מדוע נוהגים לשתות מיצי פירות כשיש דלקת בדרכי השתן? ירון

3 בספטמבר, 2009
5 min

זיהום בדרכי השתן הוא צרה צרורה וכל מי שסבל מתופעה זו לא שוכח אותה בקלות.

אחת הסיבות הנפוצות לתופעה היא זיהום בחיידקי א. קולי צואתיים המגיעים מאזור פי הטבעת. זאת גם הסיבה מדוע הזיהום נפוץ יותר בנשים (בגלל הקרבה הגדולה יותר בנשים בין פי הטבעת לפתח השופכה).

אחת מתרופות הסבתא הידועות כאשר אנו חוטפים זיהום בדרכי השתן היא שתיית מיץ חמוציות או מיץ אוכמניות (Blueberries או Cranberries בהתאמה).
במשך שנים רבות הרופאים ראו בשיטת טיפול זאת "תרופת סבתא" בלבד, ואת ההטבה במצב הזיהום לאחר שתיית המיץ (אם התרחשה הטבה כזאת) תלו באפקט פלצבו או בעלייה בחומציות השתן לאחר שתייה מרובה של המיצים המדוברים, דבר ששינה את סביבת החיים של החיידק ועיכבה את התפתחותו (ובכך עזרה לגוף למגר את הזיהום).

לאחרונה מחקרים הראו שלשתיית המיצים יש יתרון אמיתי במלחמה בזיהום:

חיידקי הא. קולי נצמדים לקולטנים (רצפטורים) על פני האפיתל של דרכי השתן. הקולטנים של תאי האפיתל מכילים רב-סוכרים שבקצוותיהם שיירי פרוקטוז או מנוז (שניהם סוגים של חד-סוכרים).
במיצי פירות רבים קיים הסוכר פרוקטוז ושתייה מרובה של מיצים אלו יגרמו לפרוקטוז להיות מופרש בשתן ולהיקשר לקולטנים עם שיירי הפרוקטוז על פני האפיתל. במקרה זה האפקט יהיה זניח מכיוון שחיידקי הקולי עדיין יוכלו להיקשר לקולטנים עם שיירי המנוז.
רק במיץ החמוציות והאוכמניות (שניהם ממשפחת ה Vaccinium) קיים בנוסף לפרוקטוז גם הסוכר מנוז ושתייה מרובה של מיצים אלו תגרום לחסימת שני סוגי הקולטנים ובכך ימנעו מחיידקי הקולי להיקשר לאפיתל דרכי השתן והם ישטפו החוצה.

[הערה- פלצבו: האמונה של המטופל בגורם מסוים אותו הוא לוקח יכולה להשפיע על הרגשתו לטובה גם אם מבחינה מעשית אין כל יעילות פיזית].
 


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.