מהי נימפית החורשף? איפה מוצאים קסנון? ומי משתמש במפת סיביות? טריוויה מדעית

 

9 תגובות

  • עפר

    פוליגרף?

    שאלתך ממחישה במדויק מדוע המונח הלועזי ״פוליגרף״ הינו כה בלתי-מוצלח. מדובר במונח שמשמעותו היא מעין ״רב-רשם״, היינו מכשיר המתעד נתונים פיסיולוגיים שנמדדו אצל נבדק מסוים. לשם מה נמדדו? לא ברור כלל. באותה מידה ניתן היה לכנות מכשיר שמודד נתונים אחרים לצורך מטרה אחרת באותו מונח. במילים אחרות, המונח המקורי בו נתכנה מכשיר זה בשברית, ״מכונת אמת״, הינו מונח מוצלח הרבה יותר, פשוט משום שהוא מבהיר את תכליתו של מכשיר זה. נקודה לעיון.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה!

    השאלה היא אם כדאי לציין את התכלית גם כאשר די ברור שהמכשיר לא מקיים אותה. הוא לא ממש מצליח להיות גלאי שקר, ובטח ובטח שלא מכונת אמת. פוליגרף הוא לא שם אידיאלי, כי אכן אינו מרמז על היישום, אבל לפחות הוא נכון. 

  • עפר

    תודה על התייחסותך!

    שוב, ״פוליגרף״ יכול לשמש כשם לכל מכשיר שעוקב ומתעד התרחשויות פיסיולוגיות, ולכן הוא שם ״טריויאלי גרידא״, ולכן מיותר...
    כדבריך, המכשיר דנן אכן אינו עונה על הציפיות ממנו, אולם בעיה זו אינה אמורה לשנות את שמו: למשל, האם מכונית מקולקלת או סתם גרועה איננה מכונית? האם טיל שיגור שנכשל בניסויים אינו טיל שיגור? כלומר, לשאלת ההצלחה אין קשר לשם. מאידך, רצוי, אולי, למצוא שם מתאים, שיתאר נכונה את מה שמכשיר זה כן מצליח לעשות.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    המונח "פוליגרף" אינו מרמז

    המונח "פוליגרף" אינו מרמז אפילו למדידת תכונות פיזיולוגיות. גם תחנה מטאורולוגית שמתעדת במקביל נתוני טמפרטורה, משקעים, לחות, רוח וכו' היא פוליגרף. אבל מרגע שמונח התקבע, קשה מאוד לגרום לציבור להחליפו. נראה לי שהדרך היחידה לעשות זאת היא למצוא חלופה קולעת וקליטה, ואז להתחיל להפיצה ברבים, בתקווה שתיקלט. 

  • ניר

    הפעם נהניתי במיוחד

    השאלה לגבי אבי חלוצי הבינה המלאכותית הייתה קצת מפתיעה בהתחשב לתקופה שהיא פותחה, אך בכל זאת צדקתי.
    בינה מלאכותית תחום חם היום, ולא כל כך לטובה:)
    היה כיף מאוד.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה!

    תודה רבה!

  • אנונימי

    תשובה 5 לא מדויקת

    המונח מיקרוביום אמנם שימש במקור לתיאור אוכלוסיית החיידקים שחיה בסימביוזה עם בעלי חיים או צמחים, אבל היום משמש לתיאור כל אוכלוסיית חיידקים שמאפיינת סביבה נתונה. לדוגמה ניתן לדבר עם המיקרוביוטה של מי ים או של קרקע.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה!

    תודה על החידוד. הוספתי הבהרה בהסבר לתשובה

  • אילן

    קשה קשה...

    רק 5...