מה זה "אל-ניניו" והאם הוא משפיע בישראל? אהרון, לילך

2 בספטמבר, 2009
5 min

המילה "אל-ניניו" (El-nino) מקורה בספרדית ופירושה "הילד".
המונח מתאר תופעה אקלימית שהתגלתה לראשונה בחופי פרו ואקוודור (האוקיינוס השקט).
במהלך רוב השנה המים באזורים אלו מגיע ממעמקי האוקיינוס ולכן המים קרים ועשירים בחומרי מזון מהקרקעית, כתוצאה מכך כמות הדגה גדולה מאוד. לקראת חודש דצמבר המים באזור מתחממים למשך מספר שבועות. אחת לכמה שנים תקופת המים החמים מתארכת מעבר למספר שבועות עד ל3 חודשים ויותר. התארכות התקופה פוגעת בשרשרת המזון באזור וכתוצאה מכך כמות הדגה יורדת ופרנסת הדייגים וכלכלת האזור נפגעת. בגלל סמיכות התופעה לחג המולד הדייגים המקומיים קראו לתופעה על שם ישו ("הילד", ישו נולד על פי האמונה ב25 בדצמבר הנחגג כחג המולד).
מעבר להשפעה המקומית יש גם השפעה גלובאלית נרחבת לתופעה בגלל שינויים בזרמי אוקיינוס עמוקים.

מחקרים מראים מעל לכול ספק שהופעת אל-ניניו גורמת להשפעות גלובליות במרחק רב ביותר מיבשת דרום אמריקה (לעיתים בהפרש ל מספר חודשים) והאוקיינוס השקט ומגיעה אף לאוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס ההודי.

ישראל מעצם היותה על שפת הים התיכון המבודד יחסית מזרמי האוקיינוסים העיקריים מושפעת פחות מתופעת אל-ניניו אך מחקרים של השנים האחרונות מראים שבשנים בהם מתרחש אל-ניניו יש חורף גשום בארץ.

התדירות הממוצעת של תופעת האל-ניניו היתה פעם עד פעמיים ב10 שנים, אך ב 50 השנים האחרונות התופעה התרחשה מעל 11 פעם ומדענים רבים טוענים כי גם כאן האשמה היא בהתערבות ובהרס של האדם את האיזון העדין של האקלים הגלובאלי.

 
תמונה המתארת את השינוי החריג בטמפרטורת המים באוקיינוסים במהלך "אל-ניניו" 1997 (ויקיפדיה).

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.