מדוע ציפורים מניעות את ראשן קדימה ואחורה בזמן שהן הולכות? אביב

4 בספטמבר, 2009
5 min


התמונה נלקחה מויקיפדיה

יש מספר הסברים, רובם תומכים באפשרות המקשרת בין התופעה לחוש הראייה של העופות :


(1). תנועת הראש קדימה אחרוה משפרת את שיווי-המשקל של העופות בזמן הליכת על הקרקע.
מבנה הגוף של העופות יעיל בתעופה ופחות מותאם להליכה על הקרקע (מיקום הרגליים יחסית למרכז הכובד וציר האורך אינו מיטבי). כפי שאדם הרוכב על חד אופן מטה את גופו לסירוגין קדימה ואחרוה על מנת לשמור על שיווי-משקל כך עושים גם הציפורים.
(2). תנועת הראש של העופות מאפשרת להם לשמור על תמונה קבועה ובכך להתמקד יותר טוב.
צפייה קצרה על יונים ברחוב או תרנגולות בחצר תוכיח לנו כי הראייה שלהם אינה טובה במיוחד והם מנקרים לרוב מספר פעמים עד שהם מצליחים ללקט את הגרגרים אותם רצו.
הסיבה לכך היא מיקום העיניים אצל עופות אלו- העיניים ממוקמות בצידי הראש ואין למעשה שום חפיפה בשדה הראיה שלהן (אין להן ראיה סטריאוסקופית). היתרון במצב זה הוא שהיונים והתרנגולות מסוגלים לראות כמעט 300 מעלות של הסובב אותם ללא להניע את ראשם כלל! זהו יתרון חשוב מאוד לבע"ח שצריכים לפקוח עין ולהיזהר מפני טורפים. החיסרון הוא שהיכולת של עופות אלו להעריך מרחק היא גרועה. לכן הנעת הראש קדימה אחרוה נותנת להם את מימד העומק החסר (בזמן שהראש נע עצמים המצויים קרוב יותר לעיניים "ינועו" מהר יותר מעצמים רחוקים).
בשנת 1978 ד"ר פרוסט (Barrie J Frost) הראה שיונים שהלכו על "מסלול הליכה" לא הניעו את ראשם. ההסבר הוא שבמצב כזה הסביבה נשארת קבועה יחסית ליונה ולכן אין צורך ב"תיקונים" של הראש על מנת לשמור את התמונה קבועה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.