חמצון – חיזור

29 ביוני, 2011
5 min

תגובת חמצון חיזור, היא תגובת מסירת אלקטרונים בין יון מחזר (נותן) ליון מחמצן (מקבל). תגובה זו באה לידי ביטוי בתהליכים כימיים רבים מחיי היום יום למשל יצירת החלודה. הסרטון שלפנינו ממחיש את תגובת החמצון חיזור על ידי שימוש בתהליך יצירת כסף גופרתי (הכתמים שנוצרים על כלי כסף). הסרטונים מלווה בהסברים באנגלית, על כן הוספתי תרגום והסברים בהמשך העמוד.

סרטון זה הופק בידי edu2000

ההגדרה הכימית היבשה של חמצון - חיזור היא תגובה כימית בה משתנה דרגת החמצון של חומרים (דרגת החמצון הוא ערך המבטא את מטען החומר). חמצון - חיזור הינן תגובות כימיות משלימות, ולא יכולות להתקיים האחת ללא השניה. החיזור היא תגובה של קבלת אלקטרונים (חיזור = נתינה) ממולקולה אחת בעלת אלקטרושליליות נמוכה למולקולה אחרת בעלת אלקטרושליליות גבוהה ( אלקטרושליליות זו היכולת של חומר למשוך אליו אלקטרונים בקשר קוולנטי). חמצון זו התגובה ההפוכה כלומר, מסירת אלקטרונים.

לתגובה בה חומר קיבל אלקטרונים קוראים חיזור ולתגובה בה חומר מסר אלקטרונים קוראים חמצון. לאלו שמתקשים לזכור, מחזר = נותן, חיזור = קבלה (מהמחזר).

בסרטון ראינו תגובת חמצון של כסף (או חיזור של גופרית) ליצירת כסף גופרתי. שני אטומי הכסף מסרו 2 אלקטרונים לאטום הגופרית ליצירת כסף גופרתי.