האם מסך מחשב/טלוויזיה פולט קרינה ואיך אפשר להפחיתה? גלעד

27 במאי, 2010
5 min

טלוויזיות ומסכי מחשב ישנים הם בעלי שפורפרת קטודית CRT, אשר מאיצות אלקטרונים על המרקע בכדי לקבל תמונה. המחוללים שבמסכים אלו גורמים לקרינה. הקרינה הנפלטת הינה בתחום גלי הרדיו אך ישנה גם קרינת X מזערית הנפלטת מהם. האינטראקציה בין האלקטרונים והמסך יכולים פוטנציאלית ליצור קרינת X בעוצמה נמוכה. טלוויזיות ומסכי מחשב שאינן CRT (מסכי LCD) אינן מייצרות קרינת X משום שאינן שפורפרות קטודיות.

כמו גלי מיקרו, גלי רדיו ואור נראה, גם קרינת ה X הינה קרינה אלקטרומגנטית.
בניגוד לגלי מיקרו, רדיו ואור נראה, גלי רנטגן (X) הם סוג של קרינה מייננת אשר מסוגלת להוציא אלקטרונים מהאטומים ולהרוס תאים חיים ובכלל זה את הדנא של אותם תאים. יש להדגיש כי אין עדות מוצקה שקרינה מטלוויזיות או מחשבים גורמים לפגיעה פיזיולוגית.

גם מסכי LCD ("מסכים שטוחים") פולטים קרינה מסויימת בעוצמה נמוכה וישנם מסנני קרינה למסכים שמתפקידם להפחית את הקרינה.
ישנם המצהירים על הפחתה של כ 95% מהקרינה, אך אין מסמכותנו באתר זה להצהיר על טיב מסנני הקרינה למינהם ובכלל זה על נזק, אם בכלל, שמסכים יכולים לגרום.

על פי נתוני ה FDA האמריקאי, בשנות ה 60 נמצאו טלוויזיות (CRT) אשר פלטו קרינה גבוהה יחסית של קרינת X ובעקבות כך, נכתבו תקני בטיחות שעל יצרני המסכים לעמוד בהם לגבי מסכים CRT על מנת למנוע סכנה לציבור. כמובן שמכשירי ה CRT כיום הינם שונים מבחינה טכנולוגית מאלו שהיו מלפני 60 שנה ורמת פליטת קרינת ה X הינה מזערית.

אין בתשובה זו בכדי לעמוד על עוצמת הקרינה הנפלטת ממסכים ובכלל זה סוג הקרינה, הסכנות הנגרמות (אם בכלל) בעקבותיה וכיצד ניתן להפחיתה.

מאת: חיים ברק