מדוע שפעת החזירים כל כך מסוכנת? ערן

11 באוקטובר, 2009
7 min

בטרם נתמקד בסכנות, נסקור את שפעת החזירים:

שפעת החזירים, או בשמה המקצועי Influenza-A/H1N1, הינה מחלה הנגרמת ע"י זן חדש של נגיף (וירוס) השפעת אשר התגלה לראשונה באפריל 2009 במקסיקו, ומאז נפוץ באופן מהיר ביותר בעולם כולו.
בניגוד לשמו, זן זה של שפעת אינו פוגע בחזירים או מועבר ע"י מחזירים, אלא פוגע רק באנשים. המקור לשם "שפעת החזירים" הוא הדמיון הגנטי שיש מקטעים של החומר התורשתי (לנגיפי שפעת יש חומר תורשתי בצורת RNA ולא DNA כמקובל במרבית עולם הטבע) לנגיפי שפעות הפוגעות בחזירים, ואולם בחומר התורשתי של זן זה ישנם גם מקטעים הדומים לשפעות אנושיות ושפעות הפוגעות בעופות.
המחלה התפשטה באופן מהיר ביותר וחרף הנסיונות לבלום את התפשטותה, היא פרצה את כל המחסומים והתפשטה לכל העולם. מסיבה זו, חודשיים לאחר שהתגלה לראשונה הנגיף, הוכרזה המחלה ביוני  2009  ע"י  ארגון  הבריאות העולמי  (WHO ,World Health Organization) כ"מגפה עולמית", השלב השישי והחמור ביותר בהגדרת התפשטות שפעת. לארץ הגיעה המחלה לראשונה כבר בחודש הראשון לגילויה ע"י מטייל שחזר ממקסיקו.
חמישה חודשים לאחר התגלות הנגיף ונכון לספטמבר 2009, אומתו כ- 410,000 בני אדם שנדבקו במחלה, וכ-4500 מתים. בארץ אומתו כבר 2000 חולים במחלה ו-27 מתוכם נפטרו. ואולם, עקב התפוצה הרבה של המחלה, חדלו מדינות רבות, ובכללן ישראל, לאמת את המחלה בקרב חולים, ויש המעריכים כי המחלה כבר פגעה במליונים ברחבי העולם, ובעשרות אלפים בארץ.
אף שהמחלה ככול הנראה מדבקת ביותר, היא לפי שעה (וכך נקווה שתשאר..) דומה בחומרתה למחלת השפעת הרגילה, וכוללת תופעות בלתי נעימות כגון: חום, חולשה, שיעול, נזלת, כאב גרון, כאב ראש, צמרמורות, כאבי שרירים, כאבי בטן, חוסר תיאבון, וקוצר נשימה.
כמו בשפעת רגילה, גם שפעת חזירים עשויה לעיתים רחוקות להחמיר לכדי סיבוכים כדוגמת דלקת ריאות או אי-ספיקה נשימתית ואז המחלה עשויה להיות קטלנית. התמותה מוגבלת לפי שעה בעיקר באנשים בקבוצות סיכון: חולי ריאה וכליות, נשים בהריון ומדוכאי מערכת חיסון.
הדבקה ע"י מגע עם הפרשה נשימתית של החולה, במישרין ע"י שהות בקרב החולה או בעקיפין מגע בחפץ אשר נגע בו (עד 8 שעות ממגע החולה בחפץ), וההמלצות להימנעות מהדבקה זהות להנחיות לגבי שפעת רגילה הכוללות הימנעות מקירבה לאנשים חולים, חיטוי ידיים וכל מה שנחשד כנושא את הנגיף, הימנעות ממגע בריריות האף והפה בידיים בלתי מחוטאות, הימנעות משימוש בממחטות רב פעמיות, שיעול אל עבר מרפק (ולא אל היד בכדי לא להפיץ את רסס הרוק ע"י מגע בחפצים).


נגיף שפעת (ויקיפדיה)

אם כך, מדוע כה חוששים מפני המחלה?
ממספר סיבות.
ראשית זן שפעת זה מראה יכולת הדבקה גבוהה במיוחד. חוקרים קנדים גילו כי חולה בשפעת חזירים הינו מדבק לסביבתו למשך שבוע, בהשוואה ליומיים בלבד בשפעת רגילה.
כמו כן, נכון לעתה עדיין אין בנמצא חיסון ספציפי כנגד שפעת החזירים. ואולם, מעבדות בכל העולם עמלות כעת בנסיון לפתח חיסון שכזה, וזוכות למירב במימון לכך.
תרופת הטמיפלו (Tmiflu) של חברת רוש (Roche), הינה אחת התרופות היחידות בנמצא לטיפול כנגד שפעת. גם תרופה זו אשר עלתה לכותרת כטיפול אפשרי במהלך מגיפת "שפעת העופות" בשנת 2005, כבר התגלתה כלא יעילה כנגד זנים מסויימים של שפעת החזירים אשר נמצאו בארץ.
כמו כן, יש חשש רב מפני מוטציה (שינוי בהרכב התורשתי) בנגיף, אשר תהפוך אותו ליותר אלים וקטלני. תרחיש כזה הינו אפשרי מפני שידוע שנגיפי שפעת עוברים מוטציות אשר משנות את תכונותיהם כאסטרטגיה לחמיקה ממערכת החיסון של מאכסניהם.
הסיבה העיקרית לההערכות הבינלאומית והחשש מפני שפעת החזירים הינו תקדים אשר לפני כ-90 שנה: מגיפת שפעת קטלנית בשם "השפעת הספרדית", השפעת הקטלנית ביותר שתועדה. שפעת זו היתה אלימה ביותר, ותוך שנתיים בלבד הדביקה שליש מאוכלוסיית העולם וגרמה למותם של יותר מ-40 מליון (קיימת מחלוקת לגבי המספרים המדוייקים). למרבה הדאגה, מגיפה זו אף היא מטיפוס H1N1, כמו שפעת החזירים הנוכחית. הדמיון של הזן הנוכחי לזן השפעת הספרדית, וכן הודאות כי שפעת יכולה להיות כה קטלנית וכה מדבקת, מדרבנים את ממשלות העולם לקחת כל אמצעי זהירות אפשרי בהתכוננות לגרוע מכל, בתקווה שלא יזדקקו לכך.
אף שעברה כמעט מאה, אל לנו במקרה זה להתנחם בפירות הקידמה. חרף התקדמות הרפואה, ההתמודדות עם נגיפי השפעת כמעט ולא השתפרה מאז ימי השפעת הספרדית, ומצבנו אף גרוע יותר. מכיוון שאוכלוסיית העולם נעשתה צפופה יותר ואמצעי התחבורה בין ארצות נעשו זמינים הרבה יותר, ושני הגורמים הללו המקלים מאד על הפצת המחלה.

מאת: ארז ליבנה
המחלקה למדעי הצמח
מכון וייצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.