איפה מוצאים ליקופן? מהו האפיק הפרסי? ואילו בעלי חיים מעלים גרה? טריוויה מדעית

 

 

2 תגובות

  • נעם

    שאלה אחת קשה או סטטיסטיקה

    בדרך כלל מקבל שמונה, לפעמים תשע, אבל מעולם לא קבלתי עשר! מה הסיבה? האם בכל סידרה יש שאלה אחת מאד קשה או שזה פשוט עניין סטטיסטי?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    קשה

    מכיוון שמדובר בשאלות ידע, במקרים רבים רמת הקושי של השאלה נובעת מעולמות התוכן של כל אדם. שאלה שתהיה קשה מאוד עבורך עשויה להיות קלה למישהו אחר, ולהיפך. אנו משתדלים לא לשים בחידון שאלות "זדוניות" מבחינת רמת הקושי, כמו "מה המספר האטומי של דיספרוסיום?" אלא לכוון לדברים שכל אחד היה עשוי להיתקל בהם, בין אם בלימודים, בהקשר של אירועים היסטוריים, או בנושאים אקטואליים (המספר האטומי של דיספרוסיום הוא 66, דרך אגב). בתוך הטווח הרחב הזה יש כמובן שאלות שאנו מניחים (ורואים בתוצאות) שכמעט כולם יודעים (למשל: מה זה אנקונדה?) ויש שאלות שאנו יודעים שהתשובה עליהן תהיה פחות קלה וברורה לחלקים באוכלוסיה (למשל: לאן טסו חלליות ויקינג?). 
    באופן כללי אנו משתדלים שבכל חידון יהיו שאלות ממגוון רחב של נושאים ותחומי ידע, וגם מגוון של רמות קושי. ואכן - אחד הדברים שיפים בחידון הוא ההתאמה שלו לקהל רחב: מצד אחד, גם בני נוער ואפילו ילדים יכולים לשחק בהנאה, ולהגיע ל-5-6-7 תשובות נכונות ואף יותר בלי עזרה, מצד שני, גם פרופסורים למדעים לא תמיד משיגים 10 תשובות נכונות, או אפילו 9. 
    בקיצור, אם במקרים רבים אתה מגיע ל-8 או 9 תשובות נכונות, סביר להניח שזה רק עניין של זמן עד שתקבל גם 10. אבל מה שחשוב זה לא הניקוד, אלא ההנאה מהמשחק, לצד - אולי - הזדמנות ללמוד משהו חדש מדי פעם.