האם קיים חומר המבודד שדה מגנטי? אבי

3 בדצמבר, 2012
5 min

נוסח השאלה המלא: האם יש חומר שאם נכניס אותו בין שני מגנטים (או מגנט וברזל למשל), אחד מהם לא ימגנט את השני. כלומר: חומר שחוסם אם השפעת המגנט. אני לא מתכוון לצורה כל שהיא של החלשת המגנט ע"י מגנט אחר.

שלום אבי,

בקצרה, התשובה לשאלתך היא לא. לא ניתן לחסום באופן מוחלט שדה מגנטי, זוהי תוצאה של משוואות מקסוול העומדות בבסיס התורה האלקטרומגנטית. בניגוד לשדה החשמלי, הנוצר ע"י מטענים חשמליים, השדה המגנטי אינו נוצר ע"י "מטענים" מגנטים ("מונופולים" מגנטיים) כיוון שאלו פשוט לא יכולים להתקיים (כיום ישנן תיאוריות חדשות שאינן שוללות את קיומם של מטענים כאלו באופן מוחלט, אך בפיסיקה הקלאסית המקובלת כיום, לא ניתן להניח קיום של מטענים כאלו). לכן, שדה מגנטי חייב להתקיים בין שני "קטבים", במבנה המכונה "דיפול". קווי השדה (המתארים את עוצמת וכיוון השדה המגנטי בכל נקודה) יוצאים מקוטב אחד, ונכנסים לקוטב השני. צפיפות קווי השדה מעידה על עוצמת השדה באיזור.
 בניגוד לקווי השדה החשמלי, שיכולים מבחינה תיאורטית להסתיים בנקודה מסויימת, קווי השדה המגנטי חייבים להסתיים בקוטב הפוך מזה שממנו יצאו.


מימין: תרשים של קוי השדה - יוצאים מקוטב צ ונכנבים לקוטב ד'; משמאל: תמונה אמיתי של שבבי מתכת המפוזרים מעל מגנט, וממחישים בצורה טובה את קוי השדה המגנטי. (מקור התמונות:וויקיפדיה)

מסיבה זו, לא ניתן לבטל לגמרי את השדה המגנטי מסביב למגנט. כפי שציינת, בכל זאת ניתן להחליש את עוצמת השדה המגנטי באיזור מסוים, וליצור בכך "בידוד אפקטיבי" עד לרמה נמוכה מספיק לצרכיך המעשיים. שיטה טובה לעשות זאת היא באמצעות חומרים בעלי פארמביליות  גבוהה במיוחד. פארמאביליות היא תכונה של החומר, ובדומה להולכה חשמלית היא קשורה למבנה האטומי של החומר ולסידור הגבישי של האטומים במוצק.
 הסבר פשוט למהותה של תכונה זאת הוא שקווי השדה המגנטי "מעדיפים" לעבור דרך חומרים עם פארמביליות גדולה ככל שניתן (בתור נקודת מוצא פארמביליות האויר היא 1, ולכן חומרים בעלי פארמביליות נמוכה מ-1 "יידחו" את השדה המגנטי, ואילו חומרים בעלי פארמביליות גבוהה יעודדו מעבר שדה מגנטי דרכם. מסיבה זאת, אם נעטוף את המגנט בחומר בעל פארמביליות גבוהה, קווי השדה (ובפועל השדה עצמו) יעברו מקוטב לקוטב דרך החומר עצמו, ורק חלק קטן יותר ייצר "החוצה" לאוויר. חשוב לציין כי חומרים בעלי פארמביליות גבוהה גם נמשכים בעצמם למגנט, מה שעלול להקשות על יצירת הבידוד.
אתר המוכר מוצרים שונים לבידוד מגנטי ע"י חונרים בעלי פארמביליות גבוהה(באנגלית – מומלץ לעיין בשאלות נפוצות)

בנוסף, כמו שהזכרת, השדה המגנטי הוא שדה ווקטורי, ולכן אם ישנם שני מגנטים (או יותר) עוצמת השדה בכל נקודה במרחב היא הסכום של השדה שתורם כל אחד מהמגנטים. בצורה זו ניתן לשנות ולעקם את קוי השדה המגנטי במרחב.

כרמל שור
המחלקה לכימהי פיזיקלית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.