איך פועלת תחנת כוח הידרואלקטרית?

24 ביוני, 2011
5 min

תחנת כח הידרואלקטרית הינה תחנה המפיקה חשמל מנפילת מים. תחנות אלו נפוצות מאוד ברחבי העולם בנהרות גדולים עם מפלים או בצורה מלאכותית כסכר. עיקרון הפעולה של התחנה מאוד פשוט: נפילה של מים מגובה רב גורמת להנעת טורבינה המניעה מגנטים היוצריים שדה חשמלי. למעשה יש לנו כאן גלגול אנרגיה מאנרגיה פוטנציאלית כובדית של המים. לאנרגיה קינטית מכאנית שמתגלגלת לאנרגיה חשמלית. הסרטונים שלפנינו מתארים כיצד פועלת תחנת כח הידרואלקטרית. תחנות כח פחמיות ותחנות כח גרעיניות פועלות על עיקרון דומה (ראו כתבות נוספות במדורינו).
 

הסרטון באדיבות חברת החשמל הקנדית (Ontario Power Generation (OPG 
הסרטון תורגם על-ידי צוות אתר דוידסון אונליין.

 

סרטון זה הופק בידי חברת statkraft
הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין

עקרון הפעולה של תחנת חשמל הידרואלקטרית הוא מאוד פשוט ודומה לעקרון הפעולה של תחנות כח אחרות. כח פיזי (נפילת/תנועת המים) גורמות לסיבוב של גלגל, אשר מסובב מגנטים בתוך סליל של חוטי חשמל. התנועה הסיבובית של המגנט גורמת ליצירת זרם חשמלי בסליל, ומהסליל הזרם החשמלי שנוצר מובל הלאה אל הצרכנים (לאחר התאמות במתח החשמלי). במקרה שלנו, הכח המופעל הוא של מים בתנועה. היתרון האדיר בתחנת חשמל מסוג זה הוא שהמים זורמים בנהר ונופלים במפל (או בירידה תלולה) בכל מקרה, בין אם תחנת הכח נמצאת או לא, כלומר יש לנו מקור אנרגיה זמין ויעיל, אשר אינו צורך כמעט השקעת אנרגיה בהפקתו. במדינת ישראל קיימות כיום שתי תחנות כח הידרואלאקטריות, האחת בכפר הנשיא (על הירדן ההררי) והשנייה בנהריים. התחנות מפיקות כמויות קטנות יחסית של חשמל (2.5 ו-18 ג'יגהוואט בהתאמה).

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.