהוא מגיע לכבד ונקשר לתאים שבו (הפטוציטים). לאחר שנקשר הוא מזריק את החומר התורשתי שלו לחלל התא, שם הוא משתכפל אלפי פעמים ויוצר חומר תורשתי הדרוש ליצירת נגיפים חדשים. הווירוסים החדשים שנוצרו מדביקים תאי כבד שכנים, וכך התהליך מתפשט ובסופו של דבר פוגע ברוב תפקודי הכבד.

תסמיני המחלה: גוון עור צהבהב (מכאן נגזר שם המחלה: צהבת), חום קל, כאבי שרירים ומפרקים, בחילה, הקאות, אובדן תיאבון וכאבי בטן. זיהום בהפטיטיס C עלול להימשך שנים רבות ולגרום צלקות בכבד ואף סרטן. הצבע הצהוב המאפיין את המחלה נובע מפגיעה בפירוק הפיגמנט בילירובין בכבד.

טעות נפוצה היא הבלבול בין צהבת נגיפית לצהבת הנובעת מתפקוד לקוי של הכבד, כמו שקורה אצל חלק מהתינוקות שנולדו זה עתה, אצל אנשים שצורכים כמות מוגזמת של אלכוהול וכן הלאה.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.