איך נוצרת סופת הוריקן?

30 באפריל, 2010
5 min

ההוריקן היא סופה טרופית הדומה במאפייניה לסופת הטורנדו, פרט לכך שהיא נוצרת מעל הים ומשתרעת על שטח הרבה יותר רחב. הסופה עלולה להיות הרסנית ביותר, ועדות לכך היא ההוריקן "קטרינה" שפגע בשנת 2005 בעיר ניו אורלינס שבארצות הברית ושיתקה אותה כליל.

האנימציה שלפנינו מציגה את שלבי ההיווצרות של ההוריקן ואת הנזק שהסופה מסוגלת לחולל. על מנת לפתוח את האנימציה לחצו על התמונה שלמטה. חלון חדש יופיע ובו חלון קטן שבו נמצאת האנימציה. לחצו על Click to Begin וכשתקצו להתקדם לחצו על Next. בסוף האנימציה מופיע ממשק שממחיש את הפוטנציאל ההרסני שיש לסופות הוריקן בעוצמות שונות. לחצו על הכפתורים השונים והתרשמו ממידת ההרס שהסופה יכולה לגרום. ההסברים באנימציה ניתנים באנגלית, על כן הוספנו בהמשך תרגום והסברים.


האנימציה הופקה בידי ה-BBC. הקישור נשלח בידי משה ריבן

סופת ההוריקן היא סופה טרופית רבת עוצמה. השם הוריקן ניתן לסופות שנוצרות מעל האוקינוס האטלנטי, ואילו סופות טרופיות דומות במקומות אחרים נקראות טייפון (במערב האוקיינוס השקט) או ציקלון (במפרץ בנגל ובאוקיינוס ההודי).

הסופה מתחילה להיווצר כשצברים של ענני סערה נסחפים לאזורים חמים באוקיינוס. האוויר החם מפני הים ומהסערה מתאחדים ומתחילים להתרומם. מאחר שהאוויר עולה, נוצר לחץ נמוך בגובה פני המים. רוחות בכיוונים שונים מוסיפות לאוויר תנועה סיבובים ואוויר נוסף נשאב פנימה כדי לאזן את הלחץ הנמוך. גם האוויר הזה עולה וכך הלחץ יורד בגבהים הולכים וגדלים מעל פני הים.

אוויר ממשיך להישאב למעלה במהירות הולכת וגדלה, גם מהירות הסיבוב גדלה ואוויר קר ויבש מהגבהים התחיל להישאב גם הוא פנימה. בשעה שהסערה מתקדמת על פני המים, יותר ויותר אוויר נשאב פנימה ומזין אותה. סערת הוריקן מלאה יכולה להתגבש תוך ימים אחדים או אפילו בשעות ספורות.

סופות הוריקן מסתובבות סביב עין הסערה – אזור שלחץ האוויר בו נמוך והרוחות מתונות, וסביבו מערבולת חזקה של רוחות וגשם. סקאלת "Saffir Simpson" נועדה לאמוד את עוצמת סופת ההוריקן על פי מהירות הרוחות שבה, וכך לחזות את הנזק שהיא צפויה לחולל. הסקאלה נעה בין 1 ל-5.