מהי הכמות המדויקת של הגידים והאיברים בגוף האדם? אפי

8 במאי, 2013
5 min

שלום אפי ותודה על השאלה.

ייתכן שכיוונת בשאלתך למסורת החז"לית שלפיה יש תרי"ג (613) מצוות עשה ואל תעשה השקולות כנגד רמ"ח (248) איברים ושס"ה (365) גידים בגוף האדם.

אולם, למעשה קשה לתת מספר קשיח למספר האיברים והגידים הקיימים באדם. בפועל מדובר במספרים גמישים ביותר שתלויים באופן שבו אנו מגדירים מהו איבר ומהו גיד.

על-פי הגדרה מקובלת אחת, איבר הוא אוסף של רקמות שפועלות יחדיו לביצוע תפקיד אחד או יותר. לפי הגדרה זו ניתן למשל להניח שכל עצם, וכל שריר הם איבר יחיד העומד בפני עצמו. במקרה כזה, אם נספור כל עצם ועצם וכל שריר ושריר בגופנו נגיע בקלות לאלף איברים ואף יותר מזה, וכל זה עוד לפני שהבאנו בחשבון איברים שאינם חלק ממערכת השרירים והעצמות.


עצמות כף הרגל של אדם | התמונה לקוחה מוויקיפדיה

באופן דומה ניתן לשאול אם המעי הדק, ששייך למערכת העיכול ומורכב מהתריסריון, מהמעי העיוור ומהמעי העקום, הוא איבר יחיד או בעצם שלושה איברים נפרדים?


המעיים | האיור לקוח מוויקיפדיה

אפשר לפיכך להבין שדי מסובך לתת תשובה מדויקת לשאלתך. אם בכל זאת נידחק לפינה, ניתן למנות כ-60 איברים שונים בגוף האדם. במקרה הזה אנו מתייחסים לאיברים גדולים כמו הטחול, הלב, המוח וכיוצא בזה. לפי המניין הזה, העצמות, השרירים, מערכת כלי הדם ואפילו העור נספרים כולם כאילו היו איבר אחד.

אם נתייחס רק אל העצמות כאיברים (ייתכן שלכך התכוונו חז"ל) נלמד שכתינוק נולד יש לו עם בערך 300-270 עצמות, וכשהוא גדל חלקן מתאחות לעצם אחת. לאדם בוגר יש בממוצע 206 עצמות. מדוע בממוצע? כי גם המספר הזה אינו קבוע ומשתנה מאדם לאדם.

גם לגבי גידים אין לצערי תשובה אחת נכונה. הגיד הוא מיתר חזק העשוי רשת צפופה של סיבי קולגן, ותפקידו לשמש רקמת חיבור בין העצם לשריר. בדרך כלל כל שריר מחובר לעצם בשני גידים ואף יותר. קשה לתת מספר מדויק לכמות הגידים ורקמות החיבור בגוף, משום שהם באים במגוון גדלים וצורות.

סיבוך נוסף נובע מכך שאמנם כל שריר מתקשר לעצם דרך גיד, אולם לעתים הסיבים האלה כה קטנים ודקים עד שאי אפשר להבחין בהם ולהגדיר אותם כגיד. למשל, במקרה של השרירים הבין-צלעיים, שמחוברים לצלעות לכל אורכם, אי אפשר להגדיר במדויק מה מספר הגידים שמחברים את השרירים לעצם – ייתכן שמדובר בגיד אחד גדול, או שמא זו בעצם מערכת של גידים קטנטנים.


גיד אכילס, שמחבר את השרירים לעצם העקב | האיור לקוח מוויקיפדיה

אם נחזור בכל זאת למסורת החז"לית, נוכל לסכם ששס"ה גידים הוא בסך הכול אומדן די סביר למספר הגידים הגדולים הברורים לעין. אולם אם נביא בחשבון את המורכבויות שמנינו למעלה, נגיע למספר שמתקרב לכמה אלפי גידים.

ד"ר אליק צ'פניק
בתר-דוקטורנט, המחלקה לגנטיקה מולקולרית
מכון ויצמן למדע


אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.