מדוע לא רואים אור בחלל? מור

7 בספטמבר, 2009
5 min

כאשר אור ממקור כלשהו, במקרה שלנו השמש, פוגע בחומר כלשהו (גז, נוזל או מוצק) מתרחשים שלושה תהליכים: חלק מהאור נבלע בחומר, חלק אחר מוחזר/מפוזר מהחומר לכיוונים שונים וחלק שלישי עובר ללא כל תגובה כאילו החומר לא קיים. חומר מסוים יכול לקיים תהליך אחד, שניים או את כולם. בנוסף הוא יכול להתנהג אחרת באורכי גל שונים. זכוכית למשל שקופה לאור הנראה אך חוסמת את רוב אורכי הגל של קרינה על-סגולה (אולטרא סגולה).

אם רוב האור עובר ללא תגובה אנו אומרים שהחומר שקוף. על פני הירח לא קיימת אטמוספרה ולכן אין כל חומר (גז, נוזלי או מוצק) שיכול לפזר את האור ולכן הריק על פני הירח הוא שקוף. תופעה דומה ניתן לראות אם היינו ממריאים בחללית מפני כדור הארץ- היינו רואים איך השמיים סביבנו הופכים מתכלת לכחול, כחול עמוק ולבסוף כאשר נצא מחוץ לאטמוספרה לשחור של החלל.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

השמים על פני כדור הארץ נראים כחולים משום שמולקולות החנקן והחמצן באוויר מפזרות לעיננו בעיקר את אורך הגל המתבטא כאור כחול ומעבירות ללא הפרעה את אורכי הגל המתבטאים כצבע האדום והצהוב של האור. שמש בשקיעה נראית אדומה משום שמהאור הלבן ששלחה פוזרה כמות גדולה של אורכי הגל הסגולים, כחולים, ירוקים וצהובים ונשאר בעיקר אור בתחום האדום. לצמחים גוון ירוק משום שהם בולעים את אורכי הגל האדום והכחול ומפזרים בעיקר את האור הירוק. טיפות מים וגבישי קרח מפזרים את כל אורכי הגל של האור הלבן במידה דומה ולכן יראו בגוון לבן או אפור כאשר מאירים עליהם.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.